Інженерна та комп'ютерна графіка

Лекція 13

Команди створення 3D-модели

 

Побудова деталі передбачає як створення, так і редагування моделі. Кнопки згруповані по типах дій, які вони спричиняють (наприклад, група кнопок для створення масивів елементів або група кнопок для вирізування з деталі формоутворювальних елементів різного типа).
Список команд побудови\ редагування деталі:

1. Операція видавлювання
2. Операція обертання
3. Кінематична операція
4. Операція по перетинах
5. Деталь-заготовка
6. Приклеїти видавлювання
7. Приклеїти обертанням
8. Приклеїти кінематично
9. Приклеїти по перетинах
10. Вирізувати видавлюванням
11. Вирізувати обертанням
12. Вирізувати кінематично
13. Вирізувати по перетинах
14. Фаска
15. Скруглення
16. Отвір
17. Ребро жорсткості
18. Ухил
19. Перетин площиною
20. Перетин по ескізу
21. Оболонка
22. Масив по сітці
23. Масив по концентричній сітці
24. Масив вздовж кривою
25. Дзеркальна копія
26. Дзеркально відобразити все
27. Відняти компоненти
28. Об'єднати компоненти

Команда Операция выдавливания
Дозволяє створити основу деталі, яка є тілом видавлювання. Тіло видавлювання утворюється шляхом переміщення ескіза в напрямі, перпендикулярному його площині. Команда доступна, якщо виділений один ескіз.

Вимоги до ескіза елементу видавлювання:
- У ескізі може бути один або декілька контурів.
- Якщо контур один, то він може бути розімкненим або замкнутим.
- Якщо контурів декілька, всі вони повинні бути замкнуті.
- Якщо контурів декілька, один з них повинен бути зовнішнім, а інші – вкладеними в нього.
- Допускається один рівень вкладеності контурів.

За допомогою списку Направление вкладки Параметри задається напрям, в якому потрібно видавлювати ескіз.
Виберіть спосіб визначення глибини видавлювання із списку Способ.
Глубина выдавливания
Значення, введена в поле Расстояние, сприймається системою по-різному залежно від обраного способу визначення глибини видавлювання.
- Якщо був вибраний варіант На расстояние, введіть в це поле глибину видавлювання.
- Якщо був вибраний варіант До вершины, введіть в це поле відстань між вказаною вершиною і "торцем" елементу. Якщо потрібно видавити об'єкт точно до вершини, введіть нульову відстань.
- Якщо відстань до вершини не нульова, її може бути відкладено як у напрямі видавлювання (в цьому випадку елемент буде видавлений "за" вершину на вказану відстань), так і проти напряму видавлювання (в цьому випадку елемент не досягне вершини на вказану відстань).

Результат виконання команди видавлювання

Введіть величину, що характеризує глибину видавлювання, в полі Расстояние на вкладці Параметри.
Щоб нахилити бічні грані елементу видавлювання, виберіть напрям ухилу за допомогою перемикача Уклон і введіть значення кута.
Якщо було вибране видавлювання в двох напрямах, то спосіб визначення глибини видавлювання і числові параметри (відстань видавлювання, кут і напрям ухилу) потрібно задати двічі — для прямого і зворотного напряму.
Якщо був вибраний варіант Средняя плоскость, то параметри задаються один раз. При цьому можливо видавлювання тільки на відстань, яка сприймається як загальна глибина видавлювання (тобто в кожну сторону відкладається половина). Параметри ухилу вважаються однаковими в обох напрямах.

Створення тонкостінних елементів
Управління побудовою тонкостінних елементів всіх типів (видавлювання, обертання, по перетинах і кінематичного) проводиться на вкладці Тонкая стенка Панелі властивостей.

Вкажіть спосіб завдання товщини стінки за допомогою списку Тип построения тонкой стенки. Вибір варіанту Нет означає відмову від створення тонкої стінки.
Якщо поверхня тіла була вибрана як середня площина стінки, то введене значення товщини вважається загальним (у кожному напрямі відкладається його половина).

До списку команд

Команда Операция вращения
Дозволяє створити основу деталі, що є тілом обертання. Команда доступна, якщо виділений один ескіз.
Вимоги до ескіза елементу обертання:
- Вісь обертання повинна бути зображена в ескізі відрізком із стилем лінії "Осьова".
- Вісь обертання повинна бути одна.
- У ескізі може бути один або декілька контурів.
- Якщо контур один, то він може бути розімкненим або замкнутим.
- Якщо контурів декілька, всі вони повинні бути замкнуті.
- Якщо контурів декілька, один з них повинен бути зовнішнім, а інші — вкладеними в нього.
- Допускається один рівень вкладеності контурів.
- Жоден з контурів не повинен перетинати вісь обертання (відрізок із стилем лінії "Осьова" або його продовження).

Група перемикачів Способ на вкладці Параметри дозволяє вибрати спосіб побудови тіла, якщо контур, що обертається, не замкнутий.
Вкажіть напрям обертання контура, вибравши потрібний рядок в списку Направление.
Задайте кут, на який проводитиметься обертання.
Для обертання в двох напрямах кут потрібно ввести двічі - для прямого і зворотного напряму.

Якщо був вибраний варіант Средняя плоскость, то кут задається один раз. При цьому він сприймається системою як загальний кут (тобто в кожну сторону відкладається його половина).

До списку команд

Команда Кинематическая операция
Дозволяє створити основу деталі, що представляє результат переміщення ескіза-перетину уздовж вибраної траєкторії.

Вимоги до ескізів кінематичного елементу
При виконанні кінематичній операції або побудові кінематичної поверхні використовуються як мінімум два ескізи; у одному з них зображено перетин кінематичного елементу (кінематичної поверхні), в інших - траєкторія руху перетину.
Ескіз-перетин:
- У ескізі-перетині може бути тільки один контур.
Ескіз-траєкторія:
1. Якщо траєкторія складається з одного ескіза, повинні виконуватися наступні умови.
- У ескізі-траєкторії може бути тільки один контур.
- Контур може бути розімкненим або замкнутим.
- Якщо контур розімкнений, його початок повинен лежати в площині ескіза-перетину.
- Якщо контур замкнутий, він повинен перетинати площину ескіза-перетину.
2. Якщо траєкторія складається з декількох ескізів, повинні виконуватися наступні умови.
- У кожному ескізі-траєкторії може бути тільки один контур.
- Контур повинен бути розімкненим.
- Контури в ескізах повинні з'єднуватися один з одним послідовно (початкова точка одного співпадає з кінцевою точкою іншого).
- Якщо ескізи утворюють замкнуту траєкторію, то вона повинна перетинати площину ескіза-перетину.
- Якщо ескізи утворюють незамкнуту траєкторію, то її початок повинен лежати в площині ескіза-перетину.
Вкажіть об'єкти для виконання операції. Група перемикачів Рух перетину дозволяє вибрати тип переміщення перетину уздовж траєкторії.

До списку команд

Команда Операція по сечениям
Дозволяє створити підставу деталі, вказавши декілька його перетинів, зображених в різних ескізах. Якщо необхідно, можна вказати напрямну побудови елементу по перетинах.
Команда доступна, якщо в деталі існує хоч би два ескізи.

Вкажіть об'єкти для виконання операції
Списки Начальное сечение і Конечное сечение служать для управління способом побудови тіла біля граничних перетинів.
Група перемикачів Траектория дозволяє вибрати спосіб визначення порядку з'єднання перетинів.
За допомогою групи перемикачів Режим можна вказати, чи потрібна побудова замкнутого тіла по перетинах.
Побудова тонкостінного тіла по перетинах можливо, тільки якщо всі ескізи-перетини містять контури. Використовувати ескізи, що містять точки не можна.

Якщо топологія (зовнішній вид) перетинів сильно розрізняється (наприклад, в одному з них - трикутник, а в другом - п'ятикутник), результат побудови може не відповідати очікуваному, наприклад, може відбутися "скручування" елементу, поява додаткових ребер і ін.
Для виправлення цієї помилки відредагуйте перетини таким чином:
- у всіх перетинах повинна опинитися однакова кількість сегментів (геометричних примітивів) й дорівнювати максимальній кількості;
- точки розбиття повинні лежати на передбачуваних ребрах елементу по перетинах.

До списку команд

Команда Деталь-заготовка...
Дозволяє створити основу деталі, використовуючи як зразок ("заготовки") існуючу деталь. Команда доступна, якщо в поточній моделі ще немає основи деталі.
На екрані з'являється діалог вибору файлів, в якому потрібно вказати потрібну деталь.
Ви можете вставити в поточний файл деталь-заготівку, зберігши або не зберігши її зв'язок з файлом-джерелом.

Команда Приклеить выдавливанием
Дозволяє додати до деталі формоутворювальний елемент, що є тілом видавлювання. Команда доступна, якщо виділений один ескіз.
За допомогою списку Направление на вкладці Параметри задайте напрям, в якому потрібно видавлювати ескіз.
Виберіть спосіб визначення глибини видавлювання із списку Способ.
Введіть величину, що характеризує глибину видавлювання, в полі Расстояние на вкладці Параметри.
Щоб нахилити бічні грані елементу видавлювання, виберіть напрям ухилу за допомогою перемикача Уклон і введіть значення кута.
Якщо було вибране видавлювання в двох напрямах, то спосіб визначення глибини видавлювання і числові параметри (відстань видавлювання, кут і напрям ухилу) потрібно задати двічі — для прямого і зворотного напряму.

До списку команд

Команда Приклеить вращением
Дозволяє додати до деталі формоутворювальний елемент, що є тілом обертання. Команда доступна, якщо виділений один ескіз.
Група перемикачів Способ на вкладці Параметри дозволяє вибрати спосіб побудови елементу, якщо контур, що обертається, не замкнутий.
Вкажіть напрям обертання контура, вибравши потрібний рядок в списку Направление.
Задайте кут, на який проводитиметься обертання.
Для обертання в двох напрямах кут потрібно ввести двічі - для прямого і зворотного напряму.
Якщо був вибраний варіант Средняя плоскость, то кут задається один раз. При цьому він сприймається системою як загальний кут (тобто в кожну сторону відкладається його половина).

Команда Приклеить кинематически
Дозволяє додати до деталі формоутворювальний елемент, що є результатом переміщення ескіза-перетину уздовж траєкторії. Команда доступна, якщо в деталі існує хоч би один не задіяний в інших операціях ескіз.
Група перемикачів Движение сечения дозволяє вибрати тип переміщення перетину уздовж траєкторії.

Команда Приклеить по сечениям
Дозволяє додати до деталі формоутворювальний елемент, вказавши декілька його перетинів, зображених в різних ескізах. Якщо необхідно, можна вказати напрямну.
Команда доступна, якщо в деталі існує хоч би два ескізи, не задіяні в інших операціях.
Списки Начальное сечение і Конечное сечение служать для управління способом побудови тіла у граничних перетинів.
Група перемикачів Траектория дозволяє вибрати спосіб визначення порядку з'єднання перетинів.

До списку команд

Команди Вырезать выдавливанием, Вырезать вращением, Вырезать кинематически й Вырезать по сечениям подібні за принципами застосування з однотипними командами Приклеить..., але не додають, а вирізують з моделі формоутворювальний елемент.
Виберіть спосіб визначення глибини видавлювання із списку Способ.
Значення, введене в поле Расстояние, сприймається системою по-різному залежно від вибраного способу визначення глибини видавлювання:
- Якщо був вибраний варіант На расстояние, введіть в це поле глибину видавлювання.
- Якщо був вибраний варіант До вершины, введіть в це поле відстань між вказаною вершиною і "торцем" елементу. Якщо потрібно видавити об'єкт точно до вершини, введіть нульову відстань. Якщо відстань до вершини не нульова, його може бути відкладено як у напрямі видавлювання (в цьому випадку елемент буде видавлений "за" вершину на вказану відстань), так і проти напряму видавлювання (в цьому випадку елемент не досягне вершини на вказану відстань). Щоб змінити напрям відліку відстані до вершини, скористайтеся перемикачем Тип.
- Якщо був вибраний варіант До поверхности, введіть в це поле відстань між вказаною поверхнею і "торцем" елементу. Якщо потрібно видавити елемент точно до поверхні, введіть нульову відстань.
- Якщо відстань до поверхні не нульова, його може бути відкладено як у напрямі видавлювання (в цьому випадку елемент буде видавлений "за" поверхню на вказану відстань), так і проти напряму видавлювання (в цьому випадку елемент не досягне поверхні на вказану відстань). Щоб змінити напрям відліку відстані до поверхні, скористайтеся перемикачем Тип.
- Якщо був вибраний варіант До ближайшей поверхности, то поле для введення глибини недоступно: елемент видавлюється точно до найближчої поверхні, виявленої в заданому напрямі.

Результат операції вирізування
При вирізуванні можна видалити матеріал моделі, що знаходиться усередині поверхні елементу або зовні цієї поверхні, тобто відняти елемент з моделі або одержати перетин елементу і моделі.
Вибір результату операції вирізування проводиться на вкладці Вырезание Панелі властивостей — активізуйте перемикач, відповідний потрібному результату: Вычитание элемента або Пересечение элементов.

До списку команд

 

Використання змінних і виразів в моделях

У КОМПАС-3D об'єкти моделі створюються і редагуються шляхом виконання операцій. Більшість операцій мають певний набір числових параметрів. Наприклад, числовими параметрами операції видавлювання є відстань видавлювання, кут нахилу, можливо ще товщина стінки. Кожному числовому параметру операції відповідає характерна точка тривимірного об'єкту, які відображаються на екрані під час виконання операції у вигляді чорних квадратів. Якщо значення параметра операції виражено в лінійних або кутових величинах, то цей параметр відображається на екрані під час виконання операції в вигляді розміру відповідного типу (розміру операції).

Якщо операції створюються на основі ескізу, а в ньому користувачем проставлені розміри, то при створенні операції ці розміри також відображаються на екрані. За умовчанням в ескізі параметричний режим включено, а це означає, що редагування значення розмірного тексту відповідно змінює ескіз. Не забувайте накладати додаткові параметричні обмеження (типу суміщення характерної точки ескізу і початку координат).

Для параметричних розмірів можна використовувати не тільки прості числові значення, але й вирази у вигляді Ім'я_змінної = рівняння, де в рівнянні можна використовувати імена інших змінних.

 

 
     

Лекція 12 Лекція 14

О.І.Сороковий 2018 КІТС