Інженерна та комп'ютерна графіка

Лекція 15

 

Допоміжна геометрія і тривимірні криві

 

Ескіз може бути побудований на площині (зокрема на будь-якій плоскій грані тіла). Але для виконання деяких операцій (наприклад, створення масиву по колу) потрібна вказівка осі, тобто допоміжного об’єкта.
Якщо існуючих в моделі граней, ребер і площин проекцій недостатньо для побудов, необхідно створити допоміжні площини і осі, задавши їх розташування одним з передбачених системою способів. Застосування допоміжних конструктивних елементів значно розширює можливості побудови моделі.
Для створення таких елементів призначені команди, кнопки виклику яких знаходяться на панелі Вспомогательная геометрия. Кнопки сгруповані по типу дії: група команд побудови допоміжних площин і група команд побудови допоміжних осей. Також команди побудови допоміжних конструктивних осей можна знайти в меню Операции — Ось, а площин в Операции — Плоскость.



Команда Ось через две вершины
Дозволяє створювати конструктивні осі, які проходять через вказані опорні точки. Опорними точками можуть служити вершини, характерні точки графічних об'єктів в ескізах (наприклад, кінець відрізка, центр кола і т.п.) або початки координат. Вкажіть курсором пару вершин, через які повинна проходити вісь.

Команда Ось на пересечении плоскостей створить одну або декілька конструктивних осей, кожна з яких є лінією перетину двох конструктивних площин і/або плоских граней (або їх продовжень). Вкажіть курсором пару площин і/або плоских граней, на перетині яких потрібно побудувати вісь.

Команда Ось конической поверхности
Дозволяє створити одну або декілька конструктивних осей, кожна з яких є віссю конічної (окремий випадок — циліндричної) поверхні. Вкажіть курсором конічну поверхню, вісь якої потрібно побудувати.

Команда Ось через ребро
Дозволяє створити одну або декілька конструктивних осей, кожна з яких проходить через вказане прямолінійне ребро деталі. Вкажіть курсором прямолінійне ребро деталі, через яку повинна проходити вісь.

Команда Смещенная плоскость
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, розташованих на заданій відстані від вказаної площини або плоскої грані деталі.

Введіть в поле Расстояние на Панелі властивостей значення відстані від існуючої площини (плоскої грані) до нової конструктивної площини або задайте його, використовуючи лічильник.
Вкажіть напрям побудови нової площини, активізувавши перемикач Прямое направление або Обратноенаправление на вкладці Параметри.
Вкажіть площину, щодо якої повинна бути зміщена нова площина.

Команда Плоскость через три вершины
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, кожна з яких проходить через три вказані опорні точки. Опорними точками можуть служити вершини, характерні точки графічних об'єктів в ескізах (наприклад, кінець відрізка, центр кола і т.п.) або початки координат.
Послідовно указуйте трійки вершин деталі, через які повинні проходити створювані площини.

Команда Плоскость под углом к другой плоскости
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, що проходять через прямолінійний об'єкт під заданим кутом до існуючого плоского об'єкту.
Опорним прямолінійним об'єктом для побудови площини може служити ребро, відрізок в ескізі або допоміжна вісь. Опорним плоским об'єктом може бути допоміжна площина або плоска грань.
Зауваження. Опорний прямолінійний об'єкт повинен бути паралельний опорному плоскому об'єкту або належати йому.

Команда Плоскость через ребро и вершину
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, кожна з яких проходить через прямолінійний об'єкт і точку.
Опорним прямолінійним об'єктом для побудови площини може служити ребро, допоміжна вісь або відрізок в ескізі. Опорною точкою може бути вершина, характерна точка графічного об'єкту в ескізі (наприклад, кінець відрізка, центр кола і т.п.) або початок координат.

Команда Плоскость через вершину параллельно другой плоскости
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, що проходять через вказані точки паралельно вказаним конструктивним площинам або плоским граням.
Опорними точками можуть служити вершини, характерні точки графічних об'єктів в ескізах (наприклад, кінець відрізка, центр кола і т.п.) або початок координат.
Вкажіть вершину, через яку повинна пройти нова площина, й існуючу площину (або плоску грань), паралельно якій повинна пройти нова площина.

Команда Плоскость через вершину перпендикулярно ребру
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, що проходять через вказані точки перпендикулярно вказаним прямолінійним об'єктам.
Опорними точками для побудови площини можуть служити вершини, початки координат, характерні точки графічних об'єктів в ескізах (кінці відрізків, центри кіл і т.п.). Опорними прямолінійними об'єктами можуть бути ребра, конструктивні осі, відрізки в ескізах.
Вкажіть вершину (може не належати ребру), через яку повинна пройти нова площина, і існуючу вісь (або прямолінійне ребро), перпендикулярно якій повинна пройти нова площина.

Команда Нормальная плоскость
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, нормальних до циліндричної або конічної грані деталі.
Після вказівки грані, нормально до якої повинна пройти нова площина, потрібно задати додаткову умову (до будь-якої циліндричної або конічної поверхні можна провести безліч нормальних площин, які проходитимуть через вісь циліндра або конуса). Вкажіть площину або плоску грань, щодо якої задаватиметься розташування нової площини. Введіть в поле Угол на вкладці Параметри значення кута між вказаним плоским об'єктом і створюваною площиною. За умовчанням в цьому полі виникає значення 0. При цьому нова площина створюється паралельно вказаній.

Команда Касательная плоскость
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, дотичних до циліндричної або конічної грані деталі.
Щоб побудувати площину, дотичну до грані у визначеному місці, потрібно задати лінію дотику. Лінія дотику визначається перетином грані і нормальної до неї площини. Тому перед викликом команди Касательная плоскость в моделі повинна бути побудована нормальна площина, що перетинає потрібну кругову поверхню в місці дотику. До речі, такою може бути і плоска грань, нормальна до поверхні.
Вкажіть грань, дотично до якої повинна пройти нова площина. Потім вкажіть площину або плоску грань, що проходить через вісь першої грані (тобто нормальну до неї).
Щоб вказати, по яку сторону від кругової грані повинна бути побудована нова площина, активізуйте відповідний перемикач на вкладці Параметры.

Команда Плоскость через ребро параллельно/перпендикулярно другому ребру
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, що проходять через вказані прямолінійні об'єкти паралельно або перпендикулярно іншим прямолінійним об'єктам.
Опорними прямолінійними об'єктами для побудови площини можуть служити ребра, допоміжні осі або відрізки в ескізах.
Вкажіть ребро (або допоміжну вісь), через яке повинна пройти площину.
Щоб вибрати варіант побудови — паралельно або перпендикулярно іншому ребру (осі), активізуйте відповідний перемикач на вкладці Параметры.
Вкажіть ребро (або допоміжну вісь), паралельно (або перпендикулярно) якому повинна пройти площину.

Команда Плоскость через ребро параллельно/перпендикулярно грани
Дозволяє створити одну або декілька допоміжних площин, що проходять через вказані прямолінійні об'єкти паралельно або перпендикулярно плоским об'єктам.
Опорними прямолінійними об'єктами для побудови площини можуть служити ребра, допоміжні осі або відрізки в ескізах. Опорними плоскими об'єктами можуть служити допоміжні площини або плоскі грані моделі.
Вкажіть ребро (або допоміжну вісь), через яке повинна пройти площину. Виберіть варіант побудови — паралельно або перпендикулярно плоскої грані (або площини), тобто активізуйте відповідний перемикач на вкладці Параметры.
Вкажіть грань (або допоміжну площину), паралельно (або перпендикулярно) якій повинна пройти площину. Якщо будується паралельна площина, може бути вказана тільки плоска грань або площина.

Ви можете задати назву і колір допоміжним площинам на вкладці Параметры.

 
     

Лекція 13 Лекція 16

О.І.Сороковий 2018 КІТС