11 липня 2025 року у Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відбулася чергова арттерапевтична сесія, у якій цього разу взяли участь діти з синдромом Дауна та їхні мами. Арттерапевтичне заняття було проведено практичним психологом університету Оленою Кривенко та доценткою кафедри психології та педагогіки Мариною Тесленко у рамках реалізації масштабного міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арттерапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).
Назва проєкту розшифровується наступним чином:
TRUST
T – Trauma (Травма)
R – Refugees (Біженці)
U – Ukraine (Україна)
S – Solidarity (Солідарність)
T – Therapy (Терапія)
Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).
Метою цієї арттерапії було створення безпечного середовища для спільного проживання емоцій, відкриття внутрішніх ресурсів і формування відчуття єдності та взаємної підтримки.
На початку зустрічі для учасників була проведена ознайомча вправа через рух «Танець про себе». Кожен мав можливість у ритмі повільної музики за допомогою простих рухів і жестів представити себе групі. Діти та мами показували свої улюблені рухи, символічно ділилися частинкою власної історії. Такий формат знайомства допоміг розслабитися, відчути контакт із тілом і створити атмосферу прийняття.
Далі учасники перейшли до вправи «Сонечко», спрямованої на розвиток навичок командної взаємодії та довіри. У центрі кімнати за допомогою жовтої стрічки формувалося велике сонце, промінці якого діти та мами брали у руки й виконували різні вправи разом. Це символічне спільне творіння об’єднало учасників навколо спільної мети – бути один для одного джерелом світла й надії.
Особливо значущим етапом зустрічі стала глибинна арттерапевтична практика «Лати». Її метою було:
- усвідомлення й проживання емоцій і почуттів;
- ідентифікація власних страхів;
- виявлення ресурсної сили;
- прийняття своїх слабкостей.
Під час створення паперової фігури жінки кожна мама замислювалася над тим, якою вона є всередині: вразливою, сильною, виснаженою чи сповненою надії. Контакт із фольгою, якою вони створювали захисні лати, символізував пошук тих бар’єрів і щитів, що захищають їхню чутливість. Це була важлива можливість подивитися на себе з боку, відчути свої лати не як обмеження, а як необхідну тимчасову опору. Завершенням стало усвідомлення того, що зняття лат дає змогу не тільки оголитися перед болем, а й відкритися новим можливостям і правді про власну силу.
Після глибинної практики учасників запросили до ресурсної вправи «Наша мрія». На великому аркуші паперу всі разом створювали колективний малюнок, який символізував їхню спільну мрію. Діти й мами малювали те, чого вони прагнуть найбільше: будинок, у якому завжди буде тепло й безпечно, щасливі обійми, яскраві квіти, подорожі, здоров’я, мир. Цей колективний витвір став простором спільної надії, який об’єднав учасників довкола позитивного бачення майбутнього.
На завершення зустрічі була проведена вправа «Квітка радості». Кожен учасник створював свою унікальну квітку. Потім усі квіти об’єднали у спільну композицію, символічно показавши, що радість і натхнення можна знаходити навіть у найскладніші часи.



















Такі зустрічі – це не просто арттерапія. Це – простір прийняття, взаємопідтримки та любові, де кожен може відчути себе важливим і почутим. Коли об’єднуються наука, мистецтво і щире бажання допомогти, народжуються справжні промінці тепла, які здатні зігрівати навіть у найтемніші часи.
Попереду нас чекають нові зустрічі в рамках проєкту TRUST, які будуть присвячені ще глибшому вивченню практик, пошуку ефективних методик та впровадженню нових форм допомоги. Найбільшу цінність сьогодні має щира і відчутна підтримка, яка для українців є неймовірно важливою та потрібною.
Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.
За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).
Медіацентр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»