Після початку повномасштабної війни багато молодих українців опинилися перед непростими життєвими випробуваннями: вони втратили домівки, звичне соціальне оточення та почуття стабільності. У критичний період формування особистості важливо мати середовище, де можна безпечно виражати себе, говорити про емоції та шукати внутрішній ресурс. Таким простором для студентів стала арттерапія – напрям, що поєднує творчість, психоемоційну підтримку й самопізнання.
У Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» триває цикл арттерапевтичних занять, спрямованих на стабілізацію емоційного стану молоді. Одне з таких занять – 23 червня 2025 року – було організоване асистентом кафедри психології та педагогіки Оленою Кривенко, кандидатом психологічних наук, доцентом, доцентом кафедри психології та педагогіки Вікторією Шевчук, старшим викладачем кафедри хореографії і танцювальних видів спорту Віталієм Горголем та завідувачем кафедри хореографії і танцювальних видів спорту, Заслуженим працівником культури України, Почесним діячем мистецтв України, Заслуженим діячем спортивного танцю України, доцентом Петром Горголем.
Захід відбувся в межах реалізації міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арт-терапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).
Назва проєкту розшифровується наступним чином:
TRUST
T – Trauma (Травма)
R – Refugees (Біженці)
U – Ukraine (Україна)
S – Solidarity (Солідарність)
T – Therapy (Терапія)
Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).
Зустріч під назвою «Я в балансі: тіло, що знає центр» стала символом пошуку внутрішньої гармонії в умовах невизначеності та стресу. Ця метафора була покладена в основу практичного заняття, головною частиною якого стала вправа «Міжпівкульна взаємодія». Методика орієнтована на одночасне залучення правої та лівої півкулі мозку, що сприяє покращенню когнітивних процесів, концентрації уваги, стресостійкості та загального функціонального стану психіки. Особливу цінність такі вправи мають для студентів, зокрема внутрішньо переміщених осіб, які опинилися в умовах психоемоційного виснаження.
Комплексна дія вправи охоплює кілька ключових аспектів:
- Оптимізація навчальної діяльності. Узгоджена робота обох півкуль мозку стимулює як логічне мислення і мовлення (ліва півкуля), так і уяву, образне сприйняття та інтуїцію (права півкуля). Це значно підвищує здатність студентів до засвоєння нової інформації, особливо в умовах змін та викликів освітнього середовища.
- Зменшення тривожності та психоемоційного напруження. Такі вправи сприяють стабілізації нервової системи, допомагаючи знизити рівень тривоги та зберегти спокій у стресових ситуаціях.
- Розвиток творчого мислення. Активізація правої півкулі підтримує креативність, гнучкість у прийнятті рішень та вміння адаптуватися до нестандартних обставин.
- Покращення моторної координації. Вправи, що включають перехресні рухи або фізичну активність, позитивно впливають не лише на мозкову діяльність, а й на фізичне самопочуття, особливо при зниженій руховій активності.
- Відновлення внутрішньої рівноваги. Для ВПО характерним є підвищений рівень емоційного навантаження, і саме завдяки таким практикам учасники можуть знову відчути опору в собі та стабілізувати психофізичний стан.
Особливе місце в програмі зустрічі посіла когнітивно-поведінкова вправа «Баланс думок», яка допомогла студентам виявити власні тривожні переконання, проаналізувати їхню обґрунтованість і переформулювати у більш реалістичні й підтримувальні судження. Ця вправа стимулює розвиток критичного мислення, допомагає будувати внутрішній діалог без самоосуду та знижує вплив деструктивних думок на емоційний стан.
Фінальним етапом сесії стали спеціально розроблені тілесно‑рухові вправи на рівновагу, дихання та усвідомленість руху, які провели старший викладач кафедри хореографії та танцювальних видів спорту Віталій Горголь та завідувач кафедри Петро Горголь. Під їхнім керівництвом студенти поступово переходили від простих поз на одній нозі до більш складних імпровізаційних послідовностей, в яких поєднувалися статичні елементи балансу з плавними переходами й унісонним диханням. Кожен рух супроводжувався ретельною інструкцією щодо ладнання з внутрішнім ритмом: учасники вчилися прислухатися до своєї серцевої активності, відчувати, як напруга накопичується в плечах чи тазі, і розпускати її через плавний видих. Завершальною вправою стало колективне «приземлення» – синхронізований перехід із просторових кроків у стійку на обох ногах із глибоким вдихом-видихом, який допоміг студентам відчути заземлення, відновити зв’язок із тілом і знайти внутрішню опору у теперішньому моменті.
Учасники поділилися відгуками про позитивні зміни: уже після кількох занять вони відчули зниження тривожності, зростання впевненості у собі, внутрішнього спокою та сили. Творча й тілесна робота допомогла не лише подолати переживання, а й сформувала відчуття єдності та підтримки у колі однодумців.














Такі зустрічі в Полтавській політехніці продовжують формувати середовище, де молодь може розвивати навички емоційної грамотності, зміцнювати психічне здоров’я та отримувати практичні інструменти для самодопомоги у складні часи.
Попереду – наступні арттерапевтичні заходи в рамках проєкту TRUST, які розкриватимуть нові техніки роботи з психотравмою та поглиблюватимуть практику самодопомоги. Адже мистецтво – це не лише про красу. Це про силу жити, навіть коли життя змінюється. Про внутрішній ресурс, який дає змогу триматися тоді, коли здається, що ґрунт вислизає з-під ніг.
Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.
За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).
Медіацентр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»