2025-07-15

Арттерапевтичний захід «Острів любові до себе» для маленьких дослідників

Арттерапевтичний захід «Острів любові до себе» для маленьких дослідників

15 липня 2025 року в Центрі освіти та піклування про дітей дошкільного віку Mr. Leader Полтавської політехніки відбулася надзвичайно тепла та важлива арттерапевтична сесія «Острів любові до себе». Під керівництвом досвідчених тренерок, доценток кафедри психології та педагогіки Лесі Клеваки та Вікторії Шевчук, маленькі дослідники вирушили у подорож до найважливішого місця у світі – власного серця.

Метою заняття було допомогти діткам збудувати внутрішню психологічну фортецю. В умовах війни, коли зовнішній світ є непередбачуваним, хаотичним і часто небезпечним, здатність знаходити безпеку, спокій і цінність усередині себе стає ключовим елементом психологічної стійкості (резилієнтності). Арттерапія через метафору «острова любові» дає дитині інструменти для створення власного внутрішнього прихистку – місця, куди можна подумки повернутися у важкі хвилини, щоб відновити сили. Це вчить дитину переносити локус контролю ззовні, де вона нічого не може змінити, всередину, де вона є господарем своїх почуттів.

Зустріч розпочалася з теплої бесіди, де діти уявляли, яким був би їхній особистий «острів» – затишне місце, де живуть добро, спокій і радість. Цей етап, хоч і здається простим, є критично важливим. Він активізує уяву – найпотужніший ресурс дитини для подолання стресу. Уявний простір стає безпечним полем для експериментів, де немає правильних чи неправильних відповідей, що одразу знижує рівень тривоги.

Центральною частиною сесії стала творча візуалізація. За допомогою фарб, олівців та інших матеріалів діти малювали свої острови. В арттерапії цей процес називається екстерналізацією – винесенням внутрішнього світу назовні, за допомогою якого абстрактному надається форма – поняття «любов до себе» стає конкретним, видимим образом. Дитина бачить, з чого складається її відчуття щастя. Наповнюючи острів улюбленими тваринами, квітами, сонцем чи людьми, які їх підтримують, діти несвідомо створюють власну візуальну мапу безпеки та ресурсів. Вони бачать і усвідомлюють, що у них є джерела сили. Крім того, у процесі малювання дитина є творцем. Вона вирішує, що буде на її острові, а чого – ні. Це повертає відчуття контролю, яке так часто втрачається в умовах травматичних подій.

Особливо значущим етапом стала вправа «Подарунок собі». Кожна дитина створила маленький малюнок або оберіг – tangible (відчутний на дотик) символ турботи про себе. Це не просто виріб, а психологічний якір. Його функція – зробити позитивний досвід сесії портативним. Дитина може взяти цей оберіг із собою, і в моменти смутку чи страху, торкнувшись його, вона зможе згадати і тілесно відчути той стан спокою та захищеності, який панував на її «острові».

Протягом усього заняття діти активно ділилися добрими словами, вчилися робити компліменти собі та іншим. Ця комунікативна частина є не менш важливою, адже вона руйнує ізоляцію, яку часто спричиняє травма, і створює відчуття спільноти та взаємної підтримки.

Такі зустрічі доводять, що навіть у найтемніші часи можна і треба вчитися піклуватися про себе. Коли мистецтво поєднується з професійною турботою, діти отримують найцінніший подарунок – віру у власну цінність та інструменти для побудови щасливого життя, незалежно від зовнішніх обставин.

В часи, коли ворог намагається зруйнувати наші міста, не менш важливим є захист внутрішнього світу наших дітей. Ці арттерапевтичні заходи – це не просто психологічна допомога. Це – робота на стратегічному внутрішньому фронті. Кожна дитина, яка вчиться створювати свій «острів любові», будує невидиму фортецю стійкості, яку не здолати жодною зброєю. Адже здорова та сильна нація починається зі здорової та сильної дитини, чиє серце сповнене не травми, а віри у власні сили та світле майбутнє України.

Проєкт TRUST продовжує свою роботу, створюючи простори для зцілення та підтримки в часи війни. Адже кожна дитина, яка навчилася любити й поважати себе, – це ще один промінчик світла, що робить наше спільне майбутнє сильнішим і добрішим.

Захід було проведено у рамках реалізації масштабного міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арттерапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Нагадаємо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

 

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»