2025-06-19

Арттерапія як опора: у Полтавській політехніці триває цикл занять для молоді, які пережили втрати

Після пережитих життєвих змін, спричинених війною, молодь у Полтавській політехніці знаходить емоційну підтримку та внутрішню рівновагу через арттерапію — доступний і дієвий інструмент самовираження, що реалізується в університеті в межах міжнародного проєкту Erasmus+ “TRUST”.

Арттерапія як опора: у Полтавській політехніці триває цикл занять для молоді, які пережили втрати

Після початку повномасштабного вторгнення багато українських юнаків і дівчат втратили не лише домівку, але й внутрішню рівновагу, відчуття стабільності та звичне коло спілкування. У період глибокої невизначеності, коли молодь особливо вразлива до психологічних викликів, надзвичайно важливо мати безпечний простір, де можна висловити свої почуття, знайти емоційну підтримку й ресурси для подальшого розвитку. Саме таким простором у Полтавській політехніці стала арттерапія – м’який, але потужний інструмент емоційного зцілення.

Значною перевагою арттерапевтичного підходу є його доступність і універсальність. Участь у заняттях не потребує спеціальних художніх чи танцювальних навичок – важливим є сам процес, а не результат. Завдяки цьому молодь без страху осуду може спробувати нові способи самовираження, відчути себе творцем власної внутрішньої історії. Такий досвід дозволяє поступово відновлювати довіру до себе, відкривати власні сили та розвивати емоційний інтелект, що є важливим у подоланні стресових ситуацій

Заняття, що відбулось 19 червня 2025 року в аудиторії 318-Ц, було організоване в межах міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арттерапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Модераторами заходу стали практичний психолог Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», асистент кафедри психології та педагогіки Оленою Кривенко, кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології та педагогіки Вікторія Шевчук, старший викладач кафедри хореографії і танцювальних видів спорту Віталій Горголь, завідувач кафедри хореографії і танцювальних видів спорту, Заслужений працівник культури України, Почесний діяч мистецтв України, Заслужений діяч спортивного танцю України, доцент Петро Горголь.

Цього разу темою сесії став «Баланс у танці та в житті» – багатошарове поняття, яке учасники осмислювали через кілька напрямів арттерапії: візуальне мистецтво, тілесно-рухову терапію та когнітивно-поведінкові практики.

Однією з ключових вправ стала робота з метафоричним образом «Долоні мого балансу», де молодь за допомогою кольору й символів зображала свої емоційні вектори: те, що вони віддають іншим, і те, що потребують отримувати. Це допомогло їм краще усвідомити, наскільки збалансованими є їхні міжособистісні відносини, чи не виснажуються вони у процесі «віддачі» без належної компенсації.

Невід’ємною частиною заняття стала тілесно-орієнтована терапія, що базувалась на принципах соматичної рефлексії. За допомогою простих рухів, вправ на відчуття тіла у просторі та дихальних технік учасники навчалися бути присутніми «тут і зараз», досліджували власну тілесну стійкість, відчуття опори та напруги. Тіло, як носій пам’яті й емоцій, часто зберігає пережите навіть тоді, коли свідомість це витісняє, тож робота з тілом допомагає відпустити блоки, пов’язані з травматичним досвідом.

На завершення модератори запропонували когнітивну вправу «Баланс думок», яка передбачала виявлення негативних автоматичних переконань і трансформацію їх у більш адаптивні. Такий метод допомагає молоді змінити внутрішній діалог, замінити фокус з «Я не впораюся» на «Я можу впоратись з підтримкою».

Цінність таких зустрічей – у можливості відчути себе не самотнім, знайти внутрішню опору, поділитися пережитим у прийнятливій формі, без тиску та оцінювання. Арттерапія – це не лікування мистецтвом у вузькому сенсі, а процес спільного пошуку сенсів, ресурсів, стабільності.

Учасники зазначають, що вже після кількох занять знижується рівень тривожності, з’являється відчуття спокою та контрольованості життя. Це свідчить про реальний терапевтичний ефект таких ініціатив і підкреслює важливість їх продовження.

Унікальність таких заходів у Полтавській політехніці полягає також у поєднанні міждисциплінарного підходу – психології, мистецтва й педагогіки. Командна робота психологів, викладачів хореографії та мистецтвознавців дозволяє створювати комплексні програми, що враховують як когнітивні, так і тілесні, емоційні й соціальні аспекти особистості. Такий підхід робить арттерапію ефективним інструментом як для індивідуального відновлення, так і для формування згуртованої, стійкої до викликів спільноти. У майбутньому ці напрацювання можуть стати основою для створення сталих програм психоемоційної підтримки в закладах вищої освіти України.

Попереду – нові арттерапевтичні зустрічі в межах проєкту TRUST, які розкриватимуть нові методики, поглиблюватимуть процес самопізнання і даватимуть молоді найголовніше — відчуття, що навіть у найскладніші часи вони мають місце, де їх бачать, чують і підтримують. Бо мистецтво — це мова душі, яка лікує, коли бракує слів.

Проєкт TRUST триває й обіцяє ще більше глибоких практик, нових методик і, що найважливіше – підтримку, яка сьогодні вкрай необхідна українцям, адже кожен так чи інакше відчуває на собі негативний вплив війни.

Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

 

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»