2025-10-24

Арттерапія як інструмент ресурсування: «Дружня підтримка» та символічне очищення для внутрішньо переміщених осіб

Літні внутрішньо переміщені особи стикаються з подвійним навантаженням: травмою війни та соціальною ізоляцією, що критично знижує їхню психологічну стійкість. Арттерапія пропонує ефективні методи для емоційного очищення та відновлення соціальних зв'язків через невербальне вираження. З цією метою у ПФКНГ провели спеціалізований арттерапевтичний захід «Дружня підтримка», орієнтований на ресурсування учасників та зміцнення їхньої внутрішньої сили.

Арттерапія як інструмент ресурсування: «Дружня підтримка» та символічне очищення для внутрішньо переміщених осіб

Літні внутрішньо переміщені особи (ВПО) особливо гостро переживають наслідки вимушеного переміщення, стикаючись із посиленою соціальною ізоляцією та хронічною тривожністю. Цей стан актуалізує критичну потребу у зміцненні їхньої психологічної стійкості та відновленні соціальних зв’язків. З метою забезпечення ефективної психологічної підтримки та зміцнення внутрішніх ресурсів цієї цільової групи, 24 жовтня 2025 року у гуртожитку Відокремленого структурного підрозділу Полтавський фаховий коледж нафти і газу Полтавської політехніки відбулося спеціалізоване арттерапевтичне заняття під назвою «Дружня підтримка». Захід, розроблений для невеликої групи (6–10 учасників), проходив у виключно теплій, затишній і довірливій атмосфері, що є необхідною передумовою для успішної групової психотерапевтичної роботи.

Заняття провели висококваліфіковані фахівчині кафедри психології та педагогіки: кандидат педагогічних наук, в.о. завідувача кафедри психології та педагогіки Леся Клевака, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки Марина Тесленко, а також кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки Вікторія Шевчук. Захід тривалістю до двох годин поєднував методики арттерапії, елементи символдрами та роботу з метафоричними асоціативними картами (МАК). Основна мета полягала у створенні безпечного простору для емоційного відновлення, сприянні усвідомленню власних внутрішніх сил та активізації позитивного досвіду взаємодопомоги, тим самим знижуючи рівень самотності та тривоги.

Захід, побудований на принципах інтегративної арттерапії, став глибокою подорожжю до внутрішніх ресурсів, емоційного очищення та зміцнення соціальних зв’язків. Він розпочався з м’якого, але потужного проєктивного методу: використання метафоричних асоціативних карт. Ця техніка дозволила учасникам вийти за межі інтелектуальних обговорень і через образи доторкнутися до свого підсвідомого розуміння поняття «дружньої підтримки», відкриваючи особистісні значення та досвіди, які важко висловити словами.

Цей етап усвідомлення був посилений у наступній творчій частині – створенні власного «Дерева дружби». Використання архетипу дерева, що символізує вкоріненість, життєву силу та стабільність, слугувало терапевтичною цінністю. Учасники візуалізували свою мережу підтримки, символічно зображуючи людей, що їх підтримують, а також зосереджувалися на своїх власних якостях – внутрішніх ресурсах, які дозволяють їм самим бути опорою для інших. Такий процес не лише зміцнює відчуття приналежності та безпеки, але й підвищує самооцінку, акцентуючи увагу на власній здатності до взаємодії та віддачі.

Емоційним піком та центральною віссю заняття стала екоарттерапевтична вправа «Осіннє дерево відпускання», що базується на цілющій силі природних матеріалів. Тактильна взаємодія з осіннім листям різних форм і відтінків, кетягами горобини та гілочками, забезпечила важливе заземлення та зв’язок із природними циклами, знижуючи рівень загальної тривоги. Цей ритуал був спрямований на катарсис – символічне звільнення від накопичених переживань.

Ключовим терапевтичним механізмом тут стала екстерналізація: учасники переносили свої тривоги, страхи чи переживання, занотовуючи їх на кожному листку, який потім розміщували на макеті дерева. Листок ставав контейнером для негативної емоції, дозволяючи психіці відокремити проблему від себе. Завершальний етап цього глибокого внутрішнього діалогу полягав у формуванні переконання, що з падінням останнього листка всі тривоги також зникнуть, як зникає осінній біль. Це потужна метафора прийняття циклічності та віри в природний процес зцілення, що стало актом емоційного очищення та внутрішнього спокою.

Наприкінці сесії відбулася важлива інтеграційна практика – тепле «Коло добрих слів». Після індивідуальної роботи з вивільненням емоцій, група повернулася до взаємної підтримки, де кожен мав змогу не лише поділитися щирими побажаннями, а й отримати слова вдячності та підтримки, що слугувало валідацією їхнього досвіду. Це групове закріплення позитивного емоційного досвіду допомогло інтегрувати внутрішні зміни у соціальний контекст. Заняття подарувало не лише відчуття емоційного полегшення та внутрішнього затишку, а й глибоке усвідомлення: дружня підтримка – це невидима, але міцна нитка, яка сплітається між серцями, забезпечуючи стійкість навіть у найскладніші періоди життя.

Захід відбувся в межах реалізації міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU TRUST: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арттерапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Ми висловлюємо щиру подяку нашим партнерам за їхню неоціненну підтримку, що робить можливим втілення таких життєво важливих ініціатив, які несуть світло надії та зцілення тим, хто найбільше цього потребує.

Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»