2025-08-22

«Кольори мого серця – синій і жовтий»: як арттерапія допомагає дітям відчути любов та гордість за Україну

У часи, коли дитинство затьмарене війною, важливо створювати для дітей простір, де вони можуть виражати почуття та знаходити опору. Саме таким місцем стало арттерапевтичне заняття «Кольори мого серця – синій і жовтий», присвячене Дню Незалежності. Воно об’єднало малечу у спільному творчому акті любові до своєї Батьківщини.

«Кольори мого серця – синій і жовтий»: як арттерапія допомагає дітям відчути любов та гордість за Україну

22 серпня 2025 року у Полтавській політехніці на арттерапевтичній сесії вихованці Центру освіти та піклування про дітей дошкільного віку Mr. Leader не просто малювали, а вчилися відчувати кольори рідної країни серцем, перетворюючи синій та жовтий на символи миру, надії та єдності. Метою заходу було допомогти малечі через мистецтво пережити позитивні емоції, пов'язані з Україною, та зміцнити почуття гордості та патріотизму, що є надзвичайно важливим для психологічної стійкості у складні часи.

Арттерапевтичне заняття «Кольори мого серця» було частиною серії заходів у межах міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арттерапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Модераторками цієї арттерапевтичної сесії виступили кандидат педагогічних наук, в.о. завідувача кафедри психології та педагогіки, доцент Леся Клевака; кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки, доцент Марина Тесленко та кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології та педагогіки, доцент Вікторія Шевчук.

Заняття розпочалося з теплого кола знайомств «Сонячний промінчик» – безпечного ритуалу, що є ключовим для створення атмосфери довіри. Діти, передаючи один одному м'яке жовто-блакитне сердечко, ділилися своїми асоціаціями з Україною: «мир», «сонце», «родина». З точки зору психології, цей простий акт має величезну силу: фізичний контакт з об'єктом (сердечком) допомагає дітям заземлитися та зосередитися, а коло створює відчуття рівності та безпеки, де голос кожного є важливим. Промовляння позитивних асоціацій налаштовує емоційний фон заняття, активуючи світлі та ресурсні образи.

У вступній бесіді тренерки разом з дітьми не просто пригадали значення державних символів, а провели глибоку терапевтичну роботу. Для дитячої психіки, що мислить образами, абстрактні поняття, як «держава» чи «патріотизм», потребують конкретного, теплого наповнення. Під час розмови синій колір перетворювався на мирне небо та чисту воду, а жовтий – на сонце, пшеничне поле та тепло. Це не просто урок, а процес анкерування – закріплення позитивних, життєствердних сенсів за національними символами. В умовах, коли реальність навколо може асоціюватися з тривогою, така робота допомагає дитині формувати образ своєї країни як місця безпеки, життя та надії.

Творча частина заняття була побудована за принципом переходу від індивідуального до колективного, що є важливим для формування як особистої ідентичності, так і відчуття приналежності до спільноти. Спочатку малеча виготовляла власні маленькі прапорці. Цей індивідуальний акт творчості надав кожній дитині відчуття агентності та контролю: «Я сам можу створити символ своєї країни». Потім усі прапорці об'єднали у велику «галявину прапорів», що стало потужною метафорою єдності та спільної сили, де внесок кожного є видимим і цінним.

Кульмінацією стала спільна робота над створенням великої карти України з блакитно-жовтих ниток. Кожна дитина по черзі наклеювала нитку, символічно вплітаючи свою любов та турботу в образ рідної землі. В арттерапії спільні проєкти мають надзвичайну силу: вони не лише розвивають навички комунікації та взаємодії, а й дають глибоке відчуття причетності. Спільне творення єдиного цілого наочно демонструє, що разом можна подолати будь-які труднощі та створити щось велике та прекрасне.

Не менш емоційною стала вправа «Кольори мого серця», де діти прикрашали паперові сердечка. Серце – це універсальний символ почуттів. Даючи дитині можливість наповнити його національними кольорами, арттерапевт створює безпечний контейнер для її любові, тепла та надії. Об'єднавши ці сердечка у спільний колаж – «Вінок України», – діти візуалізували ідею про те, що сила та краса країни складається з любові кожного її маленького громадянина. Вінок, як символ захисту та нескінченності, підсилив це відчуття єдності.

Завершилося заняття щирим колом побажань. На питання, що кожен дарує Україні від свого серця, лунали найважливіші слова: «мир», «дружба», «щастя». Це був не просто ритуал, а акт творення надії – вербалізація та спрямування позитивних думок у майбутнє. Такі заходи доводять, що арттерапія є потужним інструментом не лише для розвитку уяви, а й для формування у наймолодших українців психологічної стійкості, почуття єдності та глибокої, свідомої любові до своєї незламної Батьківщини.

Полтавська політехніка, завдяки міжнародним партнерам проєкту, продовжує створювати цей життєво важливий простір для зцілення. Попереду нові зустрічі, адже творчість – це крок до відновлення навіть у найтемніші часи.

Нагадаємо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

 

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»