Коли війна намагається розірвати зв’язки, посіяти тривогу та відібрати відчуття безпеки, мистецтво стає тим інструментом, що допомагає зцілити й об’єднати. Саме такою була мета арттерапевтичного заняття «Моє серце в твоїх долонях», проведеного 29 липня 2025 року у Центрі освіти та піклування про дітей дошкільного віку Полтавської політехніки. Під дбайливим керівництвом досвідчених тренерок діти вчилися виражати любов, зміцнювати зв'язок із близькими та відновлювати внутрішню гармонію через творчість. Використовуючи прості матеріали та казковий наратив, організатори заняття подарували дітям радість і можливість виразити свої почуття, що є особливо важливим в умовах війни. Для дитини дошкільного віку, чий світ будується на відчутті любові та стабільності, війна стає незрозумілим хаосом, що руйнує базове почуття безпеки. Тому ця зустріч була не просто творчим дозвіллям, а глибокою терапевтичною роботою, спрямованою на те, щоб нагадати дітям: любов є, вона реальна, і її можна відчути, подарувати та отримати у відповідь.
Заняття поєднало елементи групової взаємодії, казкотерапії та аплікації, щоб допомогти дітям відчути тепло й підтримку, і складалось із п’яти етапів, кожен із яких активізував кінестетичний (тактильний, руховий) і візуальний (образний) досвід.
Цю арттерапевтичну зустріч організували та провели кандидат педагогічних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри психології та педагогіки Леся Клевака та кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології та педагогіки Вікторія Шевчук у рамках масштабного міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арттерапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).
Назва проєкту розшифровується наступним чином:
TRUST
T – Trauma (Травма)
R – Refugees (Біженці)
U – Ukraine (Україна)
S – Solidarity (Солідарність)
T – Therapy (Терапія)
Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).
Заняття було ретельно продумане як цілісна історія, що поєднувала казкотерапію, групову взаємодію та творчу аплікацію, щоб активувати тактильний, руховий та образний досвід дитини. Все почалося з теплого вітального кола, де діти вчилися довіряти та ділитися думками про найрідніших людей, створюючи атмосферу безпеки та єдності. Далі була міні-історія «Моє серце живе в любові». Щоб зробити абстрактне поняття любові відчутним, тренерка Вікторія Шевчук розповіла коротку казку про маленьке Сердечко, яке мандрує від дитини до рідних: «Одного дня маленьке Сердечко прокинулось і захотіло сказати: «Я тебе люблю». Воно стрибнуло в долоньку мами, а потім – у таткову кишеню…».
Казка допомогла дітям уявити любов як щось тепле й живе, що завжди з ними. Для дошкільнят такий образ є зрозумілим і заспокійливим, адже він пов’язує їх із близькими, навіть якщо вони далеко. Ця проста метафора допомогла дітям уявити любов як щось живе і нерозривно пов'язане з родиною, навіть якщо близькі не завжди поруч фізично.
Кульмінацією зустрічі став творчий процес – створення аплікації «Квітка з сердець». Діти за допомогою кольорового паперу, клею та ножиць створювали квітку, де кожна пелюстка була маленьким сердечком, присвяченим конкретній людині. Цей процес мав подвійний терапевтичний ефект: кінестетичний досвід – вирізання та склеювання – заспокоював нервову систему та розвивав дрібну моторику, тоді як яскраві, позитивні кольори піднімали настрій. Кожне вирізане серце наповнювало творчий процес глибоким особистим змістом, стаючи матеріальним вираженням любові. Проте створити подарунок – це лише половина справи. Наступним кроком діти вчилися дарувати: вони уявляли, як передають свою квітку рідним, і промовляли теплі слова, відчуваючи радість від дарування та зміцнюючи віру у взаємність почуттів.
Завершилося заняття підсумковим колом вдячності, де діти ділилися враженнями, закріплюючи позитивний досвід. Вони не просто створили гарну аплікацію, а й навчилися помічати добро та виражати свою любов. Ця зустріч є яскравим прикладом того, як арттерапія може стати потужним інструментом для зцілення. Символіка сердець і квітів – любов, турбота, надія – допомагає дітям асоціювати близьких із безпекою та теплом. За словами тренерки Лесі Клеваки, ефект був миттєвим, адже після заняття діти ставали більш відкритими, посміхалися і хотіли обійняти всіх навколо. Це не просто творчість, а акт створення безпеки, відновлення розірваних ниток довіри до світу та зміцнення найважливішої опори в житті дитини – її зв’язку з родиною.













Проведення таких арттерапевтичних занять, як «Моє серце в твоїх долонях», є не просто локальною ініціативою, а невід’ємною частиною масштабної міжнародної місії в рамках проєкту Erasmus+ “TRUST”. Саме завдяки тісній співпраці з нашими європейськими партнерами, на чолі з Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії, ми маємо унікальну можливість поєднувати передовий європейський досвід у сфері психічного здоров'я з глибоким розумінням специфічних потреб українців, які переживають травму війни. Ця синергія дозволяє не лише адаптувати, а й створювати нові, культурно-чутливі та дієві терапевтичні інструменти, які збагачують як українську, так і європейську практику. Таким чином, проєкт “TRUST” є яскравим свідченням справжньої європейської солідарності в дії, де спільні зусилля спрямовані на найважливіше – захист дитинства та побудову стійкого майбутнього для покоління, яке зазнало випробувань війною.
Нагадаємо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.
За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).
Медіацентр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»