15 липня 2025 року у Центрі освіти та піклування про дітей дошкільного віку Полтавської політехніки відбулася особлива арттерапевтична сесія «Моя внутрішня пташка». Під керівництвом досвідчених тренерок, доценток кафедри психології та педагогіки Полтавської політехніки Лесі Клеваки та Вікторії Шевчук, маленькі учасники вирушили у чарівну подорож до власного внутрішнього світу, сповнену фантазії, творчості та самопізнання.
Захід було проведено у межах реалізації масштабного міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арттерапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).
Назва проєкту розшифровується наступним чином:
TRUST
T – Trauma (Травма)
R – Refugees (Біженці)
U – Ukraine (Україна)
S – Solidarity (Солідарність)
T – Therapy (Терапія)
Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).
Метою заняття було не просто розважити, а дослідити внутрішній стан через потужну метафору птаха, надати емоційну підтримку та відновити ресурсний стан у м’якій, ігровій формі. В умовах війни, коли світ дитини наповнений тривогою, втратою та невизначеністю, арттерапія стає мовою, якою можна висловити те, для чого бракує слів.
Далі діти уявляли, що в кожному з них живе пташка – маленька, добра, сильна або мрійлива. Разом із тренерами вони фантазували: як вона виглядає, де її гніздечко, що вона любить і як її можна підтримати. Цей процес дозволяє дитині безпечно дистанціюватися від власних травматичних переживань, говорячи про них через образ пташки: «моя пташка боїться гучних звуків», а не «я боюся».
Центральною частиною сесії стала творча вправа. За допомогою фарб, олівців та аплікацій малюки візуалізували свою «внутрішню пташку». Цей процес є життєво важливим актом екстерналізації – винесення внутрішніх переживань назовні. Те, що було хаотичним і лякаючим усередині, стає видимим і контрольованим на аркуші паперу. Кожен малюнок був унікальним діагностичним і терапевтичним інструментом: пташка в польоті могла символізувати надію, а та, що ховається в гнізді, – потребу в захисті та безпеці. Даючи їй ім’я та розповідаючи її історію, дитина не просто гралася, а несвідомо зцілювала себе, утверджуючись у думці: «бути собою – це чудово!».
Особливим моментом стала тілесна вправа «Крила за плечима». Це критично важливий етап, адже травма «живе» не лише в думках, а й у тілі, створюючи напругу та сковуючи рухи. Під керівництвом тренерок діти уявляли, як за їхніми спинами розкриваються могутні крила, робили легкі помахи, ніби готуючись до злету, і промовляли слова підтримки собі. Цей процес тілесного втілення (ембодіменту) допомагає звільнитися від фізичних затисків, повернути відчуття власної сили, контролю над тілом та свободи.
На завершення зустрічі учасники зібралися у коло, щоб поділитися найціннішим – тим, що кожен забирає із «гніздечка своєї пташки». З дитячих вуст звучали прості, але такі важливі слова: «радість», «усмішка», «любов», «спокій», «мама», «теплий промінчик сонечка». Це не просто слова, а вербалізовані та усвідомлені внутрішні ресурси – ті «психологічні якорі», до яких дитина зможе звертатися у важкі хвилини.
Такі заняття – це не просто гра. Це життєво необхідний інструмент психологічної стійкості. У безпечному просторі діти вчаться розуміти й приймати свої емоції, відновлювати зруйноване війною відчуття безпеки та набувати впевненості у собі. Коли мистецтво поєднується з турботою, народжуються справжні дива, що допомагають маленьким серцям будувати внутрішню фортецю сили.


























Кожна така зустріч нагадує про найголовніше: про силу людського зв'язку та здатність мистецтва зцілювати там, де безсилі слова. Команда проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST” продовжить створювати такі безпечні простори, шукаючи нові шляхи, щоб запалювати світло надії у серцях. Адже сьогодні кожна дитяча усмішка, кожне відчуття безпеки та кожна мить спокою – це наша спільна перемога над темрявою війни. І саме ця підтримка, щира й безумовна, є найціннішим ресурсом на шляху до відновлення.
Нагадаємо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.
За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).
Медіацентр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»