2019-09-27

Освітяни, які працюють з обдарованими учнями, обговорили досягнення і нові підходи у роботі МАН

25 вересня на базі Полтавського обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді Полтавської обласної ради відбувся обласний семінар керівників районних та міських відділів по роботі з обдарованою молоддю «Полтавська обласна Мала академія наук як науково-освітній ресурс підтримки обдарованих дітей у регіоні».

Освітяни, які працюють з обдарованими учнями, обговорили досягнення і нові підходи у роботі МАН

До участі у семінарі  були запрошені представники  органів позашкільної, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, спеціалісти управління Державної служби якості освіти, методисти Позашкільного навчального закладу Полтавської обласної ради «Полтавська обласна Мала академія наук учнівської молоді», представники районних відділів освіти, вчителі, переможці   III етапу  Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів -членів МАН України, їхні наукові керівники.

Перший проректор – проректор з науково-педагогічної роботи ПолтНТУ ім. Юрія Кондратюка Богдан Коробко взяв  участь у обговоренні ключових питань організації науково-дослідницької діяльності школярів у системі Малої академії наук України, переваг та перспектив впровадження STEM-освіти в сучасне освітнє середовище. Він висловив подяку від імені президента Полтавського територіального відділення Малої академії наук України, ректора ПолтНТУ ім. Юрія Кондратюка, професора Володимира Онищенка педагогічним працівникам Полтавського наукового ліцею №3, обласного наукового ліцею-інтернату II-III ступенів ім. А.С. Макаренка,  Полтавських гімназій №13,17, 33, закладів загальної середньої освіти Глобино, Горішніх Плавнів, Кременчука за вагомий внесок у якісну підготовку учнів-переможців II-IV етапів  Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України.

«Завдяки вашій роботі, нашим спільним зусиллям  у  III етапі  Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України взяли участь 50 учасників, 26 з яких отримали призові місця. Ми спостерігаємо позитивну динаміку у порівнянні з попереднім роком. Сподіваюся, ми й надалі плекатимемо у молоді прагнення до наукових здобутків», – наголосив Богдан Коробко.

Директорка Позашкільного навчального закладу Полтавської обласної ради «Полтавська обласна Мала академія наук учнівської молоді» Тамара Лахач підбила підсумки по роботі з обдарованими школярами Полтавщини за 2018-2019 навчальний рік, порівнявши результати з 2017-2018 рр.

Зокрема, переможців  I етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України – 2516 (1225), II етапу – 692 (344), III етапу – 56 (26). Як засвідчує статистика, у трійці лідерів – міста Полтава (102) , Кременчук (89), Лубни (23). 

«У загальному рейтингу Полтавщина ввійшла в десятку областей- переможниць, піднявшись на одну позицію вгору. Однією з нещодавно запроваджених інноваційних форм став попередній захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України. Це сприяло усуненню у роботах певних недоліків, у  результаті маємо збільшення кількості переможців на обласному та всеукраїнському рівнях», – зазначила Тамара Лахач.

Директорка також проінформувала учасників обласного семінару про заплановані на 2019-2020 навчальний рік заходи та інтелектуальні конкурси, наголосивши на вагомій ролі Всеукраїнських літніх предметних шкіл, де діти отримують нові знання, відпочивають, заводять нові знайомства.

Зі змістовною доповіддю про особливості розбудови системи забезпечення якості освіти на Полтавщині виступила провідний спеціаліст  Управління Державної служби  якості освіти в Полтавській області Юлія Ніка.

Державна служба якості освіти – структура відносно нова, проте за два місяці своєї діяльності вже має певні напрацювання. На сьогодні Державна служба якості освіти виконує глобальну місію – формування спільного розуміння  якості освіти з боку батьків та вчителів, послуговуючись у своїй діяльності принципами захисту прав освітян, здійснення інституційного аудиту, моніторингу якості освіти, участі в сертифікації педагогічних працівників.

«Одне з ключових завдань нашої служби – підготовка експертів, що вивчатимуть досвід кращих вчителів  області по впровадженню передових освітніх методик. Маємо розроблену «Абетку директора», де зафіксовані зміни у підході до системи оцінювання знань учнів, сформульовані основні засади педагогічної діяльності, основи внутрішнього аудиту закладів загальної середньої освіти за напрямами», – охарактеризувала роботу служби Юлія Ніка.

Завідувачка методичним кабінетом Полтавської обласної Малої академії наук учнівської молоді Наталія Салюк вбачає успіх у науковому тандемі юного науковця та його наставника: «Ми поступово змінюємо підхід до науково-дослідницької роботи наших вихованців, практикуємо впровадження інноваційних форм поліпшення  якості позашкільної освіти, залучення   обдарованої учнівської молоді. Запроваджуються нові освітні проекти «Агенти змін», «Відкрита освітня лабораторія», проводяться щорічні науково-технічні виставки «Майбутнє України», навчально-тренувальні збори учасників на базі «Ерудиту».

Вчитель біологїї  та екології   спеціалізованої загальноосвітньої школи I-III ступенів №4 з поглибленим вивченням англійської мови Горішньоплавнівської  міської ради Юлія Заводовська разом з учнем 11 класу Владленом Володавчиком презентували власні напрацювання.

Науковий проект «Агроекологічні аспекти виробництва біодизелю з Helianthus Annuus та  Brassica Napus на Полтавщині» виборов перемогу на III етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України у секції «Агрономія». Під час розробки теми було проведено ряд дослідів у лабораторіях Кременчуцького національного університету ім. Михайла Остроградського, Луганського державного університету ім.. Тараса Шевченка, відвідано науково- дослідне господарство при Полтавській державній аграрній академії.

Практичним досвідом поділилась Антоніна Щербина, заступниця директора з навчально-виховної роботи КЗ «Полтавський обласний науковий ліцей-інтернат II-III ступенів ім. А.С. Макаренка»,  науковий керівник переможця III етапу Всеукраїнського конкурсу – захисту у секції «Зарубіжна література».

«У нашому ліцею практикуємо захист учнівських проєктів з сьомого класу, мотивуючи бажаючих  до занять науковою діяльністю. Виявляйте свою креативність у виборі теми, можна знайти новизну там, де не очікуєш», – переконана Антоніна Щербина. вихованка педагога,  учениця 11 класу  Анжела Крупа, поділилася враженнями про навчання у Всеукраїнській літній школі філології.

«Вчимо дітей прикладно застосовувати знання, отримані в класі», – наголошувала у доповіді про наукові дослідження в системі шкільної літературної освіти старший викладач кафедри журналістики ПНПУ ім.В.Г.Короленка Оксана Зелік.

Нові напрями орсвіти – STEM, STEAM, STREAM обговорили  за участю методиста Полтавської обласної Малої академії наук учнівської молоді  Валерія Бикова та вчителя фізики Горішньоплавнівської спеціалізованої загальноосвітньої школи I-III ступенів №3 імені В. Нижниченка Людмили Безперстової.

«Не можна орієнтувати сучасну молодь на вивчення лише хімії, біології чи філології. STREAM – синтез кількох наук, які ми сприймаємо комплексно. Точні, природничі науки, інженерні знання, розвиток робототехніки та IT-технологій – ключ до успіху. Розвиток STREAM–освіти – забезпечення  інформаційної безпеки  країни», – переконаний Валерій Биков. Практичну реалізацію STEM-освіти  проілюструє робота Всеукраїнської осінньої школи «STEM MAS UA».

Як залучати обдарованих дітей до науково-дослідницької діяльності в системі Малої академії наук України та які особливості дослідницької роботи в секціях гуманітарного профілю розповіли учитель історії та правознавства Полтавської загальноосвітньої школи I-IIIступенів №29 Світлана Зогаль, науковий керівник переможця III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту у секції «Правознавство» та методист Полтавської обласної Малої академії наук учнівської молоді Тамара Кольц. Учитель історії та правознавства вважає ключовими у власному досвіді три основні кроки – пошук обдарованої молоді, формування позитивної мотивації та творча співпраця наукового тандему «керівник+учень».

«Учитель – рушій творчих сил дитини. Наші МАНівці – це майбутня наукова еліта нації, формування якої залежить від мудрого друга та наставника – вчителя», – підкреслила Тамара Кольц.

На формуванні творчої особистості при вивченні дисциплін суспільного напряму наголосила і методист Полтавської обласної Малої Академії наук учнівської молоді Ніна Цехмістро.

Учасники семінару дискутували про нові підходи до поняття особистості: «людина – товар», «ринкова особистість», обговорили парадоксальність феномену особистості.

Медіа -центр ПолтНТУ ім. Юрія Кондратюка