2025-06-30

У Полтавській політехніці відбулася арттерапевтична сесія «Образ групи: як народжується взаєморозуміння»

У Центрі сучасного мистецтва Полтавської політехніки відбулася арттерапевтична сесія «Образ групи» — творча практика, що перетворила спільний малюнок на символ єдності та взаємної підтримки, допомагаючи учасникам відчути власну значущість у колективі, осмислити динаміку стосунків і знайти нові внутрішні ресурси.

У Полтавській політехніці відбулася арттерапевтична сесія «Образ групи: як народжується взаєморозуміння»

30 червня 2025 року у Центрі сучасного мистецтва відбулась арттерапевтична сесія під назвою «Образ групи»: колективна робота, метою якої було зміцнення почуття спільності, усвідомлення динаміки групової взаємодії та формування підтримуючого середовища. Учасники заходу спільно створювали єдину картину, що символізувала їхню групу, дозволяючи кожному зробити свій особистий внесок та побачити, як індивідуальні елементи формують цілісне полотно. Використання графічних матеріалів (олівці, маркери, лайнери) дозволяло зосередитись на лініях, формах, контрастах та відтінках, що часто відображають внутрішні відчуття структури, зв’язків та емоційної глибини.

Учасникам сесії було запропоновано створити колективний «образ групи». Це означало, що кожен мав внести свою частину в спільний малюнок, не знаючи заздалегідь, яким буде кінцевий результат, і не маючи єдиного плану.

Ця арттерапевтична практика мала фігуративний характер: кожен елемент у створеній композиції символізував певну якість групи або її окремих учасників. Головною умовою роботи було колективне доопрацювання спільного образу, що вимагало від усіх залученості, взаємодії та емпатії. Цінність такої колективної роботи полягала в можливості для кожного учасника усвідомити свою роль у групі, відчути себе частиною цілісного цінного процесу, де особистий внесок має значення. Спільна творча діяльність сприяла розвитку довіри між учасниками, адже вона вимагала гнучкості, готовності ділитися простором, матеріалами, ідеями, що знімало бар’єри у спілкуванні та поглиблювало емоційний зв’язок. Завдяки використанню ліній, кольорів і форм учасники мали змогу передати не лише позитивну енергію, а й напругу або виклики, які відчували у взаємодії, що дало змогу винести групову динаміку назовні та м’яко її осмислити. У підсумку створення спільного образу групи стало не лише актом колективного творення, а й джерелом відчуття підтримки, безпеки та належності – візуальним свідченням того, що група здатна приймати, розуміти і бути ресурсом для кожного.

Практика «Образ групи» виявилася надзвичайно ефективною у досягненні терапевтичних цілей, адже сприяла глибшому усвідомленню кожним учасником своєї ролі у колективі. Під час спільної роботи учасники змогли відчути себе важливою частиною групового процесу, побачити, як їхній особистий внесок впливає на кінцевий результат і формує спільне бачення. Створення колективного малюнка без заздалегідь визначеного плану стало своєрідним викликом, що вимагав гнучкості, відкритості до нових ідей, здатності адаптуватися й довіряти іншим. Саме ці умови сприяли зміцненню взаємної емпатії, розбудові довіри та глибшому емоційному контакту між учасниками.

Крім того, через візуальний образ група змогла дослідити власну динаміку: виявити сильні сторони, побачити, як формується взаємозв’язок між її членами, і навіть обережно торкнутися тем напруження чи викликів, які були не відкинуті, а органічно вплетені у загальну композицію. Внаслідок цього колективна робота стала не лише актом творення, а й простором для осмислення групового досвіду, прийняття різних проявів і станів. Завершене полотно стало символом єдності, підтримки та взаєморозуміння – візуальним підтвердженням того, що учасники не самотні, що група є живим організмом, здатним об'єднувати, підтримувати й надихати. Таке глибоке переживання спільності дало змогу кожному з учасників не лише відчути свою значущість, а й знайти нові ресурси для руху вперед.

Модераторами заходу виступили Олена Острогляд, старша викладачка кафедри образотворчого мистецтва, та Олена Кривенко, асистент кафедри психології та педагогіки, практичний психолог Полтавської політехніки.

Захід відбувся в межах реалізації міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арттерапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»