Навчальний курс 0292М1 Провідні бібліотеки світу

Мета навчальної дисципліни – формування у студентів цілісної системи знань щодо особливостей організації роботи провідних бібліотек світу в умовах інформаційного суспільства, процесів управління, організації обслуговування, інноваційних напрямів діяльності та тенденцій розвитку.

1 курс, 2 семестр, Екзамен

Передумови для навчання

Попередньо опановані дисципліни з переліку ОК ОПП бакалаврського рівня за цією ж спеціальністю, зокрема, «Бібліотекознавство та книгознавство», «Архівознавство», «Документознавство».


Тема 1. Нормативно-правове регулювання та державна політика у галузі бібліотечної справи.

Тема 2. Фінансування та інвестиції діяльності бібліотек.

Тема 3. Світовий досвід проектування і будівництва бібліотек.

Тема 4. Планування та дизайн бібліотечного простору.

Тема 5. Бібліотечний менеджмент.

Тема 6. Маркетингова діяльність сучасних бібліотечних установ.

Тема 7. Оцифровування фондів. Електронні бібліотеки.

Тема 8. Вебометрія та альтметрія.

Тема 9. Організація бібліотечного обслуговування

Тема 10. Дистантне інтернет-обслуговування користувачів. Особливості роботи в умовах пандемії Covid-19.

Тема 11. Інноваційні проєкти та партнерство бібліотек.

Тема 12. Світові тенденції розвитку бібліотек.

  1. Бібліотека в освітньому просторі. Інноваційна діяльність в бібліотеках (за матеріалами фахових публікацій)[Текст] :інформ. бюл. для працівників бібліотек ВНЗ ІІІ – IV рівнів акредитації державної форми власності Хмельницької області. №22 / редкол.: О. О. Мацей, С. А. Молчанова , О. О. Костюк ; гол. ред. О. Б. Айвазян. – Хмельницький : ХНУ, 2016. 96с.
  2. Бібліотека в реалізації державотворчої інформаційної політики : монографія / Т. Гранчак, В. Бондаренко, С. Горова та ін. Київ, 2016. 324 с.
  3. Бюлетень Галузевого центру науково-технічної інформації з архівної справи та документознавства. Вип. 2 (32) / Держ. арх. служба України, Укр. наук.-дослід. ін-т арх. справи та документознавства, Галуз. центр наук.-техн. інформації з арх. справи та документознавства ; уклад.: А. А. Майстренко, Р. В. Романовський, С. Л. Зворський. – Київ, 2019. 100 с.
  4. Бібліотека і книга у цифровому медіасвіті : матеріали ІІ Всеукр. студ. наук.-практ. конф., 23 вер. 2016 р., м. Київ / М-во освіти і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Укр. бібл. асоц. ; редкол. : Г.В. Горбенко, О.В. ВоскобойніковаГузєва, В.В. Литвиненко, В.Є. Сошинська. — К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2017. 184 с
  5. Стрішенець Н. В. Сучасна американська бібліотечно-інформаційна терміносистема: бібліотекознавчий аспект : монографія / Н. В. Стрішенець ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. – Київ, 2011. 501 с
  6. Бібліотека ХХІ століття: перспективи та інновації : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., Київ, 23 квіт. 2015 р. / М-во освіти і науки України, М-во культури України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Наук. б-ка, Каф. книгознавства і бібліотекознавства. – Київ : Вид. центр КНУКіМ, 2015. 237 с.
  7. Бондаренко В. Бібліотечне інтернет-обслуговування: стан та перспективи: монографія / наук. ред. Т. Гранчак. Київ, 2016. 278 с.
  8. Бруй О. М. Збалансована система показників у стратегічному управлінні бібліотекою: дисертація на здобуття наук. ступеня канд. наук із соц. комунікацій : 27.00.03 – книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство; 27 – cоціальні комунікації / Оксана Миколаївна Бруй ; НАН України, Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2018.
  9. Башун О. В. Вплив маркетингу і фандрейзингу на трансформацію бібліотек : монографія / Олена Володимирівна Башун. – Донецьк, 1999. 204 с
  10. Бондаренко В. І. Дистантне інтернет-обслуговування користувачів сучасної бібліотеки (кінець XX – початок XXI ст.) : автореф. дис. … канд. наук із соц. комунікацій. Київ, 2013. 19 с.
  11. Венідиктова А. В. Міжнародні стандарти якості бібліотечно-інформаційного обслуговування. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Київ, 2017. Вип. 48. С.100–112.
  12. Горовий В. М. Соціальні інформаційні комунікації, їх наповнення і ресурс: монографія. Київ, 2010. 360 с.
  13. Дем’янюк Л. З історії створення Національної бібліотеки та архіву Ісламської Республіки Іран / Л. Дем’янюк // Бібліотечний вісник. – 2008. – № 5. С. 34-43.
  14. Збанацька О. М. Розвиток інформаційно-пошукових мов у пошукових системах бібліотек і архівів [Електронна копія] : монографія / Оксана Збанацька ; М-во культури України, Нац. акад. керів. кадрів культури і мистецтв, Нац. б-ка України ім. Ярослава Мудрого. — Електрон. текст. дані (1 файл : 3,10 Мб). Київ : НАКККіМ, 2017 (Київ: НБУ ім. Ярослава Мудрого, 2017).
  15. Ісаєнко О.О. Інноваційні бібліотечні технології інформаційного обслуговування: монографія / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. К. :НБУВ, 2011. 158 c.
  16. Копанєва В. О. Наукова бібліотека: від е-каталогу до е-науки // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія, 2016. № 3.С.4-10.
  17. Кунанець Н.Е. Інформаційно–бібліотечне обслуговування користувачів з особливими потребами: історія та сучасність [Текст] : монографія / Н. Е. Кунанець ; Нац. ун– т "Львів. політехніка". – Л. : Галицька видавнича спілка, 2013. 439 с.
  18. Лукашевич Т. Г. Міжнародний досвід оцінювання наукової діяльності [текст] / Т. Г. Лукашевич // Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору: матеріали Міжнар. наук. конф. (Київ, 21-23 жовт. 2014 р.). К., 2014. С. 425-427
  19. Малолєтова н. Німецька національна бібліотека у Лейпцигу: Основні напрямки діяльності / Н. Малолєтова // Бібліотечний вісник. – 2010. – № 6. –С. 34-39.
  20. Мар’їна О. Ю. Бібліотека в цифровому просторі. Харків : ХДАК, 2017. 326 с.
  21. Соціальні медіа для бібліотек: середовище, ресурс, сервіс: матеріали круглого столу, Харків, 31 жовтня 2017 року / редкол.: І. В. Киричок, Т. Б. Павленко, Н. Д. Гаєва; Харківський національний медичний університет. – Харків: ХНМУ, 2017. 100 с
  22. Спіріна С.В. Зарубіжний досвід взаємодії бібліотек з органами влади. URL: http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=4984:zarubizhnij-dosvid-vzaemodiji-bibliotek-z-organami-vladi&catid=78&Itemid=412
  23. Хіміч Я. О. Інноваційні зміни в бібліотеці на основі проектного, кадрового менеджменту та ініціативної діяльності бібліотек : посіб. для бібліотекарів за програм. підвищ. кваліфікації / Укр. бібл. асоц., НАКККіМ, Центр безперерв. інформ.-бібл. освіти, Голов. тренінг. центр для бібліотекарів ; Я. О. Хіміч. К. : Самміт-книга, 2012. 88 с.

Вивчення навчальної дисципліни потребує роботи з інформаційними джерелами, підготовки до лекцій і семінарських занять, виконання усіх завдань згідно з навчальним планом.

Підготовка до семінарських занять передбачає: ознайомлення з питаннями, які виносяться на заняття з відповідної теми; вивчення лекційного матеріалу, опрацювання контенту, поданого на дистанційній платформі. Присутність здобувачів вищої освіти на практичних і лекційних заняттях є обов’язковою, важливою також є їх участь в обговоренні всіх питань теми. Пропущені заняття мають бути відпрацьовані. Здобувач вищої освіти повинен дотримуватися навчальної етики, шанобливо ставитися до учасників процесу навчання, дотримуватися дисципліни й часових (строкових) параметрів навчального процесу.

Координатор Syllabus