Навчальний курс 029БОК14 Кадрове діловодство та менеджмент

Змістовий модуль 1. «Кадрове діловодство» Сутність категорій менеджменту та управління людськими ресурсами. Система управління персоналом організації. Формування колективу організації. Згуртованість та соціальний розвиток колективу.

Змістовий модуль 2. «Менеджмент». Поняття і сутність менеджменту. Методи та принципи сучасного менеджменту. Організація як об’єкт управління. Групова динаміка та основи формування колективу.

Третій рік, осінній семестр, 3 кредити, екзамен

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • Концепція професійного спрямування (Вступ до фаху)
  • Діловодство
  • Архівознавство

Перелік дисциплін, для яких курс є передумовою:

  • Стандартизація та сертифікація

Тема 1. Сутність категорій менеджменту та управління людськими ресурсами

Питання до теми 1.

Організація як один з основних соціальних інституті суспільства.

Основні типи організацій у сфері економіки.

Людський фактор суспільства та особливості управління ним.

Тема 2. Система управління персоналом організації

Питання до теми 2.

Система управління персоналом в організації.

Управління персоналом у функціональному та організаційному плані.

Суб’єкт та об’єкт управління персоналом.

Цілі системи управління персоналом.

Класифікація персоналу.

Основні якісні характеристики персоналу.

Тема 3. Формування колективу організації

Питання до теми 3.

Сутність поняття «трудовий колектив організації».

Функції, ролі та права трудового колективу.

Структура трудового колективу.

Порядок формування трудового колективу: етапи та види робіт.

Психологія формування та функціонування трудового колективу.

Правове забезпечення діяльності трудового колективу.

Тема 4. Згуртованість та соціальний розвиток колективу

Питання до теми 4.

Основи теорії організаційної поведінки.

Індивідуальні та групові інтереси, можливості їх використання в управлінні персоналом.

Командоутворення як спосіб посилення рівня згуртованості колективу організації.

Соціальний розвиток.

Тема 5. Поняття і сутність менеджменту

Питання до теми 5.

Менеджмент як специфічна сфера людської діяльності. Еволюція поглядів на сутність менеджменту. Сутність категорій «управління» та «менеджмент». Організація як об’єкт управління. Поняття організації її ознаки та види. Загальні риси організацій: ресурси, вертикальний та горизонтальний поділ праці, залежність від зовнішнього оточення, об’єктивність управління. Менеджмент як вид професійної діяльності, рівні управління, групи менеджерів.

Тема 6. Методи та принципи сучасного менеджменту

Питання до теми 6.

Сутність та класифікація методів менеджменту. Економічні методи менеджменту. Організаційно-розпорядчі методи менеджменту. Соціально-психологічні методи менеджменту. Особливості застосування методів менеджменту в ринкових відносинах.

Тема 7. Організація як об’єкт управління.

Питання до теми 7.

Сутність та зміст поняття організації. Ознаки організації. Типи організацій. Концепція життєвого циклу організації. Закони організації.

Тема 8. Групова динаміка та основи формування колективу.

Питання до теми 8.

Загальна характеристика чинників зовнішнього середовища організації. Середовище прямого впливу, непрямого впливу, міжнародне середовище. Цілі і місія організації. Технологія організації. Персонал організації.

Базова

  1. Дяченко Т.О. Основи менеджменту: навч. пос. / Т.О. Дяченко. К.: Кондор, 2010. 176 с.
  2. Пушкар З.М. Кадровий менеджмент: Навчальний посібник / З.М. Пушкар, Б.Т. Пушкар. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2017. 210 с.
  3. Кравченко В.О. Основи менеджменту: навчальний посібник / В.О. Кравченко. Одеса: Атлант, 2012. 211 с.
  4. Ладонько Л.С. Менеджмент: теорія та практика. Навчальний посібник / Л.С. Ладонько, О.В. Михайловська, Н.В. Філіпова. К.: Кондор-Видавництво, 2015. – 269 с.
  5. Мостенська Т.Л. Менеджмент: Підр. Вид. 2-ге / Т.Л. Мостенська, В.О. Новак, М.Г. Луцький, О.В. Ільєнко. – К.: Кондор-Видавництво, 2012. 758 с.
  6. Мошек Г.Є. Менеджмент: підр. / Г.Є. Мошек, Ю.В. Поканєвич, А.С. Соломко, А.В. Семенчук. К.: Кондор, 2009. – 392 с.
  7. Виноградський М.Д. Управління персоналом: навч.посібник / М. Д. Виноградський, А. М Виноградська, А.М. Шканова. К. : Центр учбової літератури, 2009. 502 с.
  8. Осовська Г.В. Менеджмент: підручник. Видання 4-е, перероблене і доповнене / Г.В. Осовська, О.А. Осовський. К.: Кондор-Видавництво, 2015. 563 с.
  9. Рульєв В.А. Менеджмент: навч. посібник / В.А. Рульєв. К.: Центр учб. л-ри, 2011. – 312 с.

Допоміжна

  1. Воронкова В.Г. Кадровий менеджмент [Текст]: навч. посібник для вузів / В.Г. Воронкова. К : Професіонал, 2004. 192 с.
  2. Колот А. М. Мотивація, стимулювання й оцінка персоналу; навч. посібник.К.: КНЕУ, 2008. 312с.
  3. Кравченко В.О., Пучкова С.І., Тупак С.М. Організація праці менеджера. Навчальний посібник. Одеса: ОКФА, 2011. 230 с.
  4. Осовська Г.В. Основи менеджменту. Практикум: Навч. пос.: Г.В. Осовська, І.В. Копитова. К.: Кондор, 2009. 581 с.
  5. Сахно Є.Ю. Менеджмент малих та середніх підприємств: Навч. пос. К: Кондор-Видавництво, 2015. 342 с.
  6. Балабанова Л.В., Сардак О.В. Управління персоналом. Підручник. К.: Центр учбової літератури, 2011. 468 с

Загальна трудомісткість дисципліни – 100 балів, із них:

При підсумковому контролі у вигляді екзамену до 50 балів студент може отримати впродовж семестру, решта 50 балів припадає на підсумковий контроль;

1. Поточний контроль. Бали, отримані впродовж семестру, за видами навчальної діяльності розподіляються наступним чином (розподіл орієнтовний):

Робота на семінарських заняттях (відповіді на семінарах, виконання практичних завдань, розв’язання тестових питань на платформі дистанційного навчання Moodle), у разі їх пропусків з поважної причини – індивідуальні співбесіди на консультаціях за темами відповідних занять) – до 50 балів.

Присутність на лекціях і семінарах не оцінюється в балах. Пропуски занять підлягають обов’язковому відпрацюванню в індивідуальному порядку під час консультацій. Пропущене заняття має бути відпрацьоване впродовж двох наступних тижнів, при тривалій відсутності студента на заняттях з поважної причини встановлюється індивідуальний графік відпрацювання пропусків, але не пізніше початку екзаменаційної сесії.

Студент, який повністю виконав програму навчальної дисципліни й отримав достатню рейтингову оцінку (не менше 25 балів), допускається до підсумкового контролю з дисципліни.

2. Підсумковий контроль. Підсумковим контролем є екзамен. Він здійснюється відповідно до вимог «Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/organizacia-osvit-procesu.pdf), а також «Положення про семестровий контроль в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/semestr-kontrol.pdf.)Екзаменаційний білет передбачає наявність 3-ох питань, 2 з яких теоретичні, а третє – виконання тестових завдань на знання історії, теорії та практики інформаційного, архівного, бібліотечного менеджменту.

Для належного опанування дисципліною «Кадрове діловодство та менеджмент» слід опрацювати базову літературу, знати основні нормативно-правові акти, що регулюють функціонування бібліотечної та архівної галузі в Україні, засвоїти термінологію кадрового діловодства та менеджменту.

Варто ознайомитися також з новітніми публікаціями у галузі архівістики, насамперед з тими, що містяться у провідних фахових виданнях – «Архіви України» (архів номерів доступний на порталі Укрдержархіву: http://au.archives.gov.ua/index.php/au/issue/archive), «Студії з архівної справи та документознавства» (архів номерів доступний за посиланням: https://undiasd.archives.gov.ua/studii/).

Особливо ретельно слід зосередитись нанабутті практичних навичок зі створення, організації збереження та використання документів кадрового діловодства.

Результати навчання з дисципліни відповідно до освітньо-професійної програми (програмних результатів навчання) виявляються у сформованих у студентів здатностях застосовувати знання у практичних ситуаціях. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. Навички використання інформаційних і комунікативних технологій. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. Здатність працювати в команді. Здатність забезпечувати відбір, аналіз, оцінку, систематизацію, моніторинг, організацію, зберігання, розповсюдження та надання в користування інформації та знань у будь-яких форматах. Здатність використовувати методи систематизації, пошуку, збереження, класифікації інформації для різних типів контенту та носіїв. Здатність використовувати сучасні прикладні комп’ютерні технології та програмне забезпечення, мережеві та мобільні технології для вирішення професійних завдань. Здатність аналізувати закономірності розвитку документно-інформаційних потоків та масивів, як штучно створеної підсистеми соціальних комунікацій. Здатність створювати чітку, стислу та точну управлінську документацію відповідно до чинних стандартів. Здатність підтримувати ділову комунікацію з усіма суб’єктами інформаційного ринку, користувачами, партнерами, органами влади та управління, засобами масової інформації. Здатність впроваджувати інноваційні технології виробництва інформаційних продуктів і послуг, підвищення якості інформаційного обслуговування користувачів інформаційних, бібліотечних та архівних установ. Здатність проєктувати та створювати документно-інформаційні ресурси, продукти та послуги. Здатність використовувати PR та інші прикладні соціокомунікаційні технології в умовах сучасної інформаційно-технологічної інфраструктури. Здатність використовувати автоматизовані інформаційно-пошукові системи, організовувати електронні бібліотеки та архіви. Здатність опановувати і використовувати технології електронного урядування та електронного документообігу. Здатність опановувати та застосовувати технології системного аналізу інформаційної діяльності. Здатність самостійно аналізувати текст документа щодо його змісту, правильно визначати комунікативну інтенцію, закладену в нього автором, редагувати тексти документів відповідно до норм чинного правопису та правил їх оформлення; релевантно оцінювати результативність та комунікативну ефективність документа; добирати та готувати необхідну інформацію для прийняття управлінського рішення.

Також вони виявляються у знаннях наукових засад організації, модернізації та впровадження новітніх технологій в архівній діяльності;законодавчих та галузевих нормативних документів, провідних наукових дефініцій архівознавства;історії архівної справи в Україні та світі;типології архівних систем;структури Національного архівного фонду України; структури архівної системи сучасної України;принципів організації роботи архівних установ та відділів;класифікації архівних документів; методів архівного описування та обліково-пошукових засобів архівів; умов забезпечення збереженості документів;шляхів автоматизації архівної справи;форм використання архівних документів та засобів реставрації документів, а також уміннях впроваджувати та використовувати комунікаційні технології у соціальних системах, мультимедійне забезпечення інформаційної діяльності, технології веб-дизайну та веб-маркетингу. Керувати документаційними процесами діяльності установ, користуватися засобами електронного документообігу, організовувати референтну та офісну діяльність. Застосовувати у професійній діяльності технології інформаційного менеджменту, створення і підтримки функціонування електронних бібліотек та архівів, методологію вивчення та задоволення культурних та інформаційних потреб користувачів. Узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням та використанням. Забезпечувати ефективність функціонування документно-комунікаційних систем. Оцінювати можливості застосування новітніх інформаційно-комп’ютерних та комунікаційних технологій для вдосконалення практик виробництва інформаційних продуктів і послуг. Кваліфіковано використовувати типове комп’ютерне та офісне обладнання. Здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання професійних завдань. Застосовувати сучасні методики і технології автоматизованого опрацювання інформації, формування та використання електронних інформаційних ресурсів та сервісів. Оцінювати результати діяльності та відстоювати прийняті рішення.

Координатор Syllabus