Навчальний курс 029БОК16 Організація науково-дослідницької роботи студентів

Змістовий модуль 1. Науково-дослідницька діяльність як різновид соціальної діяльності.

Наука. Суб’єкти наукової діяльності: дослідник, науковець, вчений, науковий працівник. Об’єктно-предметна база наукових досліджень. Об’єкт як частина об‘єктивної реальності. Специфічні закони, закономірності існування об’єктів. Факти, явища, відношення як предмети наукового дослідження. Категоріальний апарат науки. Наукові ідеї. Гіпотеза. Закони. Принципи. Закономірність. Теорія. Наукова концепція. Науковий факт. Наукова діяльність. Джерела науки як сфери людської діяльності. Наукові революції. Наука як сукупність знань. Поняття про науку. Значення науки для розвитку суспільства. Науково-технічний прогрес: зміст, чинники, залежності. Організація наукової діяльності. Види наукових установ. Наукові кадри. Наукова преса. Управління наукою в Україні. Наукознавство як наукова дисципліна: сутність, структура, об’єкт, предмет, міждисциплінарні зв’язки. Науково-дослідницька робота студентів: зміст, структура, організація та основні форми. Науково-дослідницька робота студентів як невід’ємний елемент навчального процесу. Науково-дослідницька робота студентів, що здійснюється поза навчальним процесом. Науково-організаційні заходи. Наука у ВНЗ: організація, управління. Студентські наукові об’єднання (товариства). Інформаційне забезпечення студентської науково-дослідницької діяльності. Вимоги до засобів оргтехніки. Використання комп’ютерних технологій у науковій діяльності. Інтернет та Інтранет. Робоче місце науковця, вимоги до його організації.

Змістовий модуль 2. Загальна методологія науки.

Поняття методології наукового дослідження. Функції методології. Класифікація методів наукового пізнання. Загальні і специфічні методи наукових досліджень. Фундаментальна або філософська методологія, її значення для визначення загальної стратегії дослідження. Принципи діалектики. Філософські категорії. Уявлення про наукові парадигми. Загальна методологія. Історичний підхід. Системний підхід та його різновиди. Діяльнісний підхід. Синергетичний підхід. Інформаційний підхід. Частково наукова (конкретно-наукова) методологія, її специфічний характер, значення для формулювання наукової концепції дослідження. Загальні та спеціальні методи наукового пізнання. Первинні методи. Вторинні методи. Верифікаційні методи. Логіко-аналітичні методи. Візуальні методи. Експериментально-ігрові методи. Інформація в науковій роботі. Джерельна база дослідження. Методи як засоби і умови здобуття наукових знань. Система наукових методів. Загальні методи вищого (філософського) рівня: діалектична і формальна логіка. Загальнонаукові методи. Частково-наукові методи. Спеціальні методи. Процеси інтеграції методичного інструментарію сучасної науки. Вибір конкретних методів дослідження. Поняття про техніку дослідження. Методи термінологічного аналізу і операціоналізації понять. Методи вивчення документів. Спостереження і експеримент. Опитування в соціогуманітарних дослідженнях (анкетування, інтерв’ю, фокус-групи, тестування). Експертні методи. Спеціальні методи у соціогуманітарному дослідженні. Метод контент-аналізу як якісно-кількісний метод аналізу текстів. Метод аналізу понятійного словника і інтент-аналіз.

Змістовий модуль 3. Кваліфікаційні науково-дослідницькі методи роботи у ВНЗ.

Курсова робота: поняття, співвідношення з іншими видами наукових робіт студентів. Загальні вимоги до змісту, структури та оформлення курсової роботи як кваліфікаційного дослідження. Різновиди курсових робіт у ВНЗ. Етапи виконання курсової роботи. Підготовчий етап роботи. Вибір теми. З’ясування об’єкта, предмета, мети, завдань, бази дослідження. Методика збирання та аналітико-синтетичне оброблення інформації. Використання ресурсів Інтернет. Вибір методів та методик дослідження. Вивчення практичного досвіду конкретних установ. Аналіз та систематизація теоретичних та емпіричних матеріалів. Правила бібліографічного опису використаних джерел. Робота над текстом курсової роботи Особливості написання та оформлення вступу, огляду літератури з теми, основної частини, висновків, списку використаних джерел, додатків, титульного аркуша, змісту. Підготовка до захисту курсової роботи. Публікація: поняття, функції. Основні види публікацій, їх особливості: монографія, підручник, навчальний посібник, наукова стаття, критична стаття, тези доповіді, повідомлення, рецензії тощо. Основні структурні елементи статті: вступ, основні дослідження і публікації з теми; формулювання мети статті; виклад змісту (суті власного дослідження); висновки, напрями подальших досліджень. Методика підготовки та оформлення рукопису статті, її рецензування. Тези доповіді: поняття, особливості. Специфіка структури тез доповіді: теза – обґрунтування – доказ – аргумент – результат – перспективи. Правила оформлення тез доповіді. Доповідь: поняття, основні види. Наукова доповідь. Звітна доповідь. Поточна доповідь. Структура наукової доповіді: вступ, основна частина, підсумкова частина. Специфіка методики і підготовки кожної складової доповіді. Визначення ефективніших засобів написання доповіді. Специфіка усного виступу, його вплив на зміст та форму доповіді. Наочне оформлення доповіді. Використання персонального комп’ютера. Інтернет-доповідь, її специфіка. Інтернет-конференція, її особливості.

Другий рік, весняний семестр, 4 кредити, екзамен

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • Філософія

Курс є передумовою для виконання кваліфікаційної роботи


Тема 1. Наука та її роль у розвитку суспільства.

Питання до теми 1.

Наука. Суб’єкти наукової діяльності: дослідник, науковець, вчений, науковий працівник. Об’єктно-предметна база наукових досліджень. Об’єкт як частина об‘єктивної реальності. Специфічні закони, закономірності існування об’єктів. Факти, явища, відношення як предмети наукового дослідження. Категоріальний апарат науки. Наукові ідеї. Гіпотеза. Закони. Принципи. Закономірність. Теорія. Наукова концепція. Науковий факт. Наукова діяльність.

Наука як сфера людської діяльності.

Тема 2. Наука як соціальний інститут.

Питання до теми 2.

Джерела науки як сфери людської діяльності. Наукові революції. Наука як сукупність знань. Поняття про науку. Значення науки для розвитку суспільства. Науково-технічний прогрес: зміст, чинники, залежності. Організація наукової діяльності. Види наукових установ. Наукові кадри. Наукова преса. Управління наукою в Україні. Наукознавство як наукова дисципліна: сутність, структура, об’єкт, предмет, міждисциплінарні зв’язки.

Ділове спілкування в науковій діяльності.

Тема 3. Організаційно-функціональні особливості науково-дослідницької роботи у закладі вищої освіти.

Питання до теми 3.

Науково-дослідницька робота студентів: зміст, структура, організація та основні форми. Науково-дослідницька робота студентів як невід’ємний елемент навчального процесу. Науково-дослідницька робота студентів, що здійснюється поза навчальним процесом. Науково-організаційні заходи. Наука у ВНЗ: організація, управління. Студентські наукові об’єднання (товариства). Інформаційне забезпечення студентської науково-дослідницької діяльності. Вимоги до засобів оргтехніки. Використання комп’ютерних технологій у науковій діяльності. Інтернет та Інтранет. Робоче місце науковця, вимоги до його організації.

Психологія наукової творчості. Особливості науково-дослідницької роботи у закладі вищої освіти.

Тема 4. Методологія наукового дослідження.

Питання до теми 4.

Поняття методології наукового дослідження. Функції методології. Класифікація методів наукового пізнання. Загальні і специфічні методи наукових досліджень. Фундаментальна або філософська методологія, її значення для визначення загальної стратегії дослідження. Принципи діалектики. Філософські категорії. Уявлення про наукові парадигми. Загальна методологія. Історичний підхід. Системний підхід та його різновиди. Діяльнісний підхід. Синергетичний підхід. Інформаційний підхід. Частково наукова (конкретно-наукова) методологія, її специфічний характер, значення для формулювання наукової концепції дослідження. Загальні та спеціальні методи наукового пізнання. Первинні методи. Вторинні методи. Верифікаційні методи. Логіко-аналітичні методи. Візуальні методи. Експериментально-ігрові методи. Інформація в науковій роботі. Джерельна база дослідження.

Структура методології наукового дослідження. Методологія наукового дослідження.

Тема 5. Інформаційна база наукових досліджень.

Питання до теми 5.

Методи як засоби і умови здобуття наукових знань. Система наукових методів. Загальні методи вищого (філософського) рівня: діалектична і формальна логіка. Загальнонаукові методи. Частково-наукові методи. Спеціальні методи. Процеси інтеграції методичного інструментарію сучасної науки. Вибір конкретних методів дослідження. Поняття про техніку дослідження. Методи термінологічного аналізу і операціоналізації понять. Методи вивчення документів. Спостереження і експеримент. Опитування в соціогуманітарних дослідженнях (анкетування, інтерв’ю, фокус-групи, тестування). Експертні методи. Спеціальні методи у соціогуманітарному дослідженні. Метод контент-аналізу як якісно-кількісний метод аналізу текстів. Метод аналізу понятійного словника і інтент-аналіз.

Процедури методів соціогуманітарного дослідження.

Тема 6. Форми кваліфікаційних робіт: загальна характеристика, вимоги до виконання. та оформлення.

Питання до теми 6.

Курсова робота: поняття, співвідношення з іншими видами наукових робіт студентів. Загальні вимоги до змісту, структури та оформлення курсової роботи як кваліфікаційного дослідження. Різновиди курсових робіт у ВНЗ. Етапи виконання курсової роботи. Підготовчий етап роботи. Вибір теми. З’ясування об’єкта, предмета, мети, завдань, бази дослідження. Методика збирання та аналітико-синтетичне оброблення інформації. Використання ресурсів Інтернет. Вибір методів та методик дослідження. Вивчення практичного досвіду конкретних установ. Аналіз та систематизація теоретичних та емпіричних матеріалів. Правила бібліографічного опису використаних джерел. Робота над текстом курсової роботи Особливості написання та оформлення вступу, огляду літератури з теми, основної частини, висновків, списку використаних джерел, додатків, титульного аркуша, змісту. Підготовка до захисту курсової роботи.

Курсова робота як кваліфікаційне дослідження.

Тема 7. Підготовка публікацій.

Питання до теми 7.

Публікація: поняття, функції. Основні види публікацій, їх особливості: монографія, підручник, навчальний посібник, наукова стаття, критична стаття, тези доповіді, повідомлення, рецензії тощо. Основні структурні елементи статті: вступ, основні дослідження і публікації з теми; формулювання мети статті; виклад змісту (суті власного дослідження); висновки, напрями подальших досліджень. Методика підготовки та оформлення рукопису статті, її рецензування. Тези доповіді: поняття, особливості. Специфіка структури тез доповіді: теза – обгрунтування – доказ – аргумент – результат – перспективи. Правила оформлення тез доповіді.

Ознайомлення з методикою наукового дослідження.

Тема 8. Публічний захист результатів НДР студентів.

Питання до теми 8.

Доповідь: поняття, основні види. Наукова доповідь. Звітна доповідь. Поточна доповідь. Структура наукової доповіді: вступ, основна частина, підсумкова частина. Специфіка методики і підготовки кожної складової доповіді. Визначення ефективніших засобів написання доповіді. Специфіка усного виступу, його вплив на зміст та форму доповіді. Наочне оформлення доповіді. Використання персонального комп’ютера. Інтернет-доповідь, її специфіка. Інтернет-конференція, її особливості.

Вивчення можливостей використання візуальних та технічних засобів підтримки публічного виступу.

Базова

  1. Закон України «Про наукову та науково-технічну діяльність»//Електр.ресурс: режим доступу www.rada.kiev.ua
  2. Закон України «Про інформацію»//Електр. ресурс: режим доступу www.rada.kiev.ua
  3. Державний стандарт України ДСТУ 3008-95 «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення».- К., Держстандарт України, 1998. – 16 с.
  4. Інформація та документація. Скорочення слів в українській мові у бібліографічному описі. Загальні вимоги та правила: ДСТУ 3582-97. – Введ.01.07.98 – К., Держстандарт України, 1998. – 16 с.
  5. Петрук В.Г., Володарський Є.Т., Мокін В.Б. Основи науково-дослідної роботи. Навчальний посібник/ Під ред. д.т.н.,проф.. Петрука В.Г. – Вінниця:ВНТУ, 2005. – 143
  6. Крушельницька О.В. Методологія та організація наукової діяльності: Навчальний посібник. – К.:Кондор,2003. – 216 с..
  7. Романчиков В.І. Основи наукових досліджень: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2007. -254 с.
  8. Шейко В.М., Кушнаренко Н.М.Організація та методика науково-дослідницької діяльності. – К.:Знання-Прес, 2004.
  9. Кушнаренко Н.М., Удалова В.К. Наукова обробка документів: Підручник. - 4-е вид, перероб. і доп. – К.:Знання, 2006. – 334 с.
  10. Л.Ю.Бурківська, М.І.Венгринюк, В.М.Пахомов. Наукова робота: стилістичні поради: навчальний посібник/ Л.Ю.Бурківська, М.І.Венгринюк, В.М.Пахомов. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2012. – 92 с.
  11. Мороз І.В. Структура дипломних, кваліфікаційних робіт та вимоги до їх написання, оформлення і захисту. –К., 1997. – 56 с.
  12. Соціологічні дослідження в бібліотеках: методика організації та проведення. – Дніпропетровськ, 2002. – 97 с.

Допоміжна

  1. Білуха М.Т. Основи наукових досліджень. [Текст]: Підручник для студентів //М.Т.Білуха. – К.:Вища школа, 1997. – 271 с.
  2. Філіпенко А.С. Основи наукових досліджень.[Текст]: Конспект лекцій: Посібник. // А.С.Філіпенко.- К.:Академвидав, 2004. – 208 с.
  3. Пілюшенко В.Л., Шкрабак І.В., Славенко Е.І. Наукове дослідження: організація, методологія, інформаційне забезпечення. – Київ:Лібра, 2004.
  4. Організація та методологія наукових досліджень: Навч.посіб. для студентів/За ред..А.Є.Конверського. – Київ: Центр навчальної літератури, 2010.

Загальна трудомісткість дисципліни – 100 балів, із них:

При підсумковому контролі у вигляді екзамену до 50 балів студент може отримати впродовж семестру, решта 50 балів припадає на підсумковий контроль;

1. Поточний контроль. Бали, отримані впродовж семестру, за видами навчальної діяльності розподіляються наступним чином (розподіл орієнтовний):

Робота на семінарських заняттях (відповіді на семінарах, виконання практичних завдань, розв’язання тестових питань на платформі дистанційного навчання Moodle), у разі їх пропусків з поважної причини – індивідуальні співбесіди на консультаціях за темами відповідних занять) – до 50 балів.

Присутність на лекціях і семінарах не оцінюється в балах. Пропуски занять підлягають обов’язковому відпрацюванню в індивідуальному порядку під час консультацій. Пропущене заняття має бути відпрацьоване впродовж двох наступних тижнів, при тривалій відсутності студента на заняттях з поважної причини встановлюється індивідуальний графік відпрацювання пропусків, але не пізніше початку екзаменаційної сесії.

Студент, який повністю виконав програму навчальної дисципліни й отримав достатню рейтингову оцінку (не менше 25 балів), допускається до підсумкового контролю з дисципліни.

2. Підсумковий контроль. Підсумковим контролем є екзамен. Він здійснюється відповідно до вимог «Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/organizacia-osvit-procesu.pdf), а також «Положення про семестровий контроль в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/semestr-kontrol.pdf.) Екзаменаційний білет передбачає наявність 3-ох питань.

Для належного опанування дисципліною «Організація науково-дослідницької роботи студентів» слід опрацювати базову літературу, знати основні закони та закономірності й системи науково-теоретичних та методологічних проблем процесу пізнання, особливостей відпрацювання кваліфікаційної роботи

Варто сформувати у студентів вміння використовувати основні суспільні закони, методи та принципи пізнання для наукової роботи та у професійній діяльності.

Особливо ретельно слід зосередитись на набутті практичних навичок з використання методів систематизації, пошуку, збереження, класифікації інформації для різних типів контенту та носіїв, використання сучасних прикладних комп’ютерних технологій та програмного забезпечення, мережевих і мобільних технологій для вирішення професійних завдань, здатності аналізувати закономірності розвитку документно-інформаційних потоків та масивів, як штучно створеної підсистеми соціальних комунікацій, здатності проектувати та створювати документно-інформаційні ресурси, продукти та послуги.

Результати навчання з дисципліни відповідно до освітньо-професійної програми (програмних результатів навчання) виявляються

у знаннях наукових засад організації, модернізації та впровадження новітніх технологій в інформаційній,бібліотечній та архівній діяльності,

а також уміннях застосовувати у професійній діяльності технології інформаційного менеджменту, створення і підтримки функціонування електронних бібліотек та архівів, методологію вивчення та задоволення культурних та інформаційних потреб користувачів; узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням та використанням; оцінювати можливості застосування новітніх інформаційно-комп’ютерних та комунікаційних технологій для вдосконалення практик виробництва інформаційних продуктів і послуг; використовувати різноманітні комунікативні технології для ефективного спілкування на професійному, науковому та соціальному рівнях на засадах толерантності, діалогу і співробітництва.

Координатор (Гула Р.) Координатор (Вертій Ж.) Syllabus