Навчальний курс 029БОК25 Теорія і практика PR-технологій

Змістовий модуль 1. Історія та теорія «Паблік Рилейшнз».

Визначення поняття «зв’язків із громадськістю»: провідні наукові підходи. Початок становлення професійного PR. Американський журналіст Айві Лі як «батько» PR-технологій та його концепція гуманізації бізнесу. Види PR за «кольоровою ознакою» (білий, чорний, сірий, кривавий, зелений, хакі-PR). Провідні напрями PR-діяльності (пропаганда, спонсоринг, формування фірмового стилю).

Змістовий модуль 2. Комунікативні канали, стратегії та технології PR. Управління інформацією.

Сутність поняття «масова комунікація», її основні функції. Основні канали комунікації з цільовими аудиторіями у сфері PR: Основні типи текстових PR-матеріалів для преси та специфіка їх підготовки: ньюз або прес-реліз, бекграундер, медіа-кіт або прес-кіт, кейс-історія, біографія керівників, відкритий лист, факт-лист, іменна стаття, оглядова стаття, заява, едветоріал. Корпоративна веб-сторінка та її ефективність з точки зору PR. Робота з ґрантодавчими організаціями. Піарщик як фахівець із написання текстів (спічрайтер і копірайтер). Формула аудіосприйняття тексту (ФАТ-індекс Ірвінга Фанга).

Четвертий рік, осінній семестр, 4 кредити, Екзамен.

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • Етика і психологія ділового спілкування
  • Дипломатичний протокол

Перелік дисциплін, для яких курс є передумовою:

  • Іміджелогія

Тема 1. Вступ до дисципліни «PR-технології. Історія розвитку зв’язків із громадськістю від найдавніших часів до початку ХХ ст.

Питання до теми 1.

Визначення поняття «зв’язків із громадськістю»: провідні наукові підходи. Суб’єкт та об’єкт PR. Зв’язок науки Паблік рилейшнз із іншими науками та галузями наукового знання. Вплив на поведінку людей в Давній Греції та Римі. Риторика як техніка впливу на маси стародавніх римлян (Г.-Ю. Цезар, М.-Т. Ціцерон). Сенека: «Vox populi – vox dei» (голос народу – голос Божий). Техніка психологічного впливу на маси в практиці середньовічної католицької церкви. Зародження основ професійного політичного PR у XVIII – на початку ХІХ ст. у США. Український досвід демократичних зв’язків із громадськістю: народні віче (Київська Русь), козацька рада (Запорізька Січ).

Визначення PR-комунікацій. Кодекси та нормативні документи в PR. Місце і роль первісного мистецтва як першої спроби вплинути на людей. «Конгрегація пропаганди віри» Папи Римського Григорія ХV (1622) як PR-технологія cередньовічної католицької церкви. PR в епоху Відродження. PR в епоху Просвітництва. Практика зв’язків із громадськістю представників українського громадівського руху ХІХ ст.

Тема 2. Становлення Паблік рилейшнз як галузі професійної діяльності та науки.

Питання до теми 2.

Початок становлення професійного PR. Американський журналіст Арві Лі як «батько» PR-технологій та його концепція гуманізації бізнесу. Співпраця Айві Лі з американським мільярдером Джоном Рокфеллером. Теорія «кристалізації громадської думки» Е. Бернайзе. Формування наукової галузі Паблік рилейшнз в епоху постіндустріального суспільства (середина 1960-их рр.). Міжнародна координація сфери PR. Міжнародна асоціація паблік рилейшнз (1955 р.), Інститут паблік рилейшнз (1984) у Великобританії. Кодекси професійної етики PR-менів (Лісабонский та Афінський кодекси, Кодекс професійної поведінки Міжнародної асоціації по звязках із громадськістю (IPRA), Римська Хартія).

Едвард Бернейс (Edward L. Bernays) –як успішний піарник-практик. Його співпраця з «American Tobacco Company» й «General Motors». Американський журналіст Айві Лі як піарщик у корпорації Джона Рокфеллера.

Тема 3. Громадськість і громадська думка у PR-діяльності. Провідні класифікації видів PR.

Питання до теми 3.

Громадськість як об’єкт комунікативного впливу. Основні групи громадськості за категорією та в залежності від ступеня впливу на підприємство (компанію). Типи конкурентів (основні прямі та основні комунікативні). Поняття рівнів громадськості. Інтереси різних груп громадськості. Громадська думка та процес її формування. Види PR за функціональним призначенням. Цілі та особливості корпоративного PR як Паблік рилейшнз, що спрямований на саму компанію. Маркетинговий PR як інструмент просування товару чи послуги. PR серед персоналу як ідеологічна основа для розвитку компанії. Види PR за «кольоровою ознакою» (білий, чорний, сірий, кривавий, зелений, хакі-PR). Їхня специфіка та основні цілі. Класифікації PR-технологій за критерієм законності, за критерієм оцінки з точки зору моральних і етичних уявлень тощо.

Громадська думка та новий статус інформаційного простору в кінці ХХ та на поч. ХХІ ст. Основи масової комунікації. Моделі комунікації. Сутність та особливості державного PR (Government Relations). Сутність та особливості наукового PR (Scientific Relations).

Тема 4. Основні напрями, засоби та прийоми PR.

Питання до теми 4.

Провідні напрями PR-діяльності (пропаганда, спонсоринг, формування фірмового стилю). Засоби та прийоми Паблік рилейшнз (зв’язки зі ЗМІ; PR через друковану продукцію; участь у масових заходах; організація власних заходів подієвого характеру; діяльність, спрямована на органи державного управління; PR в Інтернет, фотовиставки, Дні відкритих дверей тощо). Чотири первинні характеристики ідеального спеціаліста Паблік рилейшнз (за Х. Берсоном): винахідливість, уміння поводитися з людьми, спрямованість на постійний рух уперед, вміння писати і формулювати свої думки в переконливій формі.

Роль PR у формуванні іміджу компанії. PR-служба та її підрозділи. ЗМІ як найбільш відверта система фіксації громадської думки.

Тема 5. Паблік рилейшнз і механізм взаємодії із Засобами масової інформації (ЗМІ)

Питання до теми 5.

Сутність поняття «масова комунікація», її основні функції. Основні канали комунікації з цільовими аудиторіями у сфері PR: ЗМІ, спеціальні заходи, Інтернет та інші засоби зв’язку, індивідуальні контакти. PR-заходи для ЗМІ. Прес-конференція: її цілі, специфіка організації та забезпечення ефективного проведення. Брифінг і його особливості. Прес-клуб як неформальний захід спілкування з представниками ЗМІ. Прес-тур: сутність, правила організації. Презентація, її види та правила підготовки.

Основи медіа-рілейшнз. Новинна комунікація. Формування лояльного журналістського пулу.

Тема 6. Пакет PR-текстів для преси. Професійний інструментарій PR-текстолога для створення ефективних текстів для ЗМІ

Питання до теми 6.

Основні типи текстових PR-матеріалів для преси та специфіка їх підготовки: ньюз або прес-реліз, бекграундер, медіа-кіт або прес-кіт, кейс-історія, біографія керівників, відкритий лист, факт-лист, іменна стаття, оглядова стаття, заява, едветоріал. Професійний інструментарій PR-текстолога для створення ефективних текстів для ЗМІ (формула читабельності Флеша, фог-індекс).

Медіа-кіт та ньюз-кіт: практика застосування у країнах Заходу .

Тема 7. PR-технології у забезпеченні комунікаційних зв’язків поза ЗМІ. PR-технології в Інтернет-просторі.

Питання до теми 7.

Загальна характеристика комунікацій, за які відповідає PR-фахівець. Буклет або корпоративна брошура. Опис продукції чи послуг. Позиційна заявка (position paper). Флаєр. Книжка нового співробітника. Корпоративний бюлетень. Корпоративна газета або журнал. Підготовка річного звіту. Корпоративна веб-сторінка та її ефективність з точки зору PR. Прес-кімната як спеціальний розділ веб-сайту компанії, призначений для ЗМІ. Завдання та правила створення й організації внутрішнього сайту компанії. Технологія управління впливом Інтернет-блогів на репутацію компанії.

Cутність та технологія сторення feature story («статті, що викликає інтерес»).

Тема 8. PR-технології у забезпеченні ефективної комунікації з інвесторами, владними структурами та іншими цільовими групами.

Питання до теми 8.

Правила організації PR-кампанії, спрямованої на потенційних інвесторів. Особливості комунікацій з інвесторами Внутрішні проблеми зростання компанії. Робота з ґрантодавчими організаціями. Підготовка заявки на ґрант. Патронаж, спонсоринг, лобіювання, фандрайзинг і благодійність як спеціальні інструменти PR.

Бізнес-план та інвестиційний меморандум: сутність та складові частини. Особливості методик соціальних паблік рілейшнз.

Тема 9. PR і ефективна комунікаційна політика компанії.

Питання до теми 9.

Необхідність єдиної комунікаційної політики для успішної діяльності компанії. Система керування потоком новин у компанії (новинний конвеєр). PR-фахівець і його авторитет у компанії. Піарщик як «сполучна ланка» між топ-менеджерами та їхніми інформаційними потоками. Публічні виступи і спічрайтинг. Піарщик як фахівець із написання текстів (спічрайтер і копірайтер). Формула аудіосприйняття тексту (ФАТ-індекс Ірвінга Фанга).

PR-технології в інформаційних війнах наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. Імідж публічної особи: тенденції та особливості конструювання.

Тема 10. Особиста ефективність PR-фахівця.

Питання до теми 10.

Новітні підходи до організації офісного простору піарника. Ефективна організація документів у комп’ютері PR-фахівця. Найбільш поширені помилки PR-менеджерів. Основні ознаки ефективного піарника.

SWOT-аналіз діяльності компанії. Сутність та особливості антикризового PR. Сучасні кадрові тенденції на ринку PR-послуг. PR в кіноіндустрії та театральній справі.

Базова

  1. Вежель, Л. М. Основи зв'язків із громадськістю навчальний посібник. Київ: ВПЦ "Київський університет", 2011. 123 с.
  2. Королько В. Г. Зв'язки з громадськістю. Наукові основи, методика, практика [Текст]: підручник / В. Г. Королько, О. В. Некрасова. К. : ВД "Києво-Могилянська академія", 2009. 831 с.
  3. Королько В. Стратегія і тактика комунікацій із громадськістю. К., 2003. 216 с.
  4. Курбан О. В. PR у маркетингових комунікаціях: навчальний посібник. Київ : Кондор, 2016. 246 с.
  5. Мойсеєв В.А. Паблікрілейшнз. К.: Академвидав, 2007. 240 с.
  6. Основи реклами і зв'язків із громадськістю: підручник / В. Ф. Іванов, В. В. Бугрим, А. І. Башук, Н. І. Білан. Київ : ВПЦ "Київський університет", 2011. 432 с.
  7. Почепцов, Г. Г. Паблікрилейшнз: навчальний посібник. Київ : Знання, 2004. 376 с.
  8. Примак Т. О. PR для менеджерів і маркетологів: навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2013. 202 с.
  9. Ромат Є. В. Зв'язки з громадськістю (базовий курс): навчальний посібник. Київ, 2016. 284 с.
  10. Тихомирова Є. Б. Зв'язки з громадськістю [Електронний ресурс]: навч. посіб. К. : НМЦВО, 2001. 580 с.
  11. Шевченко О. В., Яковець А. В. PR: теорія і практика. Підручник. К.: Бізнесполіграф, 2011. 464 с.

Допоміжна

  1. Аналіз практики діяльності структурних підрозділів органів виконавчої влади, відповідальних за зв'язки з громадськістю [Текст]. Вісник державної служби України. 2012. № 2. С. 59-62.
  2. Білоус В.С. Зв’язки з громадськістю (паблікрилейшнз) в економічній діяльності: навч. посіб. К.: КНЕУ, 2005. 275 с.
  3. ГригорянО.О.Світовий і вітчизняний досвід забезпечення прозорості та відкритості органів державної влади в реалізації публічної політики (інформаційний аспект). Режим доступу: http://www.academy.gov.ua/ej/ej15/txts/12GOOPIA.pdf
  4. Дульфан С.Б. Взаємодія з громадськістю як складова розвитку міста. Режим доступу: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2013-3/doc/3/06.pdf
  5. Ібрагімова І. М. Прозорість влади. Основи забезпечення інформаційної взаємодії державних органів з громадськістю: презентація схеми. К. : ПРООН, 2002. 30 с.
  6. Іванов В. Ф. Журналістика в піарі та піар у журналістиці: навчальний посібник. Київ : Грамота, 2010. 288 с.
  7. Іванов В. Ф. Міжнародна журналістика. Міжнародний піар: навчальний посібник. Київ : Освіта України, 2011. 288 с.
  8. «Комунікація влади та громадськості: інституційний аспект». Аналітична записка. Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/293/
  9. Кочубей Л. О. PR у політичній сфері: підручник / НАН України, Ін-т політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса. Київ, 2013. 472 с.
  10. Красноступ Г.М. Основні напрями правового забезпечення державної інформаційної політики. Режим доступу: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/tpdu/2013- 3/doc/3/06.pdfhttp://www.minjust.gov.ua/30768
  11. Пізнюк Л. В. Паблікрилейшнз: навчальний посібник для дистанційного навчання. Київ : Університет ''Україна'', 2005. 239 с.
  12. Проект концепції Закону України "Про Основні засади державної комунікативної політики". Режим доступу: http://civic.kmu.gov.ua/consult_mvc_kmu/consult/old/show_fullbill/307
  13. Рябець І.В. Етапи становлення професійної підготовки майбутніх фахівців із зв’язків з громадськістю за роки незалежності України. Режим доступу: http://dspace.uzhnu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/lib/443/1/%D0%95%D0%A2%D0%90%D0%9F% D0%98%20%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%9D%D0%9E%D0%92%D0%9B%D0%95%D0% 9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%A4%D0%95%D0%A1%D0%86 %D0%99%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%9F%D0%86%D0%94%D0%93%D0%9E%D0 %A2%D0%9E%D0%92%D0%9A%D0%98%20%D0%9C%D0%90%D0%99%D0%91%D0%A3 %D0%A2%D0%9D%D0%86%D0%A5%20%D0%A4%D0%90%D0%A5%D0%86%D0%92%D0 %A6%D0%86%D0%92%20%D0%86%D0%97%20%D0%97%D0%92%E2%80%99%D0%AF% D0%97%D0%9A%D0%86%D0%92%20%D0%97.pdf
  14. Слісаренко І. Ю. Паблікрилейшнз у системі комунікації та управління: навчальний посібник. Київ, 2001. 103 с.

Загальна трудомісткість дисципліни – 100 балів, із них:

при підсумковому контролі у вигляді екзамену до 50 балів студент може отримати впродовж семестру, решта 50 балів припадає на підсумковий контроль;

1. Поточний контроль. Бали, отримані впродовж семестру, за видами навчальної діяльності розподіляються наступним чином (розподіл орієнтовний):

- робота на семінарських заняттях (відповіді на семінарах, виконання практичних завдань, розв’язання тестових питань на платформі дистанційного навчання Moodle), у разі їх пропусків з поважної причини – індивідуальні співбесіди на консультаціях за темами відповідних занять) – до 50 балів.

Присутність на лекціях і семінарах не оцінюється в балах. Пропуски занять підлягають обов’язковому відпрацюванню в індивідуальному порядку під час консультацій. Пропущене заняття має бути відпрацьоване впродовж двох наступних тижнів, при тривалій відсутності студента на заняттях з поважної причини встановлюється індивідуальний графік відпрацювання пропусків, але не пізніше початку екзаменаційної сесії.

Студент, який повністю виконав програму навчальної дисципліни й отримав достатню рейтингову оцінку (не менше 25 балів), допускається до підсумкового контролю з дисципліни.

2. Підсумковий контроль Підсумковим контролем є екзамен. Він здійснюється відповідно до вимог «Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/organizacia-osvit-procesu.pdf), а також «Положення про семестровий контроль в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/semestr-kontrol.pdf.) Екзаменаційний білет передбачає наявність 3-ох питань : 1) 2 теоретичні; 2) виконання тестових завдань.

Для належного опанування дисципліною «PR – технології» («Теорія і практика PR-технологій») слід опрацювати базову літературу, знати історію становлення та розвитку паблік рилейшнз, засвоїти провідні PR-технології у різних видах діяльності сучасного суспільства. Особливо ретельно слід зосередитись на набутті практичних навичок із організації ефективних зв’язків із громадськістю установи, підприємства, фірми, а також проведення різноманітних PR-акцій. Варто забезпечити опанування ними професійним інструментарієм PR-текстолога.

Результати навчання з дисципліни відповідно до освітньо-професійної програми (програмних результатів навчання) виявляються

у знаннях наукових засад організації, модернізації та впровадженні новітніх технологій в інформаційній, бібліотечній та архівній діяльності; впровадженні та використанні комунікаційних технологій у соціальних системах, мультимедійному забезпеченні інформаційної діяльності, технологій веб-дизайну та веб-маркетингу; керуванні документаційними процесами діяльності установ, користування засобами електронного документообігу, організації референтної та офісної діяльності; застосування у професійній діяльності технологій інформаційного менеджменту, створенні і підтримці функціонування електронних бібліотек та архівів, методології вивчення та задоволення культурних та інформаційних потреб користувачів; узагальнення, аналізу і синтезу інформації в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченні, зберіганні та використанні; застосування в практичній діяльності законодавчих та галузевих нормативних документів; оцінювання можливості застосування новітніх інформаційно-комп’ютерних та комунікаційних технологій для вдосконалення практик виробництва інформаційних продуктів і послуг,

а також уміннях здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання професійних завдань; застосовувати сучасні методики і технології автоматизованого опрацювання інформації, формування та використання електронних інформаційних ресурсів та сервісів; оцінювати результати діяльності та відстоювати прийняті рішення; вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов; використовувати різноманітні комунікативні технології для ефективного спілкування на професійному, науковому та соціальному рівнях на засадах толерантності, діалогу і співробітництва; приймати обґрунтовані управлінські та технологічні рішення; бути відповідальним, забезпечувати ефективну співпрацю в команді; навчатися з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; дотримуватися і реалізовувати основні засади охорони праці та безпеки життєдіяльності.

Координатор (Передерій І.) Координатор (Вертій Ж.) Syllabus