Навчальний курс 029БВБ8.1 Українська науково-технічна термінологія

Змістовий модуль 1. Історія та сучасний стан науково-технічної термінології

Термінологічна лексика та її місце в лексичній системі української мови.

Термінознавство як наукова дисципліна: основні напрями та проблематика.

Загальне уявлення про термін, термінологію та терміносистему. Логіко-поняттєвий аспект термінології.

Лексико-граматична характеристика термінології. Лексико-семантична організація української науково-технічної термінології.

Способи творення українських термінів. Основні аспекти прикладного термінознавства.

Другий рік, осінній семестр, 3 кредити, диференційований залік.

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • Українська мова за професійним спрямуванням
  • Документознавство

Перелік дисциплін, для яких курс є передумовою:

  • Лінгвістичні основи документознавства
  • Документаційне забезпечення діяльності та референтська справа
  • Аналітико-синтетична переробка інформації
  • Виконання кваліфікаційної роботи

Тема 1. Термінологічна лексика та її місце в лексичній системі української мови

Питання до теми 1.

Предмет і завдання курсу “Українська науково-технічна термінологія”.

Місце термінології в системі мови.

Роль та функції термінології в комунікативних процесах. Співвідношення термінології та номенклатури. Основні ознаки номенклатурних одиниць.

Основні вимоги до науково-технічної термінології. Проблеми, що виникають під час використання галузевих термінів.

Тема 2. Термінознавство як наукова дисципліна: основні напрями та проблематика

Питання до теми 2.

Термінознавство як наукова дисципліна. Предмет і завдання термінознавства.

Проблеми сучасного термінознавства, його напрями роботи.

Структура термінознавства та його методи.

Місце термінознавства в системі наук. Зв’язок термінознавства з науковими дисциплінами.

Характеристика основних етапів становлення й розвитку української наукової термінології.

Сучасні проблеми української науково-технічної термінології, шляхи їхнього розв’язання.

Джерела дослідження термінознавства.

Українська термінологія у зв’язку з національними культурними традиціям та її міжнародні контакти.

Тема 3. Загальне уявлення про термін, термінологію та терміносистему. Логіко-поняттєвий аспект термінології

Термін і його диференційні ознаки. Термінологія як система.

Поняття загальнонаукової, міжгалузевої і вузькоспеціальної термінології.

Загальне уявлення про терміносистему та її властивості. Зміст та обсяг поняття. Основні означувані категорії, види понять.

Логічна структура поняття. Система понять.

Зв’язки між терміном і поняттям. Система понять і система термінів.

Характерні риси термінів: системність, дефінітивність, співвіднесення з поняттям.

Тема 4. Лексико-граматична характеристика термінології. Лексико-семантична організація української науково-технічної термінології

Загальна характеристика термінів. Терміни-слова та їхня структурна організація.

Частини мови у функції термінів. Терміни-словосполучення та їхня класифікація.

Багатозначність (полісемія) як лексико-семантичне явище.

Явище омонімії в системі науково-технічної термінології.

Синонімічні відношення в науково-технічній термінології, їхні особливості. Явище антонімії в науково-технічній термінології.

Лексико-генетична характеристика термінів.

Наявність словників як результату термінологічної діяльності та розбудова національної науки.

Тема 5. Способи творення українських термінів. Основні аспекти прикладного термінознавства

Шляхи, способи й особливості термінологічного словотворення.

Семантичний спосіб термінотворення.

Афіксальне термінотворення. Словоскладання в термінотворенні. Абревіація в термінотворенні. Синтаксичний спосіб термінотворення. Запозичення в термінотворенні. Науково-технічна термінографія. Завдання, типи, принципи побудови термінологічних словників. Створення термінологічних банків даних. Використання комп’ютерних технологій в термінографії. Уніфікація термінів і терміносистем. Переклад – одна з важливих форм міжкультурних взаємин. Труднощі перекладання науково-технічних термінів. Типові помилки російсько-українського перекладу термінів. Редагування наукових текстів. Навчання термінологів і термінографів. Організаційно-методична діяльність термінологічних органів.

Загальна характеристика особливостей термінологічних словотворень.

Динаміка розвитку української термінології, її зміни та пристосування до потреб суспільства.

Базова

  1. Власенко Л. А. Фахова українська мова / Л. А. Власенко, В. В. Дубічинський, О. М. Кримець. – К., 2008.
  2. Д’яков А. С. Основи термінотворення : Семантичні та соціолінгвістичні аспекти / А. С. Дяков, Т. Р. Кияк, З. Б. Куделько. – К. : Видавничий дім «КМ Академія», 2000. – 218 с.
  3. Зарицький М. С. Актуальні проблеми українського термінознавства : підручник для студентів вищих навч. закл. / Національний технічний ун-т України «Київський політехнічний ін-т». – К. : Політехніка; ТОВ «Фірма «Періодика», 2004.
  4. Ліпінська А. В. Науково-технічна термінологія : навч. посіб. для дистанційного навчання / А. В. Ліпінська ; за ред. акад. М. І. Жалдака. – К. : Університет «Україна», 2007. – 219 с.
  5. Навальна М. Науково-технічна термінологія : навч.-метод. посіб. (для студентів зі спеціальності «Документознавство») / М. Навальна. – Переяслав-Хмельницький : «Видавництво КСВ», 2013. – 84 с.
  6. Наконечна Г. Українська науково-технічна термінологія : Історія і сьогодення / Г. Наконечна. – Львів : Кальварія, 1999.
  7. Непийвода Н. Ф. Мова української науково-технічної літератури(функціонально-стилістичний аспект) : монографія / Н. Ф. Непийвода. – К. : ТОВ «Міжнародна фінансова агенція», 1997. – 303 с.
  8. Павлова О. І. Основи термінознавства : навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів / О. І. Павлова. – Рівне : Волинські обереги, 2011. – 200 с.
  9. Панько Т. І. Українське термінознавство / Т. І. Панько, І. М. Кочан, Г. П. Мацюк. – Львів : Світ, 1994. – 216 с.
  10. Склад і структура термінологічної лексики української мови / відп. ред. А. В. Крижанівська. – К., 1984.

Допоміжна

  1. Герд А. С. Основы научно-технической лексикографии / А. С. Герд. – Ленинград : Изд-во Ленинградского ун-та, 1986.- 72 с.
  2. Даниленко В. П. Теоретичні та практичні аспекти нормалізації наукової термінології / В. П. Даниленко, Л. І. Скворцов // Мовознавство. – 1980. – № 6. – С. 16–21.
  3. Даниленко В. П. Русская терминология / В. П. Даниленко. – М. : Наука, 1977. – 248 с.
  4. Кочан І. М. Динаміка і кодифікація термінів з міжнародними компонентами у сучасній українській мові : [монографія]. – Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2004. – 519 с.
  5. Кияк Т. Р. Лингвистические аспекти терминоведения : [учебн. пособие] / Т. Р. Кияк. – К. : УМКВО, 1989. – 104 с.
  6. Культура фахового мовлення : навч. посіб. / за ред. Н. Д. Бабич. – Чернівці : Книги – ХХІ, 2005.
  7. Мильчин А. Э. Методика редактирования текста / А. Э. Мильчин. – М. : Книга, 1980. – 320 с.
  8. Національні та інтернаціональні компоненти в сучасних терміносистемах / відп. ред. Л. О. Симоненко. – К. : Наук. думка, 1993. – 237 с.
  9. Онуфрієнко Г. С. Науковий стиль української мови : навч. посіб. / Г. С. Онуфрієнко. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 312 с.
  10. Пономарів О. Д. Стилістика сучасної української мови: підручник / О. Д. Пономарів. – К. : Либідь, 1992. – 248 с.
  11. Проблеми української термінології // Вісник. – Львів : Національний університет «Львівська політехніка», 2004. – № 503.
  12. Пчелінцева О. Е. Лексичні основи міжнародної термінології. Конспект лекцій та дидактичний матеріал / О. Е. Пчелінцева. – Черкаси : Вид-во при ЧДТУ, 2003. – 80 с.
  13. Симоненко Л. Мовні проблеми державних стандартів на терміни та визначення / Л. Симоненко, М. Хойнацький // Вісник книжкової палати. – К., 2000. – № 1. – С. 16–18.
  14. Симоненко Л. О. Формування української біологічної термінології / Л. О. Симоненко. – К., 1991. – 152 с.
  15. Скороходько Е. Ф. Термін у науковому тексті (до створення терміноцентричної теорії наукового дискурсу) : монографія / Е. Ф. Скороходько. – К. : Логос, 2006. – 98 с.
  16. Сучасна українська спортивна термінологія : навч. посіб. для студ. ф-тів фіз. виховання вузів / І. В. Пущина, В. М. Зайцева – 2-е вид., доопрац. й розшир. – Запоріжжя, 2003. – 96 с.
  17. Українська термінологія і сучасність : зб. наук. праць / відп. ред. Л. О. Симоненко. – К., 1998; 2001; 2005.

Загальна трудомісткість дисципліни становить 100 балів, з яких до 70 балів студент може отримати впродовж семестру, решта 30 балів припадає на підсумковий контроль.

Поточний контроль. Бали, отримані впродовж семестру, за видами навчальної діяльності розподіляються таким чином (розподіл орієнтовний):

- робота на практичних заняттях (відповіді на практичних заняттях, а в разі їхніх пропусків з поважної причини – індивідуальні співбесіди на консультаціях за темами відповідних практичних занять, розв’язання тестових питань проміжного контролю на платформі дистанційного навчання Moodle) – до 65 балів);

- індивідуальна робота (за вибором – виконання персональних навчально-дослідних завдань, наприклад: вивчення матеріалу підручника, підтверджене результатами перевірки відповідних контрольних завдань; виконання персональних завдань науково-дослідницького характеру, зокрема підготовка рефератів, виступів на студентську чи загальноуніверситетську наукову конференцію, написання наукової статті або тез виступу, підготовка й участь у конкурсі студентських наукових робіт) – до 5 балів.

Присутність на лекціях і практичних заняттях не оцінюється в балах. Пропуски занять підлягають обов’язковому відпрацюванню в індивідуальному порядку під час консультацій. Пропущене заняття має бути відпрацьоване впродовж двох наступних тижнів, за тривалої відсутності студента на заняттях з поважної причини встановлюється індивідуальний графік відпрацювання пропусків, але не пізніше початку екзаменаційної сесії.

Студент, який повністю виконав програму навчальної дисципліни й отримав достатню рейтингову оцінку (не менше 35 балів), допускається до підсумкового контролю з дисципліни.

2. Підсумковий контроль Підсумковим контролем є диференційований залік. Він здійснюється у формі письмового тесту відповідно до вимог «Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/organizacia-osvit-procesu.pdf), а також «Положення про семестровий контроль в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/semestr-kontrol.pdf.).

Для належного опанування дисципліною «Українська науково-технічна термінологія» слід опрацювати базову літературу, знати історію становлення та розвитку української наукової термінології; ознаки терміна, номенклатурних одиниць; завдання, проблеми й перспективи розвитку української термінології; способи творення термінів; розуміти специфіку реалізації лексико-семантичних явищ у термінології, принципи укладання термінологічних словників.

Результати навчання з дисципліни відповідно до освітньо-професійної програми (програмних результатів навчання) виявляються у здатності до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, застосовувати знання у практичних ситуаціях; знанні та розумінні предметної області та професійної діяльності; здатності спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; здатності до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел; створювати чітку, стислу й точну управлінську документацію відповідно до чинних стандартів; знанні етапів формування української термінологічної лексики, історії становлення та розвитку української наукової термінології; завдань і перспектив розвитку вітчизняної термінології; шляхів та способів термінологічного словотворення; найсуттєвіших ознак терміна, номенклатурних одиниць; особливостей термінологічної номінації, явищ синонімії, антонімії, полісемії, омонімії в термінології; принципів укладання термінологічних словників, а також умінні навчатися з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань, орієнтуватися в термінологічному комплексі, що стосується обраного майбутнього фаху; аналізувати терміни, дотримуватися національних стандартів щодо системи термінів, знатися на тенденціях термінотворення; користуватися як загальнонауковою, так і галузевою термінологією, виробити практичні навички її використання.

Координатор Syllabus