Змістовий модуль 1. Історія зарубіжної культури.
Культура і мистецтво в системі науки. Культура первісної епохи. Культура Стародавнього Єгипту і Близького Сходу. Культура Стародавньої Індії. Культура Китаю та Японії. Культура давньогрецької цивілізації. Культура Стародавнього Риму. Культура Середньовічної епохи: Візантія та Західна Європа. Культура Арабо-Мусульманського Сходу. Європейська культура періоду Відродження, Реформації та Просвітництва.
Другий рік, осінній семестр, 3 кредити, залік.
Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:
- Всесвітньої історії (шкільний курс)
- Історія української культури (шкільний курс)
Змістовий модуль 1. Історія зарубіжної культури.
Тема 1. Культура і мистецтво в системі науки.
Сутність культури, її функції та структура. Мистецтво як феномен духовної культури, його поліфункціональність. Класифікація видів мистецтва: провідні наукові підходи. Виразові засоби різних видів мистецтва. Особливості різних видів мистецтва: типологія за різними класифікаційними ознаками, жанрове розмаїття. Мистецькі стилі провідних культурно-історичних епох.
Тема 2. Культура первісної епохи.
Початки людської історії та культури. Культура збирання та полювання. Неолітична революція та культура раннього землеробства. Поява та еволюція первісної писемності. Форми релігійних вірувань, їх специфіка та особливості. Первісне мистецтво, його синкретичний характер, перші здобутки. Мегалітична архітектура первісної доби: менгіри, дольмени та кромлехи.
Тема 3. Культура Стародавнього Єгипту і Близького Сходу.
Особливості формування та періодизація культури Стародавнього Єгипту. Релігійні вірування єгиптян. Теократична влада фараонів. Єгипетська писемність та література. Розвиток архітектури та образотворчого мистецтва в Єгипті. Наукова думка (медицина, математика, астрономія), етичні та естетичні уявлення стародавніх єгиптян. Світове значення культурної спадщини Стародавнього Єгипту. Культура Стародавнього Ірану: державне влаштування, право, канони мистецтва, міфи, мораль, релігія, звичаї персів.
Тема 4. Культура Стародавньої Індії.
Основні епохи культури Стародавньої Індії. Культура Хараппи і Мохенджо-Даро. Арійський період у давньоіндійській культурі. Ведична релігійна система Давньої Індії. Варни і касти, їх роль у розвитку культури. Поширення буддизму та джайнізму. Мистецтво Стародавньої Індії. Синтез кам’яної архітектури та монументальної скульптури в мистецтві Індії. Тадж-Махал – перлина індійської архітектури часів імперії Великих Моголів
Тема 5. Культура Китаю та Японії.
Унікальність китайської культури: світогляд, церемонії, ритуал та етика в традиційному Китаї. Своєрідність мистецтва Стародавнього та Середньовічного Китаю: триєдність каліграфії, поезії та живопису. Науковий геній Китаю. Японська культура: провідні здобутки та специфіка окремих складових. Китайські церемонії як специфічний феномен культури Китаю. Форми японського театрального мистецтва. Японська ксилографія. Творчість Матабасі, Моронобу та Хокусая..
Тема 6. Культура давньогрецької цивілізації.
Періодизація культури Стародавньої Греції. Особливості античної грецької культури. Егейська доба в культурі Греції. Культура героїчного періоду. Давньогрецька міфологія. Освіта, наука, література і мистецтво Древньої Греції. Стародавні Олімпійські ігри. Місце античності в історії світової культури. Чорнофігурний та червонофігурний вазопис Стародавньої Греції. Розвиток ораторського мистецтва у Стародавній Греції. Ісократ та Демосфен. Еліністичне мистецтво Греції.
Тема 7. Культура Стародавнього Риму.
Періодизація культури Стародавнього Риму. Римська культура в контексті античності. Заснування та рання історія Риму. Місце права та інших наук у системі світогляду давніх римлян. Римська література: розмаїття жанрів. Ораторське та військове мистецтво в Древньому Римі. Спадщина давньоримського образотворчого мистецтва та архітектури.
Тема 8. Культура Середньовічної епохи: Візантія та Західна Європа.
Особливості становлення та періодизація візантійської культури. Античні традиції і культура Візантії. Візантійський стиль у мистецтві: архітектура, живопис. Наука та освіта у Візантії. Візантійська література. Місце і роль релігії та церкви в середньовічній культурі Західної Європи. Особливості рицарської, народної селянської та міської культури. Середньовічна європейська освіта. Романський і готичний стиль в мистецтві середньовіччя. Іконоборчий рух та його вплив та розвиток і формування канонів іконописного візантійського мистецтва. Роль європейський середньовічних університетів у розвитку схоластичної філософсько-теоретичної думки.
Тема 9. Культура Арабо-Мусульманського Сходу.
Іслам – основа арабо-мусульманської культури. Розвиток літератури на арабо-мусульманському Сході. Розвиток філософії та наукових знань на арабському Сході. Архітектура та образотворче мистецтво арабо-мусульманських країн. Релігійні погляди арабів до прийняття ісламу. Народна арабська література. «Тисяча й одна ніч». Національні різновиди готичного мистецтва середньовічної Європи.
Тема 10. Європейська культура періоду Відродження, Реформації та Просвітництва.
Періодизація та провідні риси культури Відродження. Гуманізм як ідеологія Відродження. Проторенесанс ХШ – ХIV ст. Творчість Бокаччо, Петрарки, Брунелескі, Мазаччо, Альберті. Високе Відродження. Філософія Н.Кузанського. Творчість титанів Відродження: Леонардо да Вінчі, Мікельанджело, Рафаеля. Пізнє Відродження. І.Босх, Ель Греко, Я.Брейгель. Криза культури Відродження. Н. Маккіавеллі, Т. Мор, Т. Кампанелла, В. Шекспір, Ф. Рабле, Сервантес. Реформація та її вплив на культурний розвиток Європи. Виникнення та поширення книгодрукування в Західній Європі і його роль в розвитку культури. Науково-технічний переворот та формування світогляду Нового часу. Аналіз основних художніх стилів XVII-XVIII століть; бароко та класицизм. Барокове музичне мистецтво: риси, жанри, музичні інструменти, композитори. Літературні течії європейського бароко: італійський маринізм, іспанський ґонґоризм, французька преціозна література. Класицизм у малярстві Європи. Класицизм у європейській музиці.
Базова
- Передерій І.Г. Історія зарубіжної культури: Навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.020105 «Документознавство та інформаційна діяльність» денної та заочної форм навчання / Передерій І.Г. – Полтава: ПолтГТУ, 2015. – 330 с.
- Гула Р.В., Передерій І.Г., Дерев’янко Л.І. Історія зарубіжної культури у схемах та ілюстраціях: навч. посіб. / Р.В. Гула, І.Г. Передерій, Л.І. Дерев’янко. – К.: Каравела, 2018. – 262 с.
- Асєєв Ю.С.Шедеври світової архітектури. – К.,1982.
- Бундюченко Т.В. Історія культури зарубіжних країн. Навчально-методичний посібник – Миколаїв, 2016. – Режим доступу: https://pidru4niki.com/79444/kulturologiya/istoriya_kulturi_zarubizhnih_krayin
- Емохонова Л.Г. Мировая художественная культура: Учеб. Пособие для пед. училищ / Л.Г. Емохонова. –5-е изд., испр. – М.:Академия, 2001
- История мировой культуры: Учеб. Пособие для вузов/ Г.В. Драч, В.Д. Бакулов, В.К. Королев и др.; Под науч. Ред. Г.В. Драча. – Ростов н/ Дону: Феникс, 2000.
- Полікарпов В. Лекцї з історії світової культури: Навчальний посібник. – К., 2005.
- Історія світової культури: Навч. посіб. / Керівник авт. колективу Л. Т. Левчук. — 3-тє вид., перероб. і доп. — К.: Центр учбової літератури, 2010. - 400 с.
- Методичні рекомендації для вивчення дисципліни „Історія зарубіжної культури” для студентів напряму підготовки 6.020105 «Документознавство та інформаційна діяльність» денної та заочної форм навчання / І.Г. Передерій. – Полтава: ПолтНТУ, 2015. – 39 с. (Електронна версія в електронній бібліотеці університету).
Допоміжна
- Історія української та зарубіжної культури: навчальний посібник / Білик Б.І., Горбань Ю.А., Калакура Я.С. та ін.; за ред. С.М. Клапчука, В.Ф. Остафійчука. – [3-є вид., стереотип.]. – К.: Вища шк.: Т-во „Знання”, КОО, 2001. – 326 с.
- Кордон М.В. Українська і зарубіжна культура: курс лекцій / М.В. Кордон. – К.: ЦУЛ, 2003. – 508 с.
- Лобас В.Х. Українська і зарубіжна культура: навч. посібник / В.Х. Лобас. – К. : МАУП, 2000. – 224 с.
- Українська та зарубіжна культура: навчальний посібник / Закович М.М., Зязюн І. А., Семашко О.М. та ін.; за ред. М.М. Заковича. – Київ: Т-во „Знання”, КОО, 2000. – 622 с.
- Хоменко В.Я. Українська і світова культура: підручник / В.Я. Хоменко. – К.: Україна, 2002. – 333 с.
- Шевнюк О.Л. Українська та зарубіжна культура: навчальний посібник / О. Л. Шевнюк. – К.: Знання-Прес, 2002. – 277 с.
Загальна трудомісткість дисципліни становить 100 балів, із них до 70 балів студент може отримати впродовж семестру, решта 30 балів припадає на підсумковий контроль (екзамен).
1. Поточний контроль. Бали, отримані впродовж семестру (до 70 балів), за видами навчальної діяльності розподіляються так (розподіл орієнтовний):
- робота на семінарських заняттях (відповіді на семінарах, а в разі їх пропусків з поважної причини – індивідуальні співбесіди на консультаціях за темами відповідних семінарських занять) – до 60 балів;
- індивідуальна робота (за вибором – виконання персональних навчально-дослідних завдань, наприклад виконання персональних завдань науково-дослідницького характеру, зокрема підготовка рефератів, виступів на студентську чи загальноуніверситетську наукову конференцію, написання наукової статті або тез виступу, підготовка й участь у конкурсі студентських наукових робіт) – до 10 балів.
Присутність на лекціях і семінарах не оцінюється в балах. Пропуски занять підлягають обов’язковому відпрацюванню в індивідуальному порядку під час консультацій. Пропущене заняття має бути відпрацьоване впродовж двох наступних тижнів, при тривалій відсутності студента на заняттях з поважної причини встановлюється індивідуальний графік відпрацювання пропусків, але не пізніше початку екзаменаційної сесії.
2. Підсумковий контроль. Підсумковим контролем є залік. Він здійснюється відповідно до вимог «Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/organizacia-osvit-procesu.pdf), а також «Положення про семестровий контроль в Національному університеті «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» (https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/polozhennia/semestr-kontrol.pdf.)
Залік здійснюється у формі письмового тесту
Для належного опанування дисципліною «Історія зарубіжної культури» слід опрацювати базову літературу, використати мультимедійний та відеоконтент, розміщений на дистанційній платформі, знати основні наукові терміни та поняття навчального курсу, засвоїти хронологію основних історико-культурних подій, а також вільно оперувати іменами відповідних історичних персоналій, що зробили великий внесок у розвиток культури та називати й співставляти конкретні твори мистецтва та досягнення у галузі складників культури.
Результати навчання з дисципліни виявляються:
у здатності: зберігати та примножувати моральні, культурні наукові цінності й досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця в загальній системі знань про природу і суспільство та в розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку й ведення здорового способу життя;
знаннях: сутності наукових понять «культура» та «мистецтво», специфіку природи мистецтва, класифікацію видів та жанрів мистецтва, особливостей динаміки художньої культури, головних культурних надбань окремих культурних епох і видатних діячів освіти, науки та мистецтва, чий культурний доробок визнаний невід’ємною складовою світової культурної спадщини, головних особливостей звичаєвої культури різноманітних культурних регіонів;
уміннях:
- застосовувати методологію вивчення й задоволення культурних та інформаційних потреб користувачів;
- розкрити роль культури в суспільному житті, в розвитку окремої особистості за певної культурно-історичної епохи;
- пояснити характер взаємодії окремих складових культури (мистецтва, релігії, науки, освіти) в межах культурної епохи;
- визначати світоглядно-естетичні засади окремих культурно-історичних епох у розвитку європейської культурної традиції;
- провести порівняльний аналіз світоглядних уявлень, естетичних ідеалів, принципів наукового пізнання, художніх стилів різних культурних епох та культурних регіонів, визначити своєрідність кожної з них;
- упізнавати і називати видатні твори художньої культури зарубіжних країн та їх авторів.