Навчальний курс 029МОК10 Інформаційні війни та національна безпека

Мета навчальної дисципліни – вивчення процесів агресивного розповсюдження інформації і варіантів створення сприятливих контекстів для успішного проведення комунікацій; набуття практичних навиків у протистоянні новітнім методам інформаційної агресії в сучасних умовах з використанням досвіду проведення АТО/ООС; ознайомлення з методами агресії проти розуму/інтелекту, спеціальних інформаційно-психологічних технологій зміни масової свідомості з метою закладання певного інформаційного продукту.

1 курс, 1 семестр, Залік

Передумови для навчання

  • вивчення навчальних дисциплін «Філософія», «Історія України», «Соціологія», «Політологія», «Соціальні комунікації»;
  • опанування практичними навичками користування різнобічної інформацією в глобальному інформаційному просторі;
  • наявність практичного досвіду аналізу суспільно-політичних подій в соціальних мережах і блогосфері.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. СУЧАСНЕ СУСПІЛЬСТВО В ГЛОБАЛЬНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ.

Тема 1. Інформаційне суспільство в реаліях процесів глобалізації та модернізації.

Тема 2. Глобальний інформаційний простір.

Тема 3. Кіберпростір.

ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. ІНФОРМАЦІЙНА ВІЙНА ТА БІБЛІОТЕЧНА, АРХІВНА СИСТЕМИ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОТИБОРСТВА.

Тема 4. Інформаційне протиборство в сучасних умовах.

Тема 5. Інформаційна війна – вища форма інформаційного протиборства.

Тема 6. Еволюція концепцій інформаційних воєн в реаліях сучасності. ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 3. АРХІВ І БІБЛІОТЕКА В СИСТЕМІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПРОТИДІЇ.

Тема 7. Інформаційна політика держави в системі національної безпеки.

Тема 8. Система інформаційного захисту.

Базова

  1. Гула Р.В. Типологія сучасних інформаційних воєн: провідні підходи до трактування / Р. Гула, І. Передерій, О. Вітринська // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія : наук. журн. / М-во культури та інформ. Політики України, Нац. акад. керів. кадрів культури і мистецтв. Київ : НАКККіМ, 2020. No 2. С. 35–42.
  2. Гула Р.В. Концептуальні засади воєнної політики у кіберпросторі провідних держав світу та воєнно-політичних інституцій / Р. Гула, І. Передерій, О. Вітринська // Вісник бібліотечної палати. – 2020. – № 4. – С. 22–26.
  3. Гула Р.В. Інформаційна війна: соціально-онтологічний та мілітарний аспекти / Гула Р., Дзьобань О., Передерій І., Павліченко О., Філь Г. – К. : «Каравела», 2020. – 288 с.
  4. Гула Р.В. Перспективи системи забезпечення кібербезпеки Збройних Сил України на сучасному етапі. Аспекти проблеми // Українське військо: сучасність та історична ретроспектива : Збірник матеріалів І Міжнародної науково-практичної конференції 27 листопада 2020 р. К. : НУОУ, 2020. С. 29–31.
  5. Гула Р.В. Комплекс гібридних загроз при ескалації воєнно-політичного протиборства в сучасній геополітичній реальності // Współczesna polityka bezpieczenstwa. Aspekty polityczne, gospodarcze i militarne. – Wydawnictwо Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016. – S.113–126.
  6. Гула Р.В. Глобалізація і глобальне інформаційне суспільство. Комплекс наукових підходів // Наукові праці МАУП. Серія «Політичні науки». – Київ. – Вип. 1 (55). – 2018. – С. 24–31.
  7. Гула Р.В. Концепція терористичної війни в парадигмі гібридного протистояння (за досвідом локальних конфліктів XXI ст.) // V Всеукраїнська науково-практична конференція «Документно-інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи». Полтава. НУПП імені Ю. Кондратюка. 25 листопада, 2020. Програма конференції. – С. 39.
  8. Гула Р.В. Інформаційні війни та національна безпека : конспект лекцій. Полтава : Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 2021. 100 с.
  9. Інформаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку: колективна монографія / за ред. д. філософ. н., проф. В.Г.Воронкової. – Запоріжжя: Вид-во ЗДІА, 2017. – 292 с.
  10. Sullivan, M.C. (2019). Libraries and fake news: What’s the problem? What’s the plan? Communications in Information Literacy, 13(1), 91-113.

Допоміжна література

  1. Cooke, N. A. (2018). Critical literacy as an approach to combating cultural misinformation/disinformation on the Internet. In D. E. Agosto (Ed.), Information literacy and libraries in the age of fake news (pp. 36–51), p.44. Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited.
  2. Dempsey, K. (2017). What’s behind fake news and what you can do about it. Information Today (May), 6, р.
  3. Lor, P.J. (2018), Democracy, information, and libraries in a time of post-truth discourse", Library Management, Vol. 39 No. 5, pp. 307-321. https://doi.org/10.1108/LM-06-2017-0061
  4. Sullivan, M.C. (2019). Libraries and fake news: What’s the problem? What’s the plan? Communications in Information Literacy, 13(1), р. 96.
  5. Wardle C., Derakhshan H. (2017). Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. 109 p.

Інформаційні ресурси

  1. Бураковський П. Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014–2016 років [Електронний ресурс] / Петро Бураковський ] // Media Sapiens. – 2017. – Режим доступу : http://www.osvita.mediasapiens.ua/trends/1411978127/rosiyska_propaganda_pro_podii _v_ukraini_tendentsii_20142016_rokiv/.
  2. Інформаційно-психологічна безпека особистості [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/infobezosob/informacijno-psihologicna-bezpeka-osobistosti/ob-ektom-informacijno-psihologicnogo-zahistu-sobistosti/informacijna-zbroa---ce
  3. Українські підручники он-лайн. Психофізична зброя [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// pidruchniki. ws/ 1334020336973/ politologiya/ psihotronna_psihofizichna_zbroya
  4. Ожеван М. Інформаційні війни: курс онлайн лекцій [Електронний ресурс] // Prometheus. – 2018. – Режим доступу: http://courses.prometheus.org.ua/courses/KNU/102/2015_T2/about.
  5. Прокофьєв Д. М. Інформаційна війна та інформаційна злочинність [Електронний ресурс] / Д. Прокофьєва. – Режим доступу: http://www.crime-research.iatp.org.ua/library/Prokop.htm.
  6. Geiger, A. (2017). Most Americans—especially millennials—say libraries can help them find reliable, trustworthy information. Washington, DC: Pew Research Center. Retrieved from http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/08/30/most-americans-especially-millennials-say-libraries-can-help-them-find-reliable-trustworthy-information/
  7. Дубов Д.В. Зрушення сфер геополітичного протиборства: від географічної експансії – до конструювання інформаційно-кібернетичних просторів / Д.В.Дубов // Стратегічні пріорите-ти. − 2014. − № 1. − С. 106 − 115.
  8. Інформаційна безпека сучасного суспільства: навчальний посібник; за заг. ред. А.І. Міночкіна. – К.: ВІТІ НТУУ „КПІ”, 2006. – 188 с.
  9. Інформаційна війна і національна безпека: монографія / П.П. Ткачук, Р.В. Гула, О.І. Си-вак та ін.. – Львів: АСВ, 2015. – 265 с.
  10. Інформаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку: колективна монографія / за ред. д. філософ. н., проф. В.Г.Воронкової. – Запоріжжя: Вид-во ЗДІА, 2017. – 292 с.
  11. Інформаційні операції та безпека суспільства: загрози, протидія, моделювання: моно-графія / В.П. Горбулін, О.Г. Додонов, Д.В. Ланде. – К.: Інтертехнологія, 2009. – 164 с.
  12. Історія інформаційно-психологічного протиборства: підруч. / [Я.М. Жарков, Л.Ф. Ком-панцева, В.В. Остроухов, В.М. Петрик, М.М. Присяжнюк, Є.Д. Скулиш]; за заг. ред. д.ю.н., проф., засл. юриста України Є.Д. Скулиша. – К.: Наук.-вид. відділ НА СБ України, 2012. – 212 с.
  13. Фісун А.О. Ґенеза поняття „інформаційна війна” / А.О. Фісун // Гілея. – 2011. – № 49. – С. 534 – 538.

Вивчення навчальної дисципліни потребує роботи з інформаційними джерелами, підготовки до лекцій і практичних занять, виконання усіх завдань згідно з навчальним планом.

Підготовка до практичних занять передбачає: ознайомлення з питаннями, які виносяться на заняття з відповідної теми; вивчення лекційного матеріалу. Рішення практичних завдань повинно демонструвати ознаки самостійності виконання здобувачем такої роботи, відсутність ознак повторюваності та плагіату.

Присутність здобувачів вищої освіти на практичних і лекційних заняттях є обов’язковою, важливою також є їх участь в обговоренні всіх питань теми. Пропущені заняття мають бути відпрацьовані. Здобувач вищої освіти повинен дотримуватися навчальної етики, поважно ставитися до учасників процесу навчання, дотримуватися дисципліни й часових (строкових) параметрів навчального процесу.

Координатор Syllabus