Мета навчальної дисципліни – вивчення процесів агресивного розповсюдження інформації і варіантів створення сприятливих контекстів для успішного проведення комунікацій; набуття практичних навиків у протистоянні новітнім методам інформаційної агресії в сучасних умовах з використанням досвіду проведення АТО/ООС; ознайомлення з методами агресії проти розуму/інтелекту, спеціальних інформаційно-психологічних технологій зміни масової свідомості з метою закладання певного інформаційного продукту.
1 курс, 1 семестр, Залік
Передумови для навчання
- вивчення навчальних дисциплін «Філософія», «Історія України», «Соціологія», «Політологія», «Соціальні комунікації»;
- опанування практичними навичками користування різнобічної інформацією в глобальному інформаційному просторі;
- наявність практичного досвіду аналізу суспільно-політичних подій в соціальних мережах і блогосфері.
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1. СУЧАСНЕ СУСПІЛЬСТВО В ГЛОБАЛЬНОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ.
Тема 1. Інформаційне суспільство в реаліях процесів глобалізації та модернізації.
Тема 2. Глобальний інформаційний простір.
Тема 3. Кіберпростір.
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 2. ІНФОРМАЦІЙНА ВІЙНА ТА БІБЛІОТЕЧНА, АРХІВНА СИСТЕМИ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОТИБОРСТВА.
Тема 4. Інформаційне протиборство в сучасних умовах.
Тема 5. Інформаційна війна – вища форма інформаційного протиборства.
Тема 6. Еволюція концепцій інформаційних воєн в реаліях сучасності. ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 3. АРХІВ І БІБЛІОТЕКА В СИСТЕМІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПРОТИДІЇ.
Тема 7. Інформаційна політика держави в системі національної безпеки.
Тема 8. Система інформаційного захисту.
Базова
- Гула Р.В. Типологія сучасних інформаційних воєн: провідні підходи до трактування / Р. Гула, І. Передерій, О. Вітринська // Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія : наук. журн. / М-во культури та інформ. Політики України, Нац. акад. керів. кадрів культури і мистецтв. Київ : НАКККіМ, 2020. No 2. С. 35–42.
- Гула Р.В. Концептуальні засади воєнної політики у кіберпросторі провідних держав світу та воєнно-політичних інституцій / Р. Гула, І. Передерій, О. Вітринська // Вісник бібліотечної палати. – 2020. – № 4. – С. 22–26.
- Гула Р.В. Інформаційна війна: соціально-онтологічний та мілітарний аспекти / Гула Р., Дзьобань О., Передерій І., Павліченко О., Філь Г. – К. : «Каравела», 2020. – 288 с.
- Гула Р.В. Перспективи системи забезпечення кібербезпеки Збройних Сил України на сучасному етапі. Аспекти проблеми // Українське військо: сучасність та історична ретроспектива : Збірник матеріалів І Міжнародної науково-практичної конференції 27 листопада 2020 р. К. : НУОУ, 2020. С. 29–31.
- Гула Р.В. Комплекс гібридних загроз при ескалації воєнно-політичного протиборства в сучасній геополітичній реальності // Współczesna polityka bezpieczenstwa. Aspekty polityczne, gospodarcze i militarne. – Wydawnictwо Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016. – S.113–126.
- Гула Р.В. Глобалізація і глобальне інформаційне суспільство. Комплекс наукових підходів // Наукові праці МАУП. Серія «Політичні науки». – Київ. – Вип. 1 (55). – 2018. – С. 24–31.
- Гула Р.В. Концепція терористичної війни в парадигмі гібридного протистояння (за досвідом локальних конфліктів XXI ст.) // V Всеукраїнська науково-практична конференція «Документно-інформаційні комунікації в умовах глобалізації: стан, проблеми і перспективи». Полтава. НУПП імені Ю. Кондратюка. 25 листопада, 2020. Програма конференції. – С. 39.
- Гула Р.В. Інформаційні війни та національна безпека : конспект лекцій. Полтава : Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 2021. 100 с.
- Інформаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку: колективна монографія / за ред. д. філософ. н., проф. В.Г.Воронкової. – Запоріжжя: Вид-во ЗДІА, 2017. – 292 с.
- Sullivan, M.C. (2019). Libraries and fake news: What’s the problem? What’s the plan? Communications in Information Literacy, 13(1), 91-113.
Допоміжна література
- Cooke, N. A. (2018). Critical literacy as an approach to combating cultural misinformation/disinformation on the Internet. In D. E. Agosto (Ed.), Information literacy and libraries in the age of fake news (pp. 36–51), p.44. Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited.
- Dempsey, K. (2017). What’s behind fake news and what you can do about it. Information Today (May), 6, р.
- Lor, P.J. (2018), Democracy, information, and libraries in a time of post-truth discourse", Library Management, Vol. 39 No. 5, pp. 307-321. https://doi.org/10.1108/LM-06-2017-0061
- Sullivan, M.C. (2019). Libraries and fake news: What’s the problem? What’s the plan? Communications in Information Literacy, 13(1), р. 96.
- Wardle C., Derakhshan H. (2017). Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. 109 p.
Інформаційні ресурси
- Бураковський П. Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014–2016 років [Електронний ресурс] / Петро Бураковський ] // Media Sapiens. – 2017. – Режим доступу : http://www.osvita.mediasapiens.ua/trends/1411978127/rosiyska_propaganda_pro_podii _v_ukraini_tendentsii_20142016_rokiv/.
- Інформаційно-психологічна безпека особистості [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://sites.google.com/site/infobezosob/informacijno-psihologicna-bezpeka-osobistosti/ob-ektom-informacijno-psihologicnogo-zahistu-sobistosti/informacijna-zbroa---ce
- Українські підручники он-лайн. Психофізична зброя [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// pidruchniki. ws/ 1334020336973/ politologiya/ psihotronna_psihofizichna_zbroya
- Ожеван М. Інформаційні війни: курс онлайн лекцій [Електронний ресурс] // Prometheus. – 2018. – Режим доступу: http://courses.prometheus.org.ua/courses/KNU/102/2015_T2/about.
- Прокофьєв Д. М. Інформаційна війна та інформаційна злочинність [Електронний ресурс] / Д. Прокофьєва. – Режим доступу: http://www.crime-research.iatp.org.ua/library/Prokop.htm.
- Geiger, A. (2017). Most Americans—especially millennials—say libraries can help them find reliable, trustworthy information. Washington, DC: Pew Research Center. Retrieved from http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/08/30/most-americans-especially-millennials-say-libraries-can-help-them-find-reliable-trustworthy-information/
- Дубов Д.В. Зрушення сфер геополітичного протиборства: від географічної експансії – до конструювання інформаційно-кібернетичних просторів / Д.В.Дубов // Стратегічні пріорите-ти. − 2014. − № 1. − С. 106 − 115.
- Інформаційна безпека сучасного суспільства: навчальний посібник; за заг. ред. А.І. Міночкіна. – К.: ВІТІ НТУУ „КПІ”, 2006. – 188 с.
- Інформаційна війна і національна безпека: монографія / П.П. Ткачук, Р.В. Гула, О.І. Си-вак та ін.. – Львів: АСВ, 2015. – 265 с.
- Інформаційне суспільство в світі та Україні: проблеми становлення та закономірності розвитку: колективна монографія / за ред. д. філософ. н., проф. В.Г.Воронкової. – Запоріжжя: Вид-во ЗДІА, 2017. – 292 с.
- Інформаційні операції та безпека суспільства: загрози, протидія, моделювання: моно-графія / В.П. Горбулін, О.Г. Додонов, Д.В. Ланде. – К.: Інтертехнологія, 2009. – 164 с.
- Історія інформаційно-психологічного протиборства: підруч. / [Я.М. Жарков, Л.Ф. Ком-панцева, В.В. Остроухов, В.М. Петрик, М.М. Присяжнюк, Є.Д. Скулиш]; за заг. ред. д.ю.н., проф., засл. юриста України Є.Д. Скулиша. – К.: Наук.-вид. відділ НА СБ України, 2012. – 212 с.
- Фісун А.О. Ґенеза поняття „інформаційна війна” / А.О. Фісун // Гілея. – 2011. – № 49. – С. 534 – 538.
Вивчення навчальної дисципліни потребує роботи з інформаційними джерелами, підготовки до лекцій і практичних занять, виконання усіх завдань згідно з навчальним планом.
Підготовка до практичних занять передбачає: ознайомлення з питаннями, які виносяться на заняття з відповідної теми; вивчення лекційного матеріалу. Рішення практичних завдань повинно демонструвати ознаки самостійності виконання здобувачем такої роботи, відсутність ознак повторюваності та плагіату.
Присутність здобувачів вищої освіти на практичних і лекційних заняттях є обов’язковою, важливою також є їх участь в обговоренні всіх питань теми. Пропущені заняття мають бути відпрацьовані. Здобувач вищої освіти повинен дотримуватися навчальної етики, поважно ставитися до учасників процесу навчання, дотримуватися дисципліни й часових (строкових) параметрів навчального процесу.