Навчальний курс 029МОК3 Методологія та організація науково-дослідницької діяльності

Мета навчальної дисципліни – вивчення студентами основ методології сучасного наукового пізнання й особливостей процесу досліджень та його методів у галузі документознавства, інформаційної діяльності.

Мета викладання дисципліни полягає в отриманні студентами систематизованих знань щодо послідовності, етапів розвитку наукового дослідження та методів, які при цьому використовуються, прищепленні їм практичних навиків самостійного виконання наукового дослідження. Курс покликаний сприяти розвитку раціонального творчого мислення, розв’язанню наукових проблем, що постають у процесі наукових досліджень, на високому методологічному рівні, що є запорукою отримання об’єктивних, повних і науково обґрунтованих результатів.

1 курс, 1 семестр, Екзамен

Передумови для навчання:

Попередньо опановані дисципліни: «Філософія», «Організація науково-дослідницької роботи студентів», «Українська мова за професійним спрямуванням», «Практика усного та писемного мовлення»


Тема 1. Наука як специфічна сфера людської діяльності.

Тема 2. Правові засади та організаційні основи науково-дослідницької діяльності.

Тема 3. Наукова комунікація та психологічно-інтелектуальне підґрунтя в науковій діяльності.

Тема 4. Методологія наукового дослідження.

Тема 5. Методи наукової творчості.

Тема 6. Зміст і етапи науково-дослідницької діяльності.

Тема 7. Магістерська робота як кваліфікаційне дослідження.

Тема 8. Оформлення і захист магістерської роботи.

Базова

  1. Данильян О. Г., Дзьобань О. П. Методологія наукових досліджень. Підручник. Х.: Право, 2019. 328 с.
  2. Іваненко О.І. , Носачова Ю.В. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник. К.: Кондор, 2020. 128 с.
  3. Конверський А. Основи методології та організації наукових досліджень. Навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2019. 350 с.
  4. Євтушенко М., Хижняк М. Методологія та організація наукових досліджень. Навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2019. 350 с.
  5. Петренко А., Забара С. Основи наукової діяльності. Навчальний посібник. К., 2018. 222 с.

Допоміжна література

  1. Гула Р.В. Філософські проблеми наукового пізнання. Навч.-метод.посіб. / П.В. Квіткін, І.В. Дятлова, О.Ю. Панфілов. Х.: ХНУПС, 2021. 142 с.
  2. Королькова Т. Організація наукових досліджень в університетах: стан і розвиток. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2(203)/2019. С. 46 – 53.
  3. Kharlamova G., 2017. British model of higher education financing: lessons for Ukraine.Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economy. vol. 5 (194). pp. 58-66. DOI: https:dol.org/10.17721/1728-2667.2017/194-5/9

Інформаційні ресурси мережі «Інтернет»

  1. Google Scholar або Google Академія: пошукова система і некомерційна бібліометрична база даних, що індексує наукові публікації та наводить дані про їх цитування https://scholar.google.com.ua/
  2. Портал полегшення процедури оформлення наукових джерел відповідно до вимог Вищої атестаційної комісії (ВАК) України та проходження нормоконтролю при написанні публікацій, курсових, дипломних, дисертацій та інших наукових робіт [Електронний ресурс]. - Режим доступу : www.vak.org.ua
  3. Законодавство України [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.rada.kiev.ua; http://www.nau.kiev.ua; http://www.ukrpravo.kiev. com; http://www.liga.kiev.ua.
  4. Методологія науки - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: sites.google.com/site/fajrru/Home/scientific.
  5. Національна бібліотека України ім. В. І. Вернадського [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua.
  6. Національна парламентська бібліотека України [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.nplu.kiev.ua
  7. Харківська державна наукова бібліотека ім. Короленка [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://korolenko.kharkov.com

Вивчення навчальної дисципліни потребує роботи з інформаційними джерелами, підготовки до лекцій і практичних занять, виконання усіх завдань згідно з навчальним планом.

Підготовка до практичних занять передбачає: ознайомлення з питаннями, які виносяться на заняття з відповідної теми; вивчення лекційного матеріалу. Рішення практичних завдань повинно демонструвати ознаки самостійності виконання здобувачем такої роботи, відсутність ознак повторюваності та плагіату.

Присутність здобувачів вищої освіти на практичних і лекційних заняттях є обов’язковою, важливою також є їхня участь в обговоренні всіх питань теми. Пропущені заняття мають бути відпрацьовані. Здобувач вищої освіти повинен дотримуватися навчальної етики, поважно ставитися до учасників процесу навчання, дотримуватися дисципліни й часових (строкових) параметрів навчального процесу.

Для належного опанування дисципліною «Методологія та організація науково-дослідної діяльності» слід опрацювати базову літературу, знати основні нормативно-правові акти, що регулюють функціонування наукової галузі в Україні, засвоїти основну термінологію.

Варто сформувати систему теоретичних і методичних знань щодо раціонального творчого мислення, розв’язання наукових проблем, що постають у процесі наукових досліджень, на високому методологічному рівні, що є запорукою отримання об’єктивних, повних і науково обґрунтованих результатів.

Координатор Syllabus