Освітній рівень | Третій (доктор філософії) |
Програма навчання | Обов’язкова |
Галузь знань | 05 Соціальні та поведінкові науки |
Спеціальність | 051 Економіка |
Освітня програма | Економіка |
Обсяг дисципліни | 5 кредитів ECTS (150 академічних годин) |
Види аудиторних занять | лекції (50 академічних годин), практичні заняття (10 академічних годин) |
Форма контролю | Екзамен |
Мета навчальної дисципліни: формування знань з методології, теорії методу та процесу, оволодіння практичними навичками наукової етики, методичного та організаційного забезпечення науково-дослідницької діяльності, компетентностями, достатніми для продукування нових ідей, розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, а також проведення наукового дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Знання та навички, надбані здобувачами при вивченні даної дисципліни, дозволяють сформувати у майбутніх фахівців такі ключові компетентності як:
ЗK 1. Здатність до застосування загальних (аналізу, синтезу, абстрагування, узагальнення, індукції, дедукції, моделювання та ін.) та спеціальних (пов’язаних з особливостями об’єкту дослідження) методів дослідження; формувати на цій основі системний науковий світогляд, морально-етичні цінності, громадянську позиції, професійну та академічну етику, загальний культурний кругозір.
ЗK 2. Здатність до пошуку, оброблення, аналізу, систематизації та узагальнення інформації з різних джерел.
СК 5. Здатність виявляти, поглиблено аналізувати та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері економіки з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень.
СК 8. Здатність дотримуватись етики наукових досліджень, а також правил академічної доброчесності в наукових дослідженнях та науково-педагогічній діяльності.
СК 10. Здатність критичного застосування методів системного аналізу, а також оцінювати їхні можливості для подальшого використання при розв’язанні конкретних наукових та практичних задач.
Програмні результати навчання
ПРН 1. Набути системного наукового світогляду, розуміти основні методологічні та світоглядні проблеми і сучасний стан наукових знань у сфері економіки, володіти сучасними теоріями і концепціями суспільно-економічного розвитку.
ПРН 4. Знати сучасний парадигмальний контекст еволюції світової економічної науки, глибоко розуміти базові (фундаментальні) принципи та методи економічних наук, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері економіки з метою досягнення економічної та соціальної ефективності в сучасних умовах
ПРН 11. Знати і розуміти існуючі науково-методичні підходи та методи досліджень, вміти інтегрувати та адаптувати їх для розв’язання наукових завдань при проведенні наукових досліджень, визначенні моделей та методів розв’язання задач з управління соціально-економічними системами. Уміння з нових дослідницьких позицій формулювати загальну методологічну базу власного наукового дослідження, усвідомлювати його актуальність, мету і значення для розвитку інших галузей науки, суспільно-політичного і економічного життя.
ПРН 12. Вміти обґрунтовувати інноваційні комплексні проєкти, демонструвати лідерство та автономність під час їх реалізації; застосовувати форми проєктного управління в організації наукових досліджень, захисту та впровадження результатів наукових досліджень з урахуванням норм академічної етики, реєстрації прав інтелектуальної власності.
Завдання навчальної дисципліни: формувати у здобувачів уявлення про сутність понять і категорій наукових досліджень, про організацію процесу наукового дослідження; ознайомити здобувачів з системою методів наукового пізнання; ознайомити здобувачів з процедурами вибору об’єктів наукового дослідження, основами розроблення методик дослідження; навчити здобувачів обирати теоретичні та емпіричні методи дослідження, адекватні вибраним об’єктам наукового дослідження, розробляти етапи та вибирати форми наукового дослідження; набути системного наукового світогляду, розуміти основні методологічні та світоглядні проблеми та сучасний стан наукових знань у сфері менеджменту, володіти відповідними сучасними теоріями і концепціями, термінологічними апаратом з досліджуваного напряму; систематизувати та узагальнювати інформацію, готувати довідки та огляди з питань професійної діяльності, редагувати, рецензувати тексти; використовувати інформаційні технології для вирішення економічних завдань; робити огляд та пошук інформації, у тому числі іншомовної, використовуючи знання професійної іноземної мови, різноманітні спеціалізовані інформаційні ресурси: наукові видання, електронні бази даних, Інтернет-ресурси; здійснювати графічне оформлення одержаних результатів; цитування; набути знання та розуміння існуючих науково-методичних підходів та методів досліджень і вміння інтегрувати та адаптувати їх для розв’язання наукових завдань при проведенні наукових досліджень, визначенні моделей та методів розв’язання задач з управління соціально-економічними системами; здійснення апробації та впровадження результатів власних досліджень у сфері менеджменту; набути універсальних навичок дослідника щодо: усної і письмової презентації результатів власних досліджень українською та іноземною мовами; застосування сучасних інформаційних технологій у науковій та освітній діяльності; організації та проведення навчальних занять, розроблення авторських навчальних курсів та їх презентації; застосування форм проєктного управління в організації наукових досліджень, захисту та впровадження результатів наукових досліджень з урахуванням норм академічної етики, реєстрації прав інтелектуальної власності; підготовки результатів наукових досліджень та їх публікації у фахових вітчизняних та закордонних рецензованих національних або міжнародних виданнях, оприлюднення іноземними мовами результатів дослідження на наукових конференціях.
Передумови для вивчення дисципліни. Навчальна дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень» тісно пов’язана з іншими дисциплінами економічної науки. Зокрема, теоретичною та методологічною основою вивчення курсу є дисципліни Зокрема, теоретичною та методологічною основою засвоєння курсу є вивчення дисциплін: «Макроекономіка», «Економіка та управління національним господарством», «Основи менеджменту», «Соціально-економічні моделі взаємодії урядових та неурядових структур».
У результаті вивчення навчальної дисципліни:
здобувач повинен знати: зміст процесу наукового дослідження, його рівні, структуру, класифікацію та основні етапи перебігу; сутність та структуру методології наукових досліджень; понятійно-категоріальний апарат методології наукових досліджень; категорії, принципи, теорії, парадигми і методи як змістовні складові методології наукового дослідження; основні прийоми наукових узагальнень, формування висновків і рекомендацій за результатами досліджень; базові характеристики методів наукових досліджень; методи емпіричних досліджень.
здобувач повинен вміти: вибирати об’єкти, предмети, методи та емпіричну базу наукового дослідження; ставити завдання наукового дослідження; шукати та аналізувати різноманітні джерела інформації; проводити наукові дослідження систем і процесів у менеджменті; застосовувати сучасні методики та методичні прийоми у наукових дослідженнях; формувати опитувальні анкети; складати звіти з науково-дослідницької роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання
Критерієм успішного проходження здобувачем підсумкового оцінювання може бути досягнення ним мінімальних порогових рівнів оцінок за кожним запланованим результатом вивчення навчальної дисципліни.