Навчальний курс 051ДВБ1.1 Поведінкова економіка

Освітній рівень Третій (доктор філософії)
Програма навчання Вибіркова
Галузь знань 05 Соціальні та поведінкові науки
Спеціальність 051 Економіка
Освітня програма Економіка
Обсяг дисципліни 4 кредити ЄКТС (120 академічних годин)
Види аудиторних занять лекції (22 акад. години), практичні заняття (20 акад. години)
Форма контролю Екзамен

Мета навчальної дисципліни «Поведінкова економіка» – ознайомити здобувачів з основними підходами та проблемами сучасної поведінкової економіки як поля міждисциплінарної взаємодії економістів і психологів, які займаються дослідженням людської поведінки, а також дати фундаментальні теоретичні знання у сфері психологічних основ економічної поведінки, психологічних моделей економічних рішень, причин відхилення від раціонального економічного вибору та когнітивних обмежень економічного агента, труднощів із сприйняттям та аналізом системно складної інформації, що не враховуються неокласичною економічною теорією.

Знання та навички, надбані здобувачем при вивченні даної дисципліни, дозволяють сформувати у майбутніх фахівців такі ключові компетентності як:

ЗK 1. Здатність до застосування загальних (аналізу, синтезу, абстрагування, узагальнення, індукції, дедукції, моделювання та ін.) та спеціальних (пов’язаних з особливостями об’єкту дослідження) методів дослідження; формувати на цій основі системний науковий світогляд, морально-етичні цінності, громадянську позиції, професійну та академічну етику, загальний культурний кругозір.

ЗK 4. Здатність генерувати нові ідеї (креативність), які можуть сприяти в академічному і професійному контекстах розвитку суспільства, розробляти власні нестандартні підходи, способи, методи, інноваційні шляхи розв’язання складних і нетипових завдань; ініціювати дослідницько-інноваційні проекти, автономно працювати під час їх реалізації.

ЗК 7. Здатність здійснювати наукову та педагогічну діяльність (навчання, виховання, розвиток і професійну підготовку здобувачів) на основі етичних норм з дотриманням ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей.

СК 5. Здатність виявляти, поглиблено аналізувати та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері економіки з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень.

СК 6. Здатність аналізувати зв'язки та взаємний вплив соціальних та економічних факторів розвитку держави і суспільства, обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей розвитку соціально-економічних систем і процесів із застосуванням математичних методів та моделей на мікро-, мезо-, та макрорівнях.

СК 7. Здатність ініціювати, розробляти і реалізовувати комплексні інноваційні проєкти в економіці та дотичні до неї міждисциплінарні підходи, демонструвати креативність, продукувати нові ідеї, виявляти лідерські якості та відповідальність під час їх реалізації.

СК 9. Знання сучасних парадигм дослідження соціально-економічних систем різного рівня, основних теорій, концепцій, моделей та інструментарію економічних досліджень.

СК 10. Здатність критичного застосування методів системного аналізу, а також оцінювати їхні можливості для подальшого використання при розв’язанні конкретних наукових та практичних задач.

СК 11. Здатність приймати науково обґрунтовані рішення в умовах невизначеності, що потребує розробки нових методів та проведення дослідницько-інноваційної діяльності.

Програмні результати навчання:

ПРН 1. Набути системного наукового світогляду, розуміти основні методологічні та світоглядні проблеми і сучасний стан наукових знань у сфері економіки, володіти сучасними теоріями і концепціями суспільно-економічного розвитку.

ПРН 4. Знати сучасний парадигмальний контекст еволюції світової економічної науки, глибоко розуміти базові (фундаментальні) принципи та методи економічних наук, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері економіки з метою досягнення економічної та соціальної ефективності в сучасних умовах

ПРН 7. Знати та розуміти сучасні проблеми, тенденції та пріоритетні напрями технічного, економічного, соціального розвитку глобальної, національної і регіональної економіки з урахуванням поведінкових моделей економічних відносин.

ПРН 11. Знати і розуміти існуючі науково-методичні підходи та методи досліджень, вміти інтегрувати та адаптувати їх для розв’язання наукових завдань при проведенні наукових досліджень, визначенні моделей та методів розв’язання задач з управління соціально-економічними системами. Уміння з нових дослідницьких позицій формулювати загальну методологічну базу власного наукового дослідження, усвідомлювати його актуальність, мету і значення для розвитку інших галузей науки, суспільно-політичного і економічного життя.

ПРН 16. Здатність оцінювати раціональність поведінки економічних суб’єктів, визначати та долати обмеження традиційної економічної моделі під час вирішення практичних економічних завдань, застосовувати поведінкові моделі у процесі здійснення економічного прогнозування.

ПРН 17. Здатність розвивати евристичний потенціал сучасних економічних теорій для аналізу закономірностей рівноважного функціонування та сталого розвитку економічних систем. Критично осмислювати підходи різних наукових шкіл до подолання кризових явищ в національній економіці.

Завдання навчальної дисципліни: ознайомлення з сучасними концепціями, методами, аналітичними підходами, прийомами та інструментами аналізу поведінки суб’єктів та їхніх поведінкових реакцій у реальному економічному житті; збагатити професійне сприйняття майбутніх дослідників та розвинути їх здатність передбачати ймовірну появу системних помилок, завчасно здійснювати заходи щодо їх попередження, враховувати існуючі закономірності під час прогнозування економічної поведінки різних суб’єктів ринку, і, таким чином, сприяти підвищенню якості управлінських рішень та зростанню ефективності діяльності як на індивідуальному рівні, так і на рівні організації, підприємства, держави.

Передумови для вивчення дисципліни. Вивчення дисципліни ґрунтується на знаннях, набутих здобувачами в результаті вивчення таких дисциплін: «Економічна теорія», «Макроекономіка», «Мікроекономіка», «Вища математика, теорія ймовірності і математична статистика».

У результаті вивчення навчальної дисципліни

здобувач повинен знати:

− сутність, дефініції та концепції поведінкової економіки;

− завдання, методи та інструменти поведінкової економіки;

− соціально-психологічні та фізіологічні механізми прийняття рішень;

− евристики, фрейми та аномалії в економічній поведінці;

− практичні аспекти застосування соціальних, когнітивних та емоційних чинників у різних сферах економічної діяльності;

− логіку та методику проведення економічних досліджень.

здобувач повинен вміти:

− здійснювати оцінювання раціональності поведінки економічних суб’єктів;

− визначати та долати обмеження традиційної економічної моделі під час вирішення практичних економічних завдань;

− здійснювати оцінювання впливу поведінкових чинників на діяльність економічних суб’єктів;

− застосовувати поведінкові моделі у процесі здійснення економічного прогнозування;

− застосовувати методи управління внутрішньою мотивацією та трудовою активністю;

− забезпечувати достовірність економічних прогнозів.

Критерії оцінювання результатів навчання:

Критерієм успішного проходження здобувачем освіти підсумкового оцінювання може бути досягнення ним мінімальних порогових рівнів оцінок за кожним запланованим результатом вивчення навчальної дисципліни.

Координатор Syllabus