Освітній рівень | Третій (доктор філософії) |
Програма навчання | Вибіркова |
Галузь знань | 05 Соціальні та поведінкові науки |
Спеціальність | 051 Економіка |
Освітня програма | Економіка |
Обсяг дисципліни | 3 кредити ЄКТС (90 академічних годин) |
Види аудиторних занять | лекції (16 акад. години), практичні заняття (16 акад. години) |
Форма контролю | Екзамен |
Мета навчальної дисципліни: дисципліна «Етика наукової діяльності» є дисципліною циклу загальної підготовки, метою якої є формування у здобувачів теоретичних знань щодо основних етичних проблем, пов’язаних з науковою діяльністю, та практичних навичок науково-дослідницької етики, що у подальшому дозволить застосовувати отримані знання при підготовці дисертацій, у навчальному процесі, у професійній діяльності у сфері науки.
Знання та навички, надбані здобувачем при вивченні даної дисципліни, дозволяють сформувати у майбутніх фахівців такі ключові компетентності як:
ЗK 1. Здатність до застосування загальних (аналізу, синтезу, абстрагування, узагальнення, індукції, дедукції, моделювання та ін.) та спеціальних (пов’язаних з особливостями об’єкту дослідження) методів дослідження; формувати на цій основі системний науковий світогляд, морально-етичні цінності, громадянську позиції, професійну та академічну етику, загальний культурний кругозір.
ЗК 7. Здатність здійснювати наукову та педагогічну діяльність (навчання, виховання, розвиток і професійну підготовку здобувачів) на основі етичних норм з дотриманням ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей.
ЗК 8. Здатність до педагогічної діяльності із дотриманням академічної та професійної доброчесності.
СK 2. Здатність усно і письмово презентувати та обговорювати результати наукових досліджень та/або інноваційних розробок українською та іноземними мовами, глибоке розуміння наукових текстів з економіки іноземною мовою.
СK 4. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у закладах вищої освіти та у реальному секторі економіки з дотриманням ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей.
СК 8. Здатність дотримуватись етики наукових досліджень, а також правил академічної доброчесності в наукових дослідженнях та науково-педагогічній діяльності.
Програмні результати навчання
ПРН 2. Здатність ефективно організовувати науково-дослідну діяльність; розробляти план проведення науково-дослідних робіт; генерувати власні наукові ідеї; зрозуміло, наглядно та переконливо описувати результати наукової роботи, успішно захищати одержані результати на основі індивідуальних досліджень; використовувати та визнавати результати інших членів наукової групи з дотриманням норм професійної та академічної доброчесності.
ПРН 3. Здатність застосовувати інноваційні науково-педагогічні технології, формулювати зміст, цілі навчання, способи їх досягнення, форми контролю, нести відповідальність за ефективність освітнього процесу з дотриманням норм академічної етики та доброчесності та правових засад організації освітньої та наукової діяльності.
ПРН 6. Набути універсальних навичок дослідника:
– усної і письмової презентації результатів власних досліджень українською та іноземною мовами;
– застосування сучасних інформаційних технологій у науковій та освітній діяльності; використання інформаційних та комунікативних технологій при спілкуванні, обміні інформацією, зборі, аналізі, обробці, інтерпретації джерел;
– організації та проведення навчальних занять, розроблення авторських навчальних курсів та їх презентації;
– підготовки результатів наукових досліджень та їх публікації у фахових вітчизняних та закордонних рецензованих національних або міжнародних виданнях, оприлюднення іноземними мовами результатів дослідження на наукових конференціях.
ПРН 12. Вміти обґрунтовувати інноваційні комплексні проєкти, демонструвати лідерство та автономність під час їх реалізації; застосовувати форми проєктного управління в організації наукових досліджень, захисту та впровадження результатів наукових досліджень з урахуванням норм академічної етики, реєстрації прав інтелектуальної власності.
ПРН 17. Здатність розвивати евристичний потенціал сучасних економічних теорій для аналізу закономірностей рівноважного функціонування та сталого розвитку економічних систем. Критично осмислювати підходи різних наукових шкіл до подолання кризових явищ в національній економіці.
Завдання навчальної дисципліни:
− забезпечення програмних компетентностей, зокрема:
− здатності до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, системного наукового світогляду, морально-етичних цінностей, громадянської позиції, професійної та академічної етики, загального культурного кругозору;
− здатності здійснювати науково-педагогічну діяльність у закладах вищої освіти та у реальному секторі економіки з дотриманням ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей;
− здатності дотримуватись етики наукових досліджень, а також правил академічної доброчесності в наукових дослідженнях та науково-педагогічній діяльності.
Передумови для вивчення дисципліни. Навчальна дисципліна «Етика наукової діяльності» базується на знаннях, отриманих при вивченні таких дисциплін, як «Філософія та наукове мислення», «Сучасні освітні технології у вищій школі», «Сучасні інформаційні технології в науковій діяльності», «Методологія та організація наукових досліджень».
У результаті вивчення навчальної дисципліни
здобувач повинен знати:
− коло основних проблем, що складають предмет етики наукових досліджень;
− понятійно-категоріальний апарат етики наукових досліджень;
− базові підходи до розв’язання проблем етики наукових досліджень;
− основні міжнародні та нормативні документи, що регламентують поведінку особи, що займається науковою діяльністю;
− аспекти проблеми соціально-етичної відповідальності науковця;
− основні етичні норми наукового товариства;
− види відповідальності за порушення вимог етики наукової діяльності;
− норми наукового етикету;
здобувач повинен вміти:
− застосовувати основні поняття етики науки у практиці наукових досліджень;
− визначати коло етичних проблем, що виникають при взаємодії дослідників у процесі наукової діяльності, та формулювати рекомендації для їхнього розв’язання;
− демонструвати теоретичні знання та практичне володіння нормами професійної етики наукового працівника;
− виявляти різні види плагіату у наукових роботах;
− орієнтуватися у моральних колізіях сучасної науки, включаючи специфіку проблем окремих наук.
Критерії оцінювання результатів навчання.
Критерієм успішного проходження здобувачем освіти підсумкового оцінювання є досягнення ним мінімальних порогових рівнів оцінок за кожним запланованим результатом вивчення навчальної дисципліни.