Освітній рівень | Третій (доктор філософії) |
Програма навчання | Вибіркова |
Галузь знань | 05 Соціальні та поведінкові науки |
Спеціальність | 051 Економіка |
Освітня програма | Економіка |
Обсяг дисципліни | 4 кредит ECTS (120 академічних годин) |
Види аудиторних занять | лекції, практичні (44 академічні години) |
Форма контролю | Екзамен |
Мета навчальної дисципліни: опанування здобувачами спеціальності «Економіка» теоретико-методологічних основ економічної безпекології, формування теоретичного базису щодо розуміння фундаментальних категорій та системоутворючих складових економічної безпеки на різних рівнях суспільної ієрархії, оволодіння методичним інструментарієм оцінювання економічної безпеки, навичками ідентифікації та оцінювання впливу загроз на безпеку соціально-економічних систем, формування концептуальних основ безпекоорієнтованого управління, навичок підготовки пропозицій із запобігання загроз та підвищення рівня економічної безпеки держави, регіону, підприємства.
Знання та навички, надбані здобувачем при вивченні даної дисципліни, дозволяють сформувати у майбутніх фахівців такі ключові компетентності як:
ЗK 2. Здатність до пошуку, оброблення, аналізу, систематизації та узагальнення інформації з різних джерел.
ЗK 3. Здатність працювати в міжнародному контексті, комунікувати з представниками інших професійних груп різного рівня (експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
СК 5. Здатність виявляти, поглиблено аналізувати та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері економіки з врахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень.
СК 6. Здатність аналізувати зв'язки та взаємний вплив соціальних та економічних факторів розвитку держави і суспільства, обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей розвитку соціально-економічних систем і процесів із застосуванням математичних методів та моделей на мікро-, мезо-, та макрорівнях.
СК 11. Здатність приймати науково обґрунтовані рішення в умовах невизначеності, що потребує розробки нових методів та проведення дослідницько-інноваційної діяльності.
Програмні результати навчання
ПРН 13. Здатність виявляти комплексні проблеми сучасної економіки, визначати підходи, методи, засоби, інструменти їх розв’язання на інноваційній основі та створювати інформаційно-аналітичне забезпечення наукового дослідження (методи економіко-математичного моделювання та прогнозування для обґрунтування ефективних моделей сталого розвитку).
ПРН 14. Здатність до побудови інтегрованої системи управління розвитком суб’єктів міжнародної, національної, регіональної економіки та оптимізації організаційно-економічних, правових, інформаційних, безпекових аспектів економічних та соціальних систем.
ПРН 15. Здатність до апробації та впровадження результатів власних досліджень, одержаних на основі використання сучасних інструментів та технологій пошуку, обробки та аналізу інформації, зокрема економіко-математичного аналізу великих масивів даних.
ПРН 17. Здатність розвивати евристичний потенціал сучасних економічних теорій для аналізу закономірностей рівноважного функціонування та сталого розвитку економічних систем. Критично осмислювати підходи різних наукових шкіл до подолання кризових явищ в національній економіці.
ПРН 19. Знати особливості формування безпекоорієнтованого управління економічними системами різного рівня.
Завдання навчальної дисципліни: вироблення у здобувачів здатності до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, системного наукового світогляду, науково-педагогічної діяльності у закладах вищої освіти та у реальному секторі економіки з використанням сучасних безпекоорієтованих підходів у галузі економіки із дотриманням ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей; здатності здійснювати оригінальні наукові дослідження на основі опанування сучасних теоретичних концепцій економічної безпекології, безпекоорієнтованих підходів, передових досягнень у сфері економічного розвитку на засадах випереджаючого управління; здатності розв’язувати комплексні проблеми із забезпечення економічної безпеки соціально-економічних систем різних рівнів ієрархії; здатності виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання в економіці та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах щодо сучасного стану, засад і принципів безпекорієнтованого управління; продукувати нові знання у галузі економіки, розробляти та впроваджувати нові методичні підходи до оцінювання рівня економічної безпеки держави, регіону, підприємства; виявляти ознаки, які б вказували на зародження загроз економічній безпеці підприємства, регіону, національної економіки, прогнозувати їх наслідки, оцінювати ймовірність настання критичних ситуацій; виявляти, поглиблено аналізувати та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері економіки з урахуванням економічних ризиків та можливих соціально-економічних наслідків, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень; аналізувати зв'язки та взаємний вплив соціальних та економічних факторів розвитку держави і суспільства, обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей розвитку соціально-економічних систем і процесів із застосуванням математичних методів та моделей на мікро-, мезо-, та макрорівнях; здатності до адаптації та дії в умовах викликів і загроз зовнішнього середовища; здатності формувати стратегічні орієнтири забезпечення економічної безпеки й пріоритетні напрями протидії та запобігання загрозам на макро-, мезо- і мікрорівні.
Передумови для вивчення дисципліни. Оволодіння знаннями дисципліни «Економічна безпекологія» потребує застосування знань з філософії та наукового мислення, політичної економії та сучасних економічних теорій, економіки та управління національним господарством, методології та організації наукових досліджень.
У результаті вивчення навчальної дисципліни:
здобувач повинен знати: сучасні теорії, концепції та фундаментальні категорії економічної безпекології; правові засади забезпечення економічної безпеки в сучасних умовах; системоутворюючі складові економічної безпеки держави, регіону, підприємства; сутнісно-змістовну характеристику та класифікацію загроз серед негативних чинників безпеки; методичні підходи до оцінювання рівня економічної безпеки; інструментарій виявлення та оцінювання впливу загроз на рівень економічної безпеки; особливості формування системи показників економічної безпеки, особливості розробки та використання комплексів моделей економічної безпеки систем макро-, мезо- та мікрорівнів, оцінки нормативних значень показників економічної безпеки; інституційні та структурні детермінанти економічної безпеки на різних рівнях суспільної ієрархії; концептуальні основи забезпечення економічної безпеки систем різних рівнів; механізми та практичні аспекти запобігання й мінімізації загроз економічній безпеці.
здобувач повинен вміти: обґрунтовувати стратегічні орієнтири забезпечення економічної безпеки держави, регіону, підприємства; розробляти та використовувати сучасні підходи та нові методи аналізу складних соціально-економічних систем в умовах невизначеності; аналізувати економічну інформацію, виявляючи та пояснюючи складні взаємозв’язки між об’єктами економічної безпеки підприємства, регіону, держави; діагностувати та прогнозувати стан економічної безпеки, застосовувати поведінкові моделі у процесі здійснення економічного прогнозування загроз економічній безпеці; формувати пріоритетні напрями, завдання, механізми, методи, засоби та інструменти забезпечення економічної безпеки соціально-економічних систем різних рівнів ієрархії, стійкості підприємств та національної економіки в цілому до кризових явищ і загроз, відновлення економічного зростання та забезпечення соціально-економічного розвитку; розробляти та обґрунтовувати управлінські рішення щодо забезпечення економічної безпеки соціально-економічних систем різних рівнів з урахуванням викликів зовнішнього середовища.
Критерії оцінювання результатів навчання. Критерієм успішного проходження здобувачем освіти підсумкового оцінювання є досягнення ним мінімальних порогових рівнів оцінок за кожним запланованим результатом вивчення навчальної дисципліни.