Навчальний курс 073ДВБ1.2 Економіко-математичні моделі в управлінні та економіці

Освітній рівень Третій (доктор філософії)
Програма навчання Вибіркова
Галузь знань 07 Управління та адміністрування
Спеціальність 073 Менеджмент
Освітня програма Менеджмент
Обсяг дисципліни 3 кредити (90 академічних годин)
Види аудиторних занять лекції (28 академічних годин), практичні заняття (4 академічні години)
Форма контролю Екзамен

Мета навчальної дисципліни: формування у здобувачів розуміння умов і факторів становлення, механізмів та інструментів функціонування глобальної економіки, місця національної економіки в глобальному середовищі, розвитку глобального бізнесу; усвідомлення своєї інтелектуальної місії для прийняття збалансованих управлінських рішень у контексті загально цивілізаційного прогресу.

Знання та навички, надбані здобувачем при вивченні даної дисципліни, дозволяють сформувати у майбутніх фахівців такі ключові компетентності як:

ЗК 8. Здатність оцінювати умови і наслідки прийнятих організаційно-управлінських рішень, уміння обґрунтовувати управлінські рішення та спроможність забезпечувати їх правомірність з позиції соціальної відповідальності, оцінювати соціальну значимість результатів своєї діяльності, бути відповідальним громадянином.

СК 3. Здатність аналізу, систематизації та узагальнення інформації щодо розв’язання сучасних завдань управління розвитком підприємств; аналітичного оцінювання ефективності використання сучасних методів, технологій, інструментів та на цій основі обґрунтування доцільності їх використання у конкретних умовах діяльності суб’єкта господарювання.

СК 6. Здатність реалізувати інноваційні проєкти, що базуються на власних дослідженнях, дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику, забезпечити розв’язання значущих соціальних, наукових, культурних, етичних та інших проблем у соціально-економічному розвитку суспільства.

ПРН 3. Знання та розуміння сучасних проблем та тенденцій розвитку української і світової економіки, пріоритетних напрямів розвитку глобальної та національної економіки, перспектив технічного, економічного і соціального розвитку відповідного регіону, галузі та підприємства.

ПРН 4. Знання та розуміння правових засад організації економічної діяльності суб’єктів господарювання в сучасних умовах, світового досвіду впровадження існуючих теорій менеджменту у практику сучасних підприємств, практичних аспектів організаційної поведінки в менеджменті.

ПРН 5. Знання та розуміння існуючих науково-методичних підходів та методів досліджень і вміння інтегрувати та адаптувати їх для розв’язання наукових завдань при проведенні наукових досліджень, визначенні моделей та методів розв’язання задач з управління соціально-економічними системами.

Завданням навчальної дисципліни є: формування наступних загальних та фахових компетентностей для вирішення певного класу завдань професійної діяльності та/або подальшого навчання за освітньою програмою:

  • Досліджувати економічні явища та процеси у міжнародній сфері на основі розуміння категорій, законів, виділяючи й узагальнюючи тенденції, закономірності функціонування та розвитку світового господарства з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків.
  • Демонструвати навички письмової та усної комунікації державною та іноземними мовами, фахово використовувати економічну термінологію.
  • Працювати у колективі та команді, бути готовими до кооперації з колегами, практиками, науковцями та інформаційному обміну у рамках реалізації загальнонаціональної моделі «бізнес-наука-влада».
  • Демонструвати абстрактне мислення, застосовувати методології дослідження, виявляти, окреслювати та формалізувати проблеми; систематизувати й упорядковувати отриману інформацію; оцінювати та пояснювати вплив ендогенних і екзогенних факторів на процеси та явища у світовому господарстві; формулювати висновки і розробляти рекомендації з метою адаптації до нової ситуації з урахуванням особливостей національного і міжнародного середовища.
  • Ставити і вирішувати завдання із структуризації, синхронізації, координації та інтеграції бізнес-процесів з використанням функціональних сфер та можливостей менеджменту.
  • Реалізувати інноваційні проєкти, що базуються на власних дослідженнях, дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику, забезпечити розв’язання значущих соціальних, наукових, культурних, етичних та інших проблем у соціально-економічному розвитку суспільства.
  • Демонструвати здатність до соціальної відповідальності за результати прийняття стратегічних рішень, пов’язаних з соціально-економічним розвитком організацій.

Мета навчальної дисципліни: поглиблене вивчення теоретичних основ та формування практичних навичок, які б дозволили ефективно використовувати різні типи економіко-математичних моделей для розв’язання задач управління та економіки в різних галузях народного господарства.

Знання та навички, надбані здобувачем при вивченні даної дисципліни, дозволяють сформувати у майбутніх фахівців такі ключові компетентності як:

ЗК 3. Здатність до самостійного набуття теоретичних та практичних знань та вмінь, сприйняття і критичного осмислення нових знань в предметній та міжпредметних галузях для виявлення існуючих протиріч, не розв’язаних раніше проблем, частин проблем, формулювання дослідницьких задач, перевірки наукових гіпотез, використання набутих знань на практиці.

СК 1. Здатність здійснювати оригінальні наукові дослідження на основі опанування сучасних теоретичних концепцій, підходів, передових досягнень у сфері економічного розвитку та управлінської практики.

СК 3. Здатність аналізу, систематизації та узагальнення інформації щодо розв’язання сучасних завдань управління розвитком підприємств; аналітичного оцінювання ефективності використання сучасних методів, технологій, інструментів та на цій основі обґрунтування доцільності їх використання у конкретних умовах діяльності суб’єкта господарювання.

СК 5. Здатність використовувати новітні інформаційні ресурси, технології, інструменти, можливості глобальної мережі Інтернет у процесі пошуку та опрацювання наукових інформаційних джерел, продукування нових знань, отримання науково-практичних результатів у галузі менеджменту та у викладацькій практиці з дотриманням правил академічної доброчесності.

Програмні результати навчання

ПРН 1. Набути системного наукового світогляду, розуміти основні методологічні та світоглядні проблеми та сучасний стан наукових знань у сфері менеджменту, володіти відповідними сучасними теоріями і концепціями, термінологічними апаратом з досліджуваного напряму.

ПРН 5. Знання та розуміння існуючих науково-методичних підходів та методів досліджень і вміння інтегрувати та адаптувати їх для розв’язання наукових завдань при проведенні наукових досліджень, визначенні моделей та методів розв’язання задач з управління соціально-економічними системами.

ПРН 8. Вміння та навички виявляти комплексні проблеми сучасного менеджменту та визначати підходи, методи, засоби, інструменти сучасного менеджменту щодо їх розв’язання на інноваційній основі, що створює основу для подолання кризових ситуацій на підприємстві, обґрунтовувати управлінські рішення з урахуванням викликів зовнішнього середовища.

ПРН 9.Вміння та навички щодо створення відповідного інформаційно-аналітичного забезпечення наукового дослідження з використання методів економіко-математичного моделювання та прогнозування з метою вдосконалення якості управлінської діяльності та її результативності.

Завдання навчальної дисципліни: поліпшення загальних знань з моделювання соціально-економічних процесів, ліквідація можливих пробілів під час опанування базових дисциплін економіко-математичного моделювання на попередніх рівнях підготовки; навчити здобувачів використовувати основні принципи побудови економіко-математичних моделей і алгоритмів для розв’язування економічних задач і задач управління; ознайомити з технологіями роботи з найбільш поширеними сучасними програмами для оброблення економічної інформації та методами аналізу отриманих результатів.

Передумови для вивчення дисципліни: якість вивчення дисципліни істотно підвищується, якщо здобувач попередньо опанував та/або повторив основний зміст дисциплін “Оптимізаційні методи та моделі”, “Економетрика” тощо бакалаврської та/або магістерської програм своєї спеціальності.

Програмні результати навчання

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен знати:

  • алгоритм застосування транспортної моделі для розв’язання задач управління та економіки;
  • модель оптимізації виробничої програми підприємства;
  • моделі пошуку оптимального розв’язку економічних задач в ситуаціях невизначеності та ризику;
  • принципи побудови лінійної та множинної регресії;
  • модель виробничої регресії;
  • економетричні моделі прогнозування.

здобувач повинен вміти:

  • будувати оптимізаційні економіко-математичні моделі для розв’язання задач управління;
  • виконувати аналіз математичних моделей задач оптимізації;
  • будувати економетричні моделі для розв’язання задач економіки та управління;
  • вибирати чи розробляти алгоритм для реалізації моделі та здійснювати пошук розв’язку на ПЕОМ;
  • обґрунтовувати управлінські рішення в ситуації невизначеності і ризику.

Критерії оцінювання результатів навчання

Критерієм успішного проходження здобувачем освіти підсумкового оцінювання може бути досягнення ним мінімальних порогових рівнів оцінок за кожним запланованим результатом вивчення навчальної дисципліни.

Координатор Syllabus