Навчальний курс 131БВБ2.2 Мікроекономіка

«Мікроекономіка» вивчає взаємодію окремих економічних суб'єктів та досліджує механізм функціонування конкретних ринків. «Мікроекономіка» розкриває основні закономірності функціонування ринкової економіки на рівні товаровиробника та споживача і показує механізм прийняття рішень господарюючими суб'єктами, які прагнуть досягти максимального задоволення потреб в умовах використання обмежених ресурсів.

Другий рік. Весна – 3 кредитів. Залік.

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • 131БОК2 Філософія
  • 131БОК15 Правознавство, та основи конституційного права

Змістовий модуль 1. Основи теорії мікроекономіки. Споживчий вибір. Ринковий механізм та його елементи. Теорія виробництва

Тема 1. Предмет і метод мікроекономіки

Економічна теорія і мікроекономіка як її складова частина. Місце і роль мікроекономіки в системі економічних наук. Історія зародження мікроекономіки, періодизація її розвитку. Об’єкт і предмет мікроекономіки та її наукова проблематика. Завдання мікроекономіки, її функції. Сучасні напрями розвитку мікроекономіки: теорія ігор, теорія суспільного вибору, теорія вибору в умовах невизначеності і ризиків.

Суб’єкти й об’єкти економічних відносин на мікрорівні, їх взаємодія. Мета й особливості функціонування типових суб’єктів мікроекономіки. Модель кругообігу товарів і платежів. Крива виробничих можливостей. Обмеженість економічних ресурсів та альтернативність способів їх використання.

Методологія мікроекономічного аналізу. Літературний, табличний, алгебраїчний та графічний способи відображення економічної інформації. Економічне моделювання. Граничний і функціональний аналіз. Позитивна та нормативна мікроекономіка.

Завдання і структура дисципліни «Мікроекономіка». Огляд навчально-методичної літератури. Перелік нормативних вимог до мікроекономічних знань та вмінь студентів.

Тема 2. Теорія граничної корисності і поведінка споживача

Поняття потреби, класифікації потреб індивіда та мотивацій його поведінки. Ієрархія потреб Маслова. Економічні і неекономічні блага, їх властивості та критерії класифікації.

Корисність благ як економічна категорія. Кардиналістський підхід до аналізу корисності. Загальна і гранична корисність. Відображення корисності за допомогою математичних функцій, способи її обчислення. Перший закон Госсена. Зв’язок корисності блага з його ціною та обсягом споживчого попиту.

Оптимізація споживчого вибору (рівновага споживача). Кардиналістський підхід до оптимізації споживчого вибору. Еквімаржинальний принцип, його універсальне значення для економічної теорії. Другий закон Госсена.

Тема 3. Ординалістська теорія поведінки споживача

Уподобання як відправний фактор споживчого вибору. Система уподобань споживача, її основні елементи: здатність до ранжування доступних альтернатив, транзитивність уподобань, ненасичуваність благами. Зовнішні умови раціонального вибору: різноманітність благ та повна інформованість споживача.

Крива байдужості як модель споживчих уподобань (переваг). Карта кривих байдужості та їх властивості. Нахил кривої байдужості. Гранична норма заміщення двох благ (MRS) та способи її обчислення. Динаміка MRS у поясненні форми кривих байдужості.

Бюджетне обмеження споживача. Рівняння бюджетного обмеження та бюджетної лінії. Бюджетна лінія як модель споживчих можливостей. Карта бюджетних ліній, їх властивості. Ординалістський підхід до оптимізації споживчого вибору. Графічна модель внутрішньої та кутової оптимізації.

Тема 4. Аналіз поведінки споживача

Реакція споживача на зміну його доходу. Побудова лінії «дохід-споживання». Побудова лінії розширеного бюджетного обмеження. Графічний аналіз розподілу споживчих витрат і виявлення споживчих переваг. Розташування і нахил лінії «дохід-споживання» як критерій класифікації споживчих благ. Форма кривої «дохід-споживання» для різних груп благ. Нормальні і неякісні блага. Криві Енгеля. Закони Енгеля. Функції Торнквіста.

Реакція споживача на зміну цін товарів. Побудова кривої «ціна-споживання». Форма кривої «ціна-споживання». Побудова кривої індивідуального попиту.

Загальний ефект від зміни ціни блага та його складові: ефект заміщення й ефект доходу. Моделювання ефектів доходу і заміщення за концепцією Хікса та Слуцького. Особливості впливу ефектів доходу та заміщення на попит індивіда.

Тема 5. Попит і пропозиція, їх взаємодія

Поняття ринкового попиту. Попит на економічні блага в умовах ринку досконалої конкуренції. Способи моделювання споживчого попиту: табличний, аналітичний та графічний. Закон попиту. Функція попиту від ціни. Зміна величини попиту: переміщення вздовж кривої попиту. Нецінові фактори ринкового попиту. Зміна попиту під впливом нецінових факторів: графічна інтерпретація. Парадокси закону попиту: ефекти Веблена та сноба, причини їх існування.

Поняття ринкової пропозиції. Пропозиція благ в умовах ринку досконалої конкуренції. Способи моделювання пропозиції: табличний, аналітичний та графічний. Закон пропозиції. Функція пропозиції від ціни. Зміна величини пропозиції: переміщення вздовж кривої пропозиції. Нецінові фактори ринкової пропозиції благ. Зміна пропозиції під впливом нецінових факторів, її графічна інтерпретація. Виключення із закону пропозиції.

Взаємодія попиту і пропозиції: ринкова рівновага. Поняття рівноважної ціни, рівноважного обсягу, надлишку та дефіциту. Зміна стану рівноваги: павутиноподібна модель. Надлишок покупця та надлишок продавця, суспільні вигоди. Прикладні аспекти застосування аналізу рівноваги.

Поняття еластичності функції. Цінова еластичність попиту на благо. Коефіцієнт цінової еластичності попиту, способи його обчислення та діапазон значень. Типи цінової еластичності попиту.

Перехресна еластичність попиту на блага за їх ціною. Коефіцієнт перехресної еластичності попиту. Показники перехресної еластичності для благ-субститутів і комплементарних благ. Прикладне значення перехресної еластичності попиту.

Еластичність попиту за доходом. Коефіцієнт еластичності попиту за доходом, методи його обрахунку і параметри значень для нормальних та малоцінних благ.

Цінова еластичність пропозиції благ. Коефіцієнт цінової еластичності пропозиції, способи його обчислення і діапазон значень. Типи цінової еластичності пропозиції. Еластичність пропозиції за цінами факторів виробництва.

Тема 6. Мікроекономічна модель фірми

Фірма як виробничо-ринкова система. Основні припущення про умови діяльності та мотивацію поведінки фірми. Економічні ресурси (фактори виробництва), їх класифікація. Властивості факторів виробництва: продуктивність, обмеженість (рідкісність), комплементарність, субституційність. Виробнича функція фірми, її аналітичні характеристики. Класифікація виробничих функцій: Кобба-Дугласа, Леонтьєва, лінійна. Короткотерміновий та довготерміновий періоди діяльності фірми. Витрати (вартість) виробництва, дохід і прибуток. Бухгалтерський та економічний прибуток.

Тема 7. Варіації факторів виробництва. Оптимум виробника

Аналіз ефективності виробництва у короткотерміновому періоді: одно-факторна виробнича функція. Поняття продуктивності факторів. Загальна, гранична і середня продуктивність фактора виробництва та їх графічне моделювання. Закон спадної граничної продуктивності. Еластичність виробництва: поняття, методика обчислення показників, діапазон змін.

Аналіз ефективності виробництва у довготерміновому періоді: двофакторна виробнича функція. Виробнича сітка й ізокванта. Карта ізоквант, форми і властивості ізоквант. Заміщення факторів виробництва. Гранична норма технологічного заміщення факторів (MRTS), способи її обчислення. Збільшення випуску за рахунок пропорційного нарощування затрат усіх факторів. Ефект масштабу виробництва: алгебраїчна і графічна інтерпретація. Зв’язок масштабу виробництва з сумарною еластичністю виробничої функції: теорема Вікселя-Джонсона.

Тема 8. Витрати і результати виробництва

Бюджетне обмеження виробника. Ізокоста. Карта ізокост. Оптимум (рівновага) виробника, його аналітичний і графічний аналіз. Ізокліналь. Виведення функції витрат виробництва.

Аналіз витрат виробництва у короткотерміновому періоді. Постійні, змінні, загальні, середні і граничні витрати фірми, їх алгебраїчна та графічна інтерпретація. Економічна взаємозумовленість показників витрат у короткотерміновому періоді. Закон зростання граничних витрат. Задача мінімізації витрат у короткотерміновому періоді.

Аналіз витрат фірми у довготерміновому періоді. Задача мінімізації витрат у довготерміновому періоді. Довготермінові загальні, середні і граничні витрати, їх алгебраїчна та графічна інтерпретація. Економічна взаємозумовленість показників витрат.

Змістовий модуль 2. Ринкові структури. Ціноутворення на ресурси. Рівновага та ефективність ринкової системи

Тема 9. Ринок досконалої конкуренції

Поняття економічної конкуренції і монополії. Ринкова структура, її характерні ознаки. Типи ринкових структур: досконала конкуренція, монополія, монополістична конкуренція, олігополія. Модель ринку досконалої конкуренції, її типові ознаки.

Ринкова стратегія конкурентної фірми у короткотерміновому періоді: пристосування до ціни і максимізація прибутку. Ринковий попит і крива попиту на продукт окремої конкурентної фірми. Економічна зумовленість ціни і показників середнього та граничного доходу конкурентної фірми. Два підходи до вибору обсягу виробництва: загальний і граничний аналіз прибутковості. Універсальне правило визначення обсягу виробництва (MR = MC). Основні випадки оптимізації становища конкурентної фірми у короткому періоді: прибутковість, беззбитковість, мінімізація збитків, припинення виробництва. Криві індивідуальної та галузевої пропозиції у короткому періоді.

Ринкова стратегія конкурентної фірми у довготерміновому періоді: пристосування до ціни з метою самоокупності. Графічна модель оптимізації конкурентної фірми у довготерміновому періоді. Криві індивідуальної та галузевої пропозиції у довготерміновому періоді.

Ефективність ринку досконалої конкуренції.

Тема 10. Монопольний ринок

Модель ринку чистої монополії, її типові ознаки.

Ринкова стратегія фірми-монополіста у короткотерміновому періоді: призначення ціни та максимізація прибутку. Крива ринкового попиту за монополії як крива попиту на продукт єдиної фірми. Економічна взаємозумовленість ціни монополіста та показника його середнього доходу. Крива граничного доходу за монополії. Правило визначення ціни та обсягу виробництва фірмою-монополістом (MR = MC). Випадки оптимізації фірми-монополіста у короткотерміновому періоді діяльності. Причини неможливості виведення кривої пропозиції фірми в умовах ринку чистої монополії.

Ринкова стратегія фірми-монополіста у довготерміновому періоді: призначення ціни і максимізація прибутку. Графічна модель оптимізації фірми-монополіста у довготерміновому періоді.

Економічна ефективність чистої монополії. Цінова дискримінація. Монопольна влада, методи її виміру й регулювання: індекси Лернера та Герфіндаля-Гіршмана.

Тема 11. Олігополія

Модель олігопольного ринку, її типові ознаки. Стратегічна взаємодія фірм в умовах олігополії. Оптимізація обсягу випуску олігополістом: дуополія Курно. Функції та криві реагування. Олігопольне ціноутворення: модель «ламаної» кривої попиту, модель Бертрана, ціноутворення за принципом «витрати плюс прибуток», модель картельного ціноутворення «лідерство в цінах». Цінові війни та їх руйнівні наслідки.

Ефективність олігопольної конкуренції та можливості її державного регулювання.

Тема 12. Ринок монополістичної конкуренції

Модель ринку монополістичної конкуренції, її типові ознаки.

Ринкова стратегія фірми монополістичного конкурента у короткотерміновому періоді: призначення ціни та максимізація прибутку за універсальним правилом MR = MC. Випадки поведінки монополістичного конкурента у короткотерміновому періоді.

Ринкова стратегія фірми монополістичного конкурента у довготерміновому періоді: пристосування до ціни з метою самоокупності. Графічна модель оптимізації фірми монополістичного конкурента у довготерміновому періоді.

Ефективність нецінової конкуренції фірм. Уплив реклами на обсяг продажу.

Тема 13. Загальна характеристика факторних ринків. Утворення похідного попиту

Характерні особливості ринків факторів виробництва. Гранична продуктивність факторів та зумовленість виробничого попиту на них. Принцип оплати факторів: порівняння граничної доходності фактора (MRP) з граничними витратами на його купівлю (MRC). Оптимізація індивідуального попиту фірми на фактор за правилом MRP = MRC. Рівновага на ринку факторів виробництва: чотири випадки взаємодії товарного і факторного ринків.

Похідний попит. Взаємозв’язок ринків продукту та факторів виробництва. Попит на продукт та попит на фактори виробництва. Споживання факторів виробництва: цілі та обмеження.

Виробнича функція, витрати виробництва та попит на фактори виробництва. Вплив різновиду структури ринку продукту на похідний попит.

Похідний попит за досконалої конкуренції на ринку продукту. Індивідуальний та галузевий попит на фактори виробництва. Зміна обсягу попиту та попиту загалом. Цінова еластичність попиту на ресурс виробництва.

Монопольний похідний попит. Монопольний ринок продукту та ринок факторів виробництва. Функція монопольного похідного попиту.

Похідний попит і принцип оплати факторів. Порівняння граничного доходу та граничних витрат товаровиробника при споживанні одного фактора виробництва. Вартісний граничний продукт і ціна фактора.

Тема 14. Ринок праці

Попит на трудові послуги в умовах конкурентного ринку праці. Заробітна плата як ціна праці. Конкурентний механізм формування заробітної плати. Формування індивідуального, галузевого та ринкового попиту на працю в умовах вільної конкуренції. Індивідуальна функція пропозиції праці. Ринкова пропозиція трудових послуг на конкурентному ринку праці.

Ринки трудових послуг із недосконалою конкуренцією. Попит на працю та формування заробітної плати в умовах монопсонії та монополії. Вплив профспілок на встановлення рівня заробітної плати. Механізм формування заробітної плати в умовах двосторонньої монополії. Роль держави у встановленні мінімального рівня заробітної плати.

Тема 15. Ринок капіталу

Виробничий капітал як ресурс тривалого використання. Вартісне оцінювання виробничого капіталу, кредитний механізм розширення його запасу. Позичковий процент як прокатна ціна кредитних ресурсів. Номінальна і реальна ставка позичкового процента. Вплив процентної ставки на інвестиційні рішення господарюючих суб’єктів.

Індивідуальна функція пропозиції заощаджень: модель міжчасового вибору домогосподарства. Гранична норма часової переваги (MRTP). Міжчасове бюджетне обмеження, міжчасова рівновага. Ефекти доходу і заміщення в результаті зміни ставки процента.

Індивідуальна функція попиту фірми на позичковий капітал. Вплив норми прибутку на міжчасовий вибір фірми. Аналіз вигідності інвестицій в основний капітал: порівняння показників теперішньої (PV) та майбутньої (FV) вартості грошей.

Рівновага на ринку позичкового капіталу. Процентна ставка як рівноважна ціна капіталу.

Тема 16. Загальна рівновага конкурентних ринків

Поняття ринкової рівноваги, її аналіз. Часткова та загальна рівновага. Ефект зворотного зв’язку. Закон Вальраса.

Рівновага в економіці обміну. Необхідність та вигоди ринкового обміну. Порівняння граничних норм заміщення для пар товарів, що обмінюються. Діаграма Еджворта. Ефективність при обміні. Крива контрактів. Парето-ефективний розподіл. Крива можливостей споживачів. Загальна рівновага за Парето.

Ефективність у виробничій сфері. Розподіл виробничих ресурсів, діаграма Еджворта. Крива виробничих контрактів. Парето – оптимальний розподіл ресурсів. Ефективність на конкурентних ринках товарів.

Загальна рівновага та економіка добробуту. Сукупна (зведена) ефективність конкурентних ринків. Причини обмеженої здатності ринкового регулювання. Оптимум та квазіоптимум ринкової системи.

Теорія загальної рівноваги та політика в галузі економіки добробуту. Критерії оцінки добробуту.

Тема 17. Зовнішні ефекти в ринковій економіці та їх державне регулювання

Позаринкові (зовнішні) ефекти, їх економічний зміст. Поняття про зовнішні ефекти. Суспільні та приватні витрати (вигоди). Коригуючі податки та субсидії. Теорема Коуза-Стіглера.

Громадські блага і громадський вибір. Поняття громадських благ. Приватні та громадські блага. Попит на громадські блага й ефективний їх обсяг. Забезпечення громадськими благами: можливість ринку і держави.

Економічна роль держави у ринковій економіці. Необхідність та причини втручання держави в економічні процеси за ринкових умов. Функції держави. Позитивний (описовий) аналіз поведінки уряду. Застосування теорії громадського вибору у поведінці уряду.

Практичне заняття №1. Теорія граничної корисності і поведінка споживача Ординалістська теорія поведінки споживача:

1. Мікроекономіка як складова економічної теорії. Проблема обмеженості ресурсів і необхідність вибору.

2. Поняття корисності. Загальна і гранична корисність. Перший закон Госсена.

3. Оптимізація споживчого вибору в кардиналізмі. Другий закон Госсена.

4. Основні аксіоми ординалізму і фактори споживчого вибору.

5. Криві байдужості та їх властивості. Гранична норма заміщення благ.

6. Бюджетне обмеження. Оптимізація споживчого вибору в ординалізмі

Практичне заняття №2. Попит і пропозиція, їх взаємодія:

1. Попит та фактори впливу на нього.

2. Пропозиція та фактори що впливають на неї. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага.

3. Еластичність попиту і пропозиції за факторами впливу.

Практичне заняття №3. Варіації факторів виробництва. Оптимум товаровиробника. Витрати і результати виробництва:

1. Виробнича функція у короткому періоді.

2. Виробнича функція у довгостроковому періоді. Ізокванта. Заміщення факторів.

3. Ізокости. Оптимум (рівновага) товаровиробника.

4. Ефект масштабу виробництва.

5. Витрати виробництва у короткотерміновому періоді.

6. Витрати виробництва у довгостроковому періоді.

7. Доходи підприємства. Прибуток і його максимізація.

Практичне заняття №4. Ринок досконалої конкуренції:

1. Модель ринку досконалої конкуренції та її ознаки.

2. Економічний вибір досконалого конкурента у короткотерміновому періоді.

2. Економічний вибір досконалого конкурента у довготерміновому періоді.

4. Ефективність досконалої конкуренції.

Практичне заняття 5. Монопольний ринок:

1. Модель ринку чистої монополії та її ознаки.

2. Економічний вибір монополіста у короткотерміновому періоді.

3. Економічний вибір монополіста у довготерміновому періоді.

4. Способи виміру монопольної влади. Цінова дискримінація.

5. Ефективність чистої монополії.

Практичне заняття №6. Олігопольний ринок. Ринок монополістичної конкуренції:

1. Модель олігопольного ринку та її ознаки.

2. Економічний вибір фірм в умовах олігополії. Основні моделі олігополії.

3. Модель ринку монополістичної конкуренції та її ознаки.

4. Економічний вибір монополістичного конкурента у короткостроковому та довгостроковому періодах.

5. Нецінова конкуренція.

Практичне заняття №7. Ринок праці. Ринок капіталу:

1. Праця як фактор виробництва: попит пропозиція та ціна.

2. Ринок праці за умов досконалої конкуренції.

3. Ринок праці з недосконалою конкуренцією.

4. Сутність і особливості ринку капіталу.

5. Дисконтована вартість. Ціноутворення на ринку капіталу. Прийняття фірмою рішення про інвестиції.

Базова

  1. Базилінська О.Я., Мініна О.В. Мікроекономіка: Навчальний посібник/ За ред. О.Я. Базілінської. – К.: ЦНЛ, 2005. – 352 с.
  2. Дубіщев В.П., Жовнір Н.М., Максименко О.С. Мікроекономіка: Навчальний посібник для навчання студентів за кредитно-модульною системою. – Полтава: ПНТУ, 2007. – 207 с.
  3. Косік А.Ф., Гронтовська Г.Е. Мікроекономіка: Навчальний посібник. – К.: ЦНЛ, 2004. – 416 с.
  4. Мікроекономіка: Підручник / За ред. В.Д. Базилевича. К.: Знання, 2007. – 677 с.
  5. Поплавська Ж.Б., Криса О.Й. Мікроекономіка. Теорія і практика управлінської економіки: Навч.·посібник. 2 ге видання, перероблене і доповнене. – К.: Алерта, 2012. – 272 с.
  6. Рудий М.М.Мікроекономіка: Навчальний посібник. – 2-ге вид. – К.: Каравела 2010. – 360 с.
  7. Шевченко А.Ф., Шевченко О.М. Мікроекономіка (модульний варіант): Навчальний посібник. – К.: Зовнішня торгівля, 2009. – 172 с.
  8. Шевченко О.М. Мікроекономіка: навчально-методичний посібник для студентів економічних спеціальностей усіх форм навчання. – Полтава: ПолтНТУ, 2015. – 456 с.

Допоміжна

  1. Ватаманюк О. Мікроекономіка: Навчальний посібник. – Львів: Інтелект-Захід, 2004. – 176 с.
  2. Гронтковська Г.Е., Косік А.Ф. Мікроекономіка. Практикум: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 404 с.
  3. Долан Э. Дж., Линдсей Д. Микроэкономика: Пер. с англ. – СПб.: АО «Санкт-Петербург оркестр», 1994. – 448 с.
  4. Задоя А.О. Мікроекономіка: Курс лекцій: Навчальний посібник. – К.: «Знання», 2000. – 176 с.
  5. Кулішов В.В. Мікроекономіка: Основи теорії і практикум / Навчальний посібник, 2-ге видання, стереотипне. – Львів: «Магнолія плюс», 2005 –331 с.
  6. Лісовий А.В. Мікроекономіка: Курс лекцій. – К.: Ірпінь, 2003. – 192 с.
  7. Мельникова В.І. та ін. Мікроекономіка: Навчальний посібник. – К.: ВД «Професіонал», 2005. – 400 с.
  8. Нарижна Л.Д. Мікроекономіка в схемах: Навчальний посібник. – Київ: ЦНЛ, 2007 – 160 с.
  9. Нуреев Р.М. Курс микроэкономики: Учебник для вузов. – М.: Издательство НОРМА, 2002. – 572 с.
  10. Пиндайк Р.С., Рубинфельд Д.Л. Микроэкономика: Пер. с англ. – М.: Дело, 2000. – 808 с.
  11. Пустовійт Р.Ф. Методика розв’язування задач з мікроекономіки: Навч. Посібник. – К.: Кондор, 2005. – 102 с.
  12. Сборник задач по микроэкономике. К «Курсу микроэкономики» Р.М. Нуреева / Гл. ред. Р.М. Нуреев. – М.: Издательство НОРМА, 2002. – 432 с.
  13. Селищев А.С. Практикум по микроэкономике. – СПб.: Питер, 2006. – 208 с.
  14. Слухай С.В. Довідник базових термінів та понять з мікроекономіки. – К.: Лібра, 1998. – 256 с.
  15. Стеблій Г.Я. Мікроекономіка: Навчальний посібник. – Київ: Фірма «ІНКОС», ЦНЛ, 2007. – 221 с.
  16. Ястремський О.І., Гриценко О.Г. Основи мікроекономіки: Підручник. – К.: Знання-Прес, 2007. – 579 с.

Координатор Syllabus