Поняття менеджменту, його сутність і характерні ознаки. Основні категорії менеджменту. Предмет менеджменту. Схема управлінських зв'язків у системі управління. Складові частини та види менеджменту. Трактування терміну «менеджер». Класифікація груп менеджерів. Три категорії менеджерів. Види розподілу управлінської праці на підприємствах. Шляхи становлення та етапи розвитку теорії та практики управління. Управлінські революцій. Еволюція менеджменту: основні школи і підходи та їх представники. Передумови наукового управління. Загальні положення системи управління Ф.У.Тейлора. Г.Гант і подружжя Гілберти, їх роль і внесок в розвиток науки менеджменту. Основні недоліки школи наукового управління. Передумови виникнення класичної школи управління. Основні досягнення Анрі Файоля. Принципи управління Анрі Файоля. Принципи Макса Вебера. Передумови виникнення школи людських відносин та поведінкових наук. Основні положення теорії Е.Мейо, роль неформальних взаємостосунків і управління ними. «Людський фактор» у розвитку менеджменту.Мері Паркер Фоллет, Олівер Шелдон, Гюго Мюнстреберг, Честор Бернард – їх внесок в розвиток біхевіористичної теорії менеджменту. Підходи до управління. Кількісний підхід в управлінні. Процесний підхід. Системний підхід. Ситуаційний підхід.
Сутність та зміст функції менеджменту «планування»: призначення планування в організації; форми планування в організації. Види планів: порівняльна характеристика.
Процес планування в організації та характеристика його основних етапів. Сутність та зміст поняття «місія», «тактика», «стратегія». Зміст і переваги стратегічного планування. Процес стратегічного планування. Види та типи стратегій. Порядок розробки стратегій. Особливості стратегічного правління в сучасних умовах.
Сутність та зміст функції менеджменту «організація». Сутність та зміст понять категоріального апарату менеджменту – «делегування», «повноваження», «обов'язки», «права», «відповідальність». Лінійні та апаратні повноваження. Ефективність розподілу повноважень.Види і типи організаційних структур управління: ієрархічна, функціональна, лінійна, матрична, штабна. Переваги і недоліки окремих типів організаційних структур.
Сутність і значення мотивації для процесу управління людиною і організацією. Зміст основних елементів мотиваційного механізму: потреби, мотиви, стимули, інтереси, винагороди, заохочення та компенсація. Мотиваційний процес та характеристика його стадій. Змістовні і процесуальні теорії мотивації. Змістовні теорії мотивації: ієрархія потреб А. Маслоу. Теорія потреб МакКлелланда; двохфакторна теорія Герцберга. Співставлення різних теорій мотивації і їх значення для процесу управління в організації. Процесуальні теорії мотивації: теорія очікування В.Врума; теорія справедливості; модель Портера-Лоулера та їх загальні характеристика.
Сутність та рівні контролю в організації та його значення в процесі управління організацією. Типи контролю в організації: попередній, поточний та зворотній контроль. Види і методи контролю. Загальна характеристика принципів контролю. Процес контролю і характеристика його основних етапів: встановлення стандартів; порівняння досягнутих результатів з встановленими стандартами; використання методу по принципу виключення; вимір результатів; оцінка інформації про результати; можливі дії за результатами контролю. Характеристика ефективного контролю: стратегічна направленість контролю; орієнтація й результати; відповідність справі; своєчасність контролю; гнучкість контролю; контроль на міжнародному рівні.
Поняття і види управлінських рішень в організації. Вимоги до управлінських рішень та характеристика факторів, що на них впливають. Процес розробки, прийняття й організація виконання управлінських рішень. Моделі і методи розробки управлінських рішень. Сутність і умови комунікацій в управління. Види і характеристика комунікацій. Комунікаційний процес і характеристика його основних етапів. Комунікаційні бар’єри, їх види і характеристика. Невербальні комунікації і їх використання в процесі менеджменту.
3 кредити, диференційований залік
Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:
- Вища математика
- Філософія
- Історія України та української культури
Тема 1. Сутність та еволюція менеджменту
Поняття менеджменту, його сутність і характерні ознаки. Основні категорії менеджменту. Предмет менеджменту. Схема управлінських зв'язків у системі управління. Складові частини та види менеджменту.
Трактування терміну «менеджер». Класифікація груп менеджерів. Три категорії менеджерів. Види розподілу управлінської праці на підприємствах.
Шляхи становлення та етапи розвитку теорії та практики управління. Управлінські революцій. Еволюція менеджменту: основні школи і підходи та їх представники. Передумови наукового управління. Загальні положення системи управління Ф.У.Тейлора.
Г.Гант і подружжя Гілберти, їх роль і внесок в розвиток науки менеджменту. Основні недоліки школи наукового управління.
Передумови виникнення класичної школи управління. Основні досягнення Анрі Файоля. Принципи управління Анрі Файоля. Принципи Макса Вебера.
Передумови виникнення школи людських відносин та поведінкових наук. Основні положення теорії Е.Мейо, роль неформальних взаємостосунків і управління ними. «Людський фактор» у розвитку менеджменту.
Мері Паркер Фоллет, Олівер Шелдон, Гюго Мюнстреберг, Честор Бернард – їх внесок в розвиток біхевіористичної теорії менеджменту.
Підходи до управління. Кількісний підхід в управлінні. Процесний підхід. Системний підхід. Ситуаційний підхід.
Тема 2. Планування як основа процесу управління організацією.
Сутність та зміст функції менеджменту «планування»: призначення планування в організації; форми планування в організації. Види планів: порівняльна характеристика.
Процес планування в організації та характеристика його основних етапів. Сутність та зміст поняття «місія», «тактика», «стратегія».
Зміст і переваги стратегічного планування. Процес стратегічного планування. Види та типи стратегій. Порядок розробки стратегій. Особливості стратегічного правління в сучасних умовах.
Тема 3. Функція менеджменту – організація.
Сутність та зміст функції менеджменту «організація». Сутність та зміст понять категоріального апарату менеджменту – «делегування», «повноваження», «обов'язки», «права», «відповідальність». Лінійні та апаратні повноваження. Ефективність розподілу повноважень.
Види і типи організаційних структур управління: ієрархічна, функціональна, лінійна, матрична, штабна. Переваги і недоліки окремих типів організаційних структур.
Тема 4. Мотивація як одна із основних функцій менеджменту.
Сутність і значення мотивації для процесу управління людиною і організацією. Зміст основних елементів мотиваційного механізму: потреби, мотиви, стимули, інтереси, винагороди, заохочення та компенсація. Мотиваційний процес та характеристика його стадій.
Змістовні і процесуальні теорії мотивації.
Змістовні теорії мотивації: ієрархія потреб А. Маслоу. Теорія потреб МакКлелланда; двохфакторна теорія Герцберга. Співставлення різних теорій мотивації і їх значення для процесу управління в організації.
Процесуальні теорії мотивації: теорія очікування В.Врума; теорія справедливості; модель Портера-Лоулера та їх загальні характеристика.
Тема 5. Контроль як загальна функція менеджменту.
Сутність та рівні контролю в організації та його значення в процесі управління організацією. Типи контролю в організації: попередній, поточний та зворотній контроль. Види і методи контролю. Загальна характеристика принципів контролю.
Процес контролю і характеристика його основних етапів: встановлення стандартів; порівняння досягнутих результатів з встановленими стандартами; використання методу по принципу виключення; вимір результатів; оцінка інформації про результати; можливі дії за результатами контролю.
Характеристика ефективного контролю: стратегічна направленість контролю; орієнтація й результати; відповідність справі; своєчасність контролю; гнучкість контролю; контроль на міжнародному рівні.
Тема 6. Зв’язуючі елементи процесу менеджменту: управлінські рішення і комунікації.
Поняття і види управлінських рішень в організації. Вимоги до управлінських рішень та характеристика факторів, що на них впливають.
Процес розробки, прийняття й організація виконання управлінських рішень. Моделі і методи розробки управлінських рішень.
Сутність і умови комунікацій в управління. Види і характеристика комунікацій. Комунікаційний процес і характеристика його основних етапів. Комунікаційні бар’єри, їх види і характеристика. Невербальні комунікації і їх використання в процесі менеджменту.
Практичне заняття № 1. Сутність та еволюція менеджменту.
Практичне заняття № 2. Планування як основа процесу управління організацією.
Практичне заняття № 3. Функція менеджменту – організація.
Практичне заняття № 4. Мотивація як одна із основних функцій менеджменту.
Практичне заняття № 5. Контроль як загальна функція менеджменту.
Практичне заняття № 6. Зв’язуючі елементи процесу менеджменту: управлінські рішення і комунікації.
Базова
- Анісімова Л.А., Жилінська О.І. Менеджмент: практикум: навч. посіб. [2-е вид.]. Київ: 2018. 237 с.
- Безус А.М. Менеджмент: навчальний посібник. Київ: АМУ, 2015. 268 с.
- Білецька К.В. Основи менеджменту: навч. посіб. Луцьк: СНУ ім. Лесі Українки, 2013. 226 с.
- Ігнатьєва І.А. Стратегічний менеджмент: підручник. Київ: Каравела, 2012. 480 с.
- Рульєв В.А. Менеджмент: навч. посібник. Київ: Центр учб. л-ри, 2011. 312 с.
- Щебліна І.О., Грибова Д.В. Основи менеджменту: навчальний посібник. Мелітополь: Вид. буд. Мелітоп. міськдрук, 2015. 479 с.
Допоміжна
- Бесєдін М.О., Нагаєв В.М. Основи менеджменту: оцінно-ситуаційний підхід (модульний варіант): підручник. Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 496 с.
- Скрипко Т.О., Ланда О.О. Менеджмент: навч. посібник. Київ: Центр навчальної лiтератури, 2006. 176 с.
- Сухарський В.В. Менеджмент: навч. посiбник. Тернопiль: Астон, 2010. 352 с.
- Хмiль Ф.I. Основи менеджменту: пiдручник. Київ: Академвидав, 2007. 608 с.