Навчальний курс 144БОК1 Історія України

Мета: надання студентам знань про сутність соціально-політичних процесів, що відбувалися в минулому й відбуваються в сучасній Україні, їх об’єктивну зумовленість, взаємозв’язки та взаємозалежності.

Мета передбачає досягнення наступних завдань: вироблення у студентів умінь аналізувати й оцінювати явища соціально-політичного розвитку українського суспільства в контексті світової історії, зіставляти історичні процеси з епохами, застосовувати набуті знання для прогнозування суспільних процесів; формування свідомості громадянина й патріота України.

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • Шкільний курс Історії України
  • Шкільний курс Всесвітньої історії

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

  1. сутність основних проблем історії та сучасного буття народу України;
  2. основні закони та етапи розвитку людської спільності;
  3. витоки української нації та її місце у загальнолюдських процесах;
  4. суспільно-економічні, політичні й культурні процеси історичного розвитку українського народу;
  5. історичні події;
  6. зародження та розвиток української державності;
  7. процеси розбудови сучасної незалежної української держави;
  8. діяльність історичних осіб, суспільних рухів і політичних партій;

вміти:

  1. узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням і використанням (володіти культурою мовлення);
  2. ефективно працювати як індивідуально, так і у складі команди;
  3. оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення;
  4. приймати відповідальність на себе, забезпечувати ефективну співпрацю в команді;
  5. навчатися з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
  6. всебічно аналізувати історичні процеси, події та факти з наукових позицій їх тлумачення;
  7. працювати з історичними джерелами і науковою літературою;
  8. користуватися категорійно-понятійним апаратом історичної науки.

Тема 1. Вступ. Витоки українського народу та його державності.

Питання до теми 1.

Історія та інші науки, що допомагають вивчати минуле людства: археологія, антропологія, етнографія, лінгвістика.

Населення України за кам’яної та бронзової доби.

Трипільська археологічна культура як ранньоземлеробська протоцивілізація.

Місце прадавнього населення сучасних українських земель у світовій цивілізації свого часу.

Тема 2. Русь в українській та світовій історії

Питання до теми 2.

Київська Русь періоду розквіту. Історична роль князів Володимира Святославовича і Ярослава Мудрого.

Причини запровадження та роль християнства в соціально-політичній еволюції Русі.

Русь після смерті Ярослава Мудрого. Період феодальної роздробленості.

Причини занепаду Київської Русі.

Галицько-Волинська держава – правонаступниця Київської Русі.

Князювання Ярослава Осмомисла, Романа Мстиславича і Данила Галицького.

Тема 3. Польсько-католицький фактор в українській історії

Питання до теми 3.

Перебування українських земель у складі Речі Посполитої.

Соціальний устрій, церковне та господарське життя в Україні в другій половині XVI – першій половині XVII ст.

Героїчні військові походи українського козацтва. Політика П. Сагайдачного та її історичне значення.

Козацько-селянські повстання кінця XVІ ст. – 1638 р.: причини, характер і значення в соціально-політичній історії України.

Суперечності московсько-польських інтересів в історичній долі України і розкол серед козацької старшини після смерті Б. Хмельницького.

Велика Руїна.

Тема 4. Україна у складі Російської та Австро-Угорської імперій

Питання до теми 4.

Поділ Польщі між Росією й Австро-Угорщиною та специфіка етнічного, соціального й економічного розвитку українців у складі двох імперій.

Наступ царизму на автономію України. Зруйнування Запорізької Січі (1775 р.) і ліквідація Гетьманщини як закономірний наслідок малоросійської політики російського царизму.

Національно-визвольні прагнення українців Російської та Австро-Угорської імперії XVIII–XIX ст.: гайдамаччина, рух опришків, стихійні селянські повстання.

Кирило-Мефодіївське братство 1846–1847 рр. і його роль в українському національно-визвольному русі.

Розвиток українських земель у складі Австро-Угорської імперії у ХІХ – на початку ХХ ст. Перетворення Галичини в другій половині ХІХ ст. в осередок легалізації українського національно-визвольного руху.

Скасування кріпацтва у 1861 р. і подальший розвиток українських земель у складі Російської імперії. Історичні особливості розвитку капіталізму в Україні.

Столипінська політика та її наслідки для України.

Тема 5. Україна в революційних процесах 1917–1921 рр.

Питання до теми 5.

Політичні погляди, практична державотворча діяльність та історична роль М. Грушевського, В. Винниченка, С. Петлюри.

Західноукраїнські землі в 1918–1920 рр. Проголошення ЗУНР.

Українсько-польська війна.

Відносини між УНР і ЗУНР.

Тема 6. Україна у міжвоєнний період та в роки Другої світової війни

Питання до теми 6.

Обставини вступу УСРР до СРСР у 1922 р. Національна теорія і політика більшовиків та їх втілення в «українізації».

Нова економічна політика більшовиків. Політика побудови кооперативного ладу в 1920-х рр.

Українське питання в міжнародній політиці напередодні і на початку Другої світової війни. Україна та ОУН в агресивних планах фашистського керівництва Німеччини.

Напад Німеччини на СРСР. Оборонні бої Червоної Армії в 1941–1942 рр. в Україні та їх значення для подальшого ходу війни. Евакуація.

Корінний перелом у ході Другої світової війни і визволення України в 1943–1944 рр.

Закінчення війни в 1945 р. та остаточне возз’єднання України.

Операція «Вісла».

Характер війни 1941–1945 рр. для українського народу. Джерела перемоги у війні з гітлерівською Німеччиною.

Внесок у перемогу українського народу. Ціна перемоги.

Тема 7. Повоєнний розвиток УРСР

Питання до теми 7.

Післявоєнна відбудова України в 1940–50-х роках. «Холодна війна» як фактор післявоєнного розвитку України в складі СРСР.

Ліквідація греко-католицької церкви та її наслідки.

Тема 8. Національно-державне відродження українського народу

Питання до теми 8.

Політика перебудови М. Горбачова та її криза (1985–1991 рр.).

Історичні обставини розпаду СРСР і здобуття Україною державної незалежності в 1991 p.

Виступи опозиції проти політики президента Л. Кучми. «Помаранчева революція» 2004 р.

Незалежна Україна в міжнародних відносинах. Проблеми євроінтеграції України в суперечностях світової глобалізації.

Координатор Syllabus Програма