Освітній рівень | Другий (магістерський) |
Програма навчання | Обов’язкова |
Галузь знань | 19 Архітектура та будівництво |
Спеціальність | 191 Архітектура та містобудування |
Освітня програма | Архітектура будівель і споруд Дизайн архітектурного середовища Містобудування |
Обсяг дисципліни | 3 кредити (90 академічних годин) |
Види аудиторних занять | Лекції (28 академічних годин), семінарські заняття (4 академічні години) |
Форма контролю | Екзамен |
Мета навчальної дисципліни: надання студентам знань про актуальні проблеми розвитку сучасної теорії і методології архітектурного проєктування.
Завдання дисципліни спрямовані на формування у студентів компетентностей:
Завдання дисципліни спрямовані на формування у студентів компетентностей:
загальних:
ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК03. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК05. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
ЗК07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
спеціальних (фахових):
СК02. Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.
СК03. Здатність аналізувати, розробляти та впроваджувати архітектурно-містобудівні рішення з урахуванням соціально демографічних, національно- етнічних, природно кліматичних, інженерно-технічних чинників та санітарно
гігієнічних, безпекових, енергозберігаючих, екологічних, техніко-економічних вимог.
СК04. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
СК05. Здатність розробляти і реалізовувати проєкти у сфері архітектури та містобудування.
СК06. Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування.
СК07. Здатність до проєктного моделювання і дослідження концептуальних, натурних та комп’ютерних моделей об’єктів архітектури та містобудування.
СК10. Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування.
СК11. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Програмні результати вивчення навчальної дисципліни «Критика сучасних теорій архітектури»:
РН01. Мати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері архітектури та містобудування і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
РН02. Мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур.
РН03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій.
РН04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності.
РН05. Знати, розуміти та оцінювати характеристики сучасних будівельних матеріалів, виробів і технологій, враховувати їх особливості при розробці інноваційних проєктних рішень будівель і споруд, в проєктах благоустрою міських і ландшафтних територій, при реконструкції та реставрації пам’яток архітектури і містобудування.
РН06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища.
РН08. Організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів.
РН09. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень.
РН10. Обговорювати результати професійної діяльності, досліджень та інноваційних проєктів у сфері архітектури та містобудування державною та іноземною мовами усно і письмово.
РН11. Приймати ефективні рішення у сфері архітектури та містобудування,
розробляти і порівнювати альтернативи, враховувати обмеження, оцінювати
можливі побічні наслідки та ризики.
РН12. Знати і застосовувати у практичній діяльності законодавство і нормативну базу щодо проведення досліджень та розробки архітектурно- містобудівних проєктів.
РН13. Обґрунтовувати безпекові, санітарно-гігієнічні, екологічні, інженерно- технічні і техніко-економічні рішення і показники у комплексному архітектурно-містобудівному проєктуванні.
РН14. Здійснювати авторський нагляд за реалізацією проєктів у сфері архітектури та містобудування.
РН15. Аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування.
РН17. Дотримуватись правил професійної етики в галузі архітектури та
містобудування.
РН19. Аналізувати композиційні та художні характеристики об’єктів архітектури у відповідності з чинниками та передумовами їх формування та використовувати результати аналізу в процесі проєктування сучасних об’єктів в історичному середовищі.
Змістовий модуль 1. СУЧАСНІ АРХІТЕКТУРНІ ТЕОРІЇ.
Тема 1. Постмодернізм та пізній модернізм. Концепція «порядку» Роберта Вентурі. Паростки «постмодернізму» на руїнах «нової архітектури». Критика «нового руху» Ч. Дженксом у книзі «Мова архітектури постмодернізму». Програмні засади постмодернізму. Формоутворюючі принципи постмодернізму. Визначення пізнього модернізму.
Тема 2. Бруталізм та неораціоналізм. Поява бруталізму. Бруталізм у Великій Британії. Бруталізм у США та Канаді. Вплив бруталізму на європейську архітектуру. Концепція неораціоналізму. Італійський рух La Tendenza. Тичинська школа у Швейцарії. Неораціоналізм в Іспанії та Німеччині.
Тема 3. Неоісторизм, пряме відтворення та неовернакуляр. Концепція неоісторизму. Неоісторизм у США та Європі. Прояви неоісторизму на пострадянському просторі. Неоісторизм в Японії. Пряме відтворення у країнах Європи та США. Регіональні школи неовернакуляру. Неовернакуляр у країнах Європи та США. Адгок-урбанізм. Партисипаційне проєктування та контестація. Контекстуалізм та концепція «міста в місті». «Критична реконструкція» та новий урбанізм.
Тема 4. Неоекспресіонізм. Неоекспресіонізм у 1960-х та 1970-х рр. Неоекспресіонізм у 1980-х та на початку ХХІ століття.
Тема 5. Структуралізм, метаболізм та постметаболізм. Формування руху структуралістів. Структуралізм в Нідерландах та поза їх межами. Основні принципи метаболізму. Метаболізм 1960-х – 1970-х рр. Постметаболізм починаючи з 1980-х і до початку ХХІ століття.
Семінарське заняття № 1.
Тема 6. Неомодернізм та мінімалізм. Неомодернізм у США та країнах Європи.Мінімалізм у країнах Європи та Америки. Мінімалізм в Японії.
Тема 7. Хай-тек, слік-тек, органі-тек та органічна архітектура. Ранній та зрілий хай-тек. Слік-тек як різновид хай-теку, його розвиток у США та Канаді, а також в Європі. Органі-тек. Органічна архітектура в США та країнах Європи.
Тема 8. Екологічна архітектура. Формування принципів екологічної архітектури. Екологічне містобудування. Екологічні будівлі.
Тема 9. Деконструктивізм. Формування ідеології деконструктивізму. Розвиток деконструктивізму в США та країнах Європи.
Тема 10. Дигітальна архітектура. Формування парадигми дигітальної архітектури. Параметричне проєктування. Фрактальна архітектура. Блоб-архітектура. Гіперповерхня. Лендформна архітектура. Інтерактивна архітектура.
Тема 11. Мегаструктури. Мегаструктури в США, країнах Європи та в азійсько-тихоокеанському регіоні.
Семінарське заняття № 2.