Освітній рівень |
Перший (бакалаврський) |
Програма навчання |
Обов’язкова |
Галузь знань |
01 Освіта/Педагогіка |
Спеціальність |
014 Середня освіта |
Предметна спеціальність |
014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)) |
Освітня програма |
Середня освіта (Англійська мова і друга іноземна мова) |
Обсяг дисципліни |
6 кредитів (180 академічних годин) |
Види аудиторних занять |
- немає |
Форма контролю |
Диференційований залік |
Метою практики є оволодіння здобувачами сучасними формами, методами, прийомами організації освітнього процесу з іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти та знаряддями праці в галузі їхньої майбутньої професії; поглиблення й удосконалення професійних знань, навичок і вмінь для прийняття самостійних рішень під час роботи в умовах, оптимально наближених до роботи за фахом; формування потреби систематично поновлювати свої знання, зокрема шляхом проведення наукових досліджень, та творчо застосовувати здобуті теоретичні знання в практичній професійній діяльності; виконання конкретних завдань, передбачених програмою практик; збір фактичного матеріалу для виконання курсових робіт (проєктів), а також інтегральної, загальних і спеціальних компетентностей:
ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі викладання іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і передбачають застосування теоретичних знань і практичних умінь з наук предметної спеціальності та дотичних до них.
ЗК 1. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово, здійснювати ефективну комунікацію українською й іноземними мовами в межах професійної діяльності.
ЗК 2. Здатність до абстрактного мислення, пошуку, опрацювання, аналізу й синтезу інформації та використання інноваційних технологій, сучасних методів й інструментальних засобів в освітньому процесі.
ЗК 3. Здатність до конструктивної міжособистісної взаємодії й ефективної роботи в команді, готовність генерувати нові ідеї й брати на себе відповідальність за ухвалені рішення в непередбачуваних умовах виконання професійної діяльності.
ЗК 4. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру й історію, багатоманітність й мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національно-культурної ідентичності.
ЗК 5. Здатність рефлексувати й обʼєктивно оцінювати професійну діяльність, визначати актуальні потреби, автономно навчатися й оволодівати сучасними знаннями, забезпечуючи безперервний професійний розвиток.
ЗК 6. Здатність розв’язувати складні непередбачувані задачі й проблеми в професійній діяльності шляхом застосування отриманих знань, навичок і вмінь.
ЗК 7. Здатність підтримувати особисте психічне й фізичне здоров’я, контролювати власні емоційні стани, використовувати різні види й форми рухової активності та вести здоровий спосіб життя, створювати комфортне й безпечне освітнє середовище.
ЗК 8. Здатність діяти на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права й обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку.
ЗК 9. Знання та розуміння предметної області й специфіки професійної діяльності та сучасних тенденцій їх розвитку.
ЗК 10. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
Спеціальними компетентностями є:
СК 2. Здатність аналізувати, прогнозувати, коригувати й оцінювати навчальну діяльність учнів з огляду на їхні індивідуальні й вікові особливості та потреби шляхом застосування сучасних методів і технологій.
СК 3. Здатність добирати, використовувати наявні та, за потреби, створювати власні, зокрема цифрові, засоби навчання й контролю.
СК 4. Здатність до субʼєкт-субʼєктної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу назасадах партнерства, формувати колектив учнів.
СК 5. Здатність забезпечувати умови для ефективного функціонування інклюзивного освітнього середовища.
СК 6. Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі з метою його оптимізації та вдосконалення, презентувати власні доробки в галузі освіти й педагогіки, методики навчання іноземних мов та зарубіжної літератури.
СК 7. Володіння англійською мовою та другою іноземною мовою (німецькою/польською) на рівні, достатньому для здійснення професійної діяльності на засадах плюрилінгвальності й плюрикультурності.
СК 8. Здатність чітко й виразно висловлювати свою думку іноземними мовами в усному та письмовому вигляді відповідно до прагматичного наміру й комунікативної ситуації, використовуючи на практиці фонетичні, лексичні, граматичні, стилістичні, дискурсивні знання, реалізуючи ефективні стратегії, а також здійснювати медіацію в професійному контексті.
СК 9. Здатність орієнтуватися в світовому літературному процесі, історії та культурній спадщині країн, мова яких вивчається, формувати національну свідомість і культуру учнів, їхні моральні й ціннісні орієнтації.
Програмними результатами є:
ПР1. Знати історію та сучасні тенденції розвитку світової педагогіки, психології, філології та методики навчання іноземних мов і зарубіжної літератури.
ПР2. Розуміти та враховувати особливості людини як суб’єкта психічної діяльності, джерела її активності, закономірності психічного розвитку, основні вікові новоутворення, умови, що забезпечують особистісне зростання в процесі педагогічної діяльності.
ПР4. Уміти ефективно працювати з інформацією: критично аналізувати, інтерпретувати, впорядковувати, класифікувати й систематизувати її на засадах академічної доброчесності.
ПР5. Володіти знаннями про мову загалом в синхронічному та діахронічному аспектах, уміти виокремлювати галузі філології, окреслювати коло їхніх основних проблем.
ПР6. Уміти застосовувати філологічні знання для розв’язання професійних завдань, зокрема для формування іншомовної комунікативної та міжкультурної компетентностей в здобувачів освіти.
ПР7. Уміти проявляти ініціативу, генерувати нові ідеї для розв’язання складних спеціалізованих завдань і проблем у професійній діяльності та нести відповідальність за прийняті рішення у непередбачуваних ситуаціях.
ПР9. Реалізовувати ефективні комунікативні стратегії з учасниками освітнього процесу із дотриманням етичних норм, принципів толерантності, співробітництва й взаємоповаги для розв’язання завдань професійної діяльності та забезпечувати посередницькі функції.
ПР10. Вільно володіти українською та іноземними мовами в усній і письмовій формах, у різних жанрово-стильових дискурсах і регістрах спілкування для вирішення комунікативних завдань у непередбачуваних ситуаціях.
ПР11. Бути здатним проєктувати педагогічний процес, програми розвитку суб’єктів освітнього процесу, зокрема в умовах інклюзивної освіти, планувати хід заняття з іноземної мови та зарубіжної літератури.
ПР12. Організовувати навчальні заняття різних типів, застосовувати різні види й форми навчально-пізнавальної діяльності учнів, відбирати, правильно й логічно презентувати навчальний матеріал; використовувати технології, методи і засоби, зокрема для реалізації інтегрованого навчання.
ПР13. Розуміти сутність соціального життя та структури суспільства, основних етапів розвитку і становлення української державності, передумов особистої свободи, моральних обов’язків особистості. Реалізовувати свої права й обов’язки, утверджувати цінності громадянського суспільства у професійній діяльності.
ПР14. Уміти здійснювати професійну та особистісну рефлексію; прогнозувати, контролювати й аналізувати результати навчання здобувачів освіти; використовувати методи та прийоми розвитку в учнів здатності до само- й взаємоконтролю.
ПР15. Уміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології та створювати цифрові освітні ресурси для вирішення спеціалізованих завдань і практичних проблем.
ПР16. Знати сучасні дидактичні й методичні засади навчання іноземних мов і зарубіжної літератури та вміти застосовувати їх в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти.
ПР17. Бути здатним систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію та брати участь в діяльності професійних об’єднань педагогів.
ПР18. Знати історію зарубіжної літератури, вміти аналізувати й інтерпретувати твори художньої літератури, визначати їхню специфіку і місце в літературному процесі.
Передумовами для проходження методичної практики є вивчення дисциплін: Педагогічна практика, Методика навчання іноземних мов та культур, Практика усного та писемного мовлення (англійська мова), Практика усного та писемного мовлення (німецька/польська мова), Історія зарубіжної літератури.
Тема 1. Участь у настановній конференції, ознайомлення з програмою практики.
Тема 2. Знайомство здобувачів вищої освіти зі специфікою діяльності закладу загальної середньої освіти (школою, ліцеєм, гімназією), мовного центру та особливостями організації освітнього процесу в ньому.
Тема 3. Знайомство з керівниками від бази практики, обговорення з ними завдань та системи навчально-виховної роботи в класі. Знайомство з учнями класів, до яких вони прикріплені для проходження практики.
Тема 4. Складання індивідуального плану роботи з методичної практики; узгодження та затвердження календарного графіку проходження практики керівниками практики.
Тема 5. Вивчення документації (Статуту ЗЗСО, Правил внутрішнього розпорядку, розкладу, планів навчальної та виховної роботи, документації вчителя іноземної мови та зарубіжної літератури, журналів та іншої документації). Вивчення вимог до ведення та зберігання шкільної документації.
Тема 6. Вивчення системи планування роботи вчителя іноземної мови та зарубіжної літератури на рік, семестр (чверть) та окреме заняття.
Тема 7. Відвідування уроків іноземної мови різних класів (англійської, німецької/польської) та уроків зарубіжної літератури, які проводять вчителі-керівники від бази практики, та аналіз уроків-спостережень.
Тема 8. Вивчення досвіду роботи вчителів іноземної мови та зарубіжної літератури бази практики.
Тема 9. Ознайомлення з науково-методичною літературою з питань використання інноваційних технологій у навчанні іноземної мови та зарубіжної літератури.
Тема 10. Планування та підготовка до проведення фрагментів уроків з англійської мови
Тема 11. Виготовлення дидактичних матеріалів до уроків з англійської мови.
Тема 12. Проведення фрагментів уроків з англійської мови.
Тема 13. Планування та підготовка до проведення залікового фрагменту уроку з англійської мови.
Тема 14. Проведення залікового фрагменту уроку з англійської мови.
Тема 15. Планування та підготовка до проведення позаурочного навчально-виховного заходу з іноземної мови чи зарубіжної літератури.
Тема 16. Проведення позаурочного навчально-виховного заходу.
Тема 17. Оформлення звітної документації та подання її на кафедру для перевірки і захисту. Участь у підсумковій конференції.