2025-11-19

ПсихоАрт: ключ до внутрішньої рівноваги у часи випробувань

В умовах війни турбота про ментальне здоров’я вразливих категорій молоді набуває особливого значення. Арт терапія стає дієвим шляхом до відновлення рівноваги. Саме тому в Полтавській політехніці відбулося заняття «ПсихоАрт: ключик до гармонії із самим собою». Захід поєднав психологічні практики та творчість задля зниження тривоги, пошуку внутрішніх ресурсів і гармонізації емоційного стану студентів у безпечному просторі університету.

ПсихоАрт: ключ до внутрішньої рівноваги у часи випробувань

19 листопада 2025 року у стінах Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відбулось арт терапевтичне заняття «ПсихоАрт: ключик до гармонії із самим собою», спрямоване на підтримку найбільш вразливих категорій молоді – внутрішньо переміщених осіб, дітей учасників бойових дій, сиріт та молоді, що переживає складні життєві обставини.

Організаторками та фасилітаторками арт терапії виступили в.о. завідувача кафедри психології та педагогіки, кандидат педагогічних наук, доцент Леся Клевака та доцент кафедри психології та педагогіки, кандидат психологічних наук, доцент Вікторія Шевчук.

Головною метою зустрічі було створення безпечного середовища, де учасники могли б не лише дослідити свій поточний емоційний стан, але й віднайти дієві інструменти саморегуляції. Організатори прагнули допомогти студентам змістити фокус уваги із зовнішньої тривоги на внутрішні опори, активізуючи творчий потенціал як засіб самопізнання та зцілення.

Терапевтичний процес був вибудуваний як послідовна подорож углиб себе, що розпочалася зі створення атмосфери довіри та безпеки. Першим кроком стала техніка емоційного заземлення та очищення. Психологи запропонували учасникам символічно залишити за межами кола все, що заважає бути «тут і зараз»: втому, тривожні думки, напругу чи негативні переживання. Використовуючи дошку як метафоричний «контейнер» для зайвого, студенти змогли звільнити внутрішній простір для нової, ресурсної енергії, налаштувавшись на продуктивний контакт із власним «Я».

Коли емоційний фон групи стабілізувався, розпочалася робота з підсвідомістю через метафоричні асоціативні карти (МАК). Цей інструмент дозволив учасникам м’яко та безпечно обійти захисні механізми психіки. Студенти обирали два зображення: карту «Я зараз», яка відображала їхній актуальний стан, та карту «Мій ключ до гармонії» – візуальний образ бажаного ресурсу, що надихає та дає відчуття рівноваги. Під час обговорення кожен мав змогу проговорити свої асоціації, досліджуючи індивідуальний шлях від поточного переживання до бажаного спокою. Фасилітаторки заняття акцентували увагу на тому, що у кожного цей шлях унікальний, і завданням зустрічі було створити саме персональну візуальну метафору відновлення.

Кульмінацією творчого процесу стала робота з фольгою – матеріалом, що завдяки своїй пластичності та блиску дозволяє легко трансформувати форму. Учасникам було запропоновано створити власний «Ключ» – фізичне втілення тієї сили, яка відкриває двері до гармонії. Хтось робив ключ реалістичним, хтось надавав йому абсолютно символічної, абстрактної форми. Цей етап задіяв дрібну моторику та тактильні відчуття, допомагаючи через тілесну взаємодію з матеріалом глибше усвідомити потребу у стабільності та сенсі.

Щоб закріпити отриманий досвід на когнітивному рівні, після творчої роботи студенти перейшли до письмової рефлексії. Їм запропонували сформулювати думки, що резонують з їхнім станом, відповідаючи на питання: «Що відкриває мені моя гармонія?», «Який стан я хочу запросити у своє життя?» та «Які кроки допоможуть підтримувати внутрішній баланс?». Це завдання дозволило трансформувати абстрактні відчуття у конкретні наміри, нагадуючи про особисту відповідальність за власні емоційні ресурси.

Завершальним етапом стало коло підтримки та підбиття підсумків. У теплій атмосфері довіри учасники ділилися своїми відкриттями: який символ став для них найважливішим, що нового вони дізналися про себе та, найголовніше, який маленький реальний крок до гармонії вони готові зробити вже сьогодні. Ця рефлексія стала простором щирості, де кожен міг озвучити свої переживання та отримати підтримку групи, демонструючи свої роботи та розповідаючи історії їх створення.

Фінальним акордом заняття став ритуал проголошення ресурсної фрази: «Мій ключ до гармонії сьогодні – це…». Завершуючи це речення, кожен учасник називав свій образ, стан або думку, яку він забирає із собою у повсякденне життя. Підсумовуючи зустріч, Леся Клевака нагадала присутнім фундаментальну істину: «Гармонія – це внутрішній діалог із собою. І сьогодні ви зробили важливий крок, щоб почути себе», тим самим закріпивши терапевтичний ефект від проведеної роботи.

Захід відбувся в межах реалізації міжнародного проєкту Erasmus+ KA220-ADU “TRUST”: Trauma of refugees in Europe: An approach through art therapy as a solidarity program for Ukraine war victims («Травма біженців у Європі: підхід через арт-терапію як програма солідарності для жертв війни в Україні», грантова Угода № 2024-BE01-KA220-ADU-000257527).

Назва проєкту розшифровується наступним чином:

TRUST

T – Trauma (Травма)

R – Refugees (Біженці)

U – Ukraine (Україна)

S – Solidarity (Солідарність)

T – Therapy (Терапія)

Проєкт співфінансується ЄС і очолюється Центром нейропсихіатрії Сен-Мартен з Бельгії (Centre Neuro Psychiatrique St-Martin), у партнерстві з Полтавською політехнікою (Україна), Greek Carers Network EPIONI (Греція), Fondazione Don Luigi Di Liegro (Італія), Lekama Foundation (Люксембург), EuroPlural Project (Португалія).

Ми висловлюємо щиру подяку нашим партнерам за їхню неоціненну підтримку, що робить можливим втілення таких життєво важливих ініціатив, які несуть світло надії та зцілення тим, хто найбільше цього потребує.

Відзначимо, викладачі Полтавської політехніки можуть брати участь у програмах академічної мобільності та стажуваннях, а студенти – навчатись за кордоном за грантовими програмами кредитної академічної мобільності Erasmus+ впродовж семестру або цілого навчального року у провідних університетах Австрії, Гренландії, Данії, Естонії, Іспанії, Литви, Латвії, Норвегії, Нідерландів, Німеччини, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччини, Фінляндії, Чехії.

За детальнішою інформацією стосовно актуальних програм стажування, викладання та академічної мобільності за кордоном звертайтесь до відділу міжнародних зв’язків (каб. 213-Ц, interoffice@nupp.edu.ua) або до координаторки міжнародної діяльності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – к.філол.н., доцентки кафедри германської філології та перекладу Павельєвої Анни Костянтинівни (email: kunsite.zi@gmail.com, телефон: +38-(095)-91-08-192).

Медіацентр

Національного університету

«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»