2025-03-24

Синергія науки, екології та освіти до Міжнародного дня води

У рамках освітнього проєкту "Математичний березень з Політехнікою" кафедрою вищої та прикладної математики для учнів 6-Б класу Полтавської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 37 було проведено STEM-урок, присвячений Міжнародному дню води.

Синергія науки, екології та освіти до Міжнародного дня води

22 березня світова спільнота відзначає Міжнародний день води (World Water Day) – подію, що привертає увагу до важливості збереження водних ресурсів та забезпечення доступу до чистої води для всіх. 
Вода є основою життя на Землі, але її запаси не безмежні. За даними ООН, понад 2 мільярди людей у світі не мають доступу до безпечної питної води. Промислові відходи, пластик та агрохімікати призводять до деградації річок, озер та морів. Глобальне потепління спричиняє засухи, повені та зменшення запасів прісної води.
У Полтавській політехніці до Міжнародного дня води у рамках освітнього проєкту "Математичний березень з Політехнікою" кафедра вищої та прикладної математики провела STEM-урок «Вода в математичних задачах». Захід об’єднав природничі науки, математику, технології та екологію, щоб показати учасникам значення водних ресурсів у житті людини та ролі науки у їх збереженні. На Stem-урок було запрошено учнів 6-Б класу Полтавської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 37 та їхнього класного керівника Валентину Артюшенко.

Модерувала захід завідувачка кафедри вищої та прикладної математики Наталія Ічанська

Її активними помічниками у проведенні цього уроку стали студенти першого курсу освітнього рівня бакалавр спеціальності Екологія  Альбіна Цепкало, Єлізавета Піскун, Юлія Турчин, Діана Палаженко, Анна-Марія Сталинська.

Учасниками заходу стали і студенти Полтавської політехніки різних спеціальностей.
Цей урок став чудовим прикладом синергії між студентами та школярами. Спілкування у форматі "рівний-рівному" дозволило учням легко сприймати нову інформацію, а студентам – відчути відповідальність за передачу знань і підтримку молодших колег. Разом вони не лише досліджували закони природи, а й навчалися співпраці, командній роботі та взаємопідтримці. Така взаємодія вкотре підтвердила: освіта – це не лише про знання, а й про натхнення, мотивацію та обмін ідеями між поколіннями.

Основними темами STEM-уроку були:

⦁    Математичний аналіз водних ресурсів – обчислення споживання води на душу населення, аналіз статистичних даних про водопостачання в різних країнах.
⦁    Фізичні та хімічні властивості води – досліди з поверхневим натягом, температурним розширенням, розчинністю та кислотно-лужним балансом.
⦁    Екологічні виклики та рішення – обговорення проблеми забруднення води та математичне моделювання процесів очищення.
⦁    Технології сталого водокористування – інноваційні розробки для економії та очищення води.
Захід складався з інтерактивних лекцій, ігор, експериментальних демонстрацій та командних завдань. Студенти зі школярами проводили математичні розрахунки, пов’язані із використанням водних ресурсів, визначали середнє споживання води на одну людину та аналізували, скільки води можна зекономити завдяки раціональному використанню. Обговорювали основні причини забруднення води, розглянули екологічні виклики сучасності та способи їх подолання. Студенти-екологи поділилися знаннями про сучасні методи очищення води та розповіли про важливість збереження водних ресурсів.   Школярі сміливо ставили запитання, висловлювали гіпотези, а студенти із захопленням допомагали їм знаходити відповіді.

Під час уроку учасники зіграли у дві інтерактивні гри, що допомогли краще усвідомити важливість водних ресурсів. Перша гра була екологічною вікториною, яка сприяла усвідомленню проблем водоспоживання та охорони водойм. Перемогу здобула змішана команда на чолі з учнем 6-Б класу Максимом Комендантовим. Друге місце виборола команда під керівництвом Вікторії Коби, а почесне третє місце посіла команда Вероніки Кошкарьової. Друга гра поєднала математику та екологію, де шість команд змагалися у вирішенні задач на тему води. 

Результати гри виглядали так:

1 місце — команда "Котики": Ілля Медведенко, Артем Коваленко, Назар Валашек (студенти спеціальності Фінанси, банківська справа, страхування та фондовий ринок);

2 місце — команда "КанаваГрад": Максим Комендантов, Михайло Шакіров, Богдан Щербань (учні 6-Б класу Полтавської загальноосвітньої школи №37);

3 місце — команда "Екологи": Дарина Бабич, Ангеліна Ільченко, Аліна Салтинська, Єлизавета Суховерхова (студентки спеціальності Екологія).
Формат ігор сприяв розвитку командної роботи, логічного мислення та екологічної свідомості учасників. 

Наприкінці заходу всі учасники поділилися своїми враженнями. Учні побачили, що навчання може бути захопливим і практичним. Студенти ж відзначили, що цей досвід навчив їх не лише пояснювати матеріал, а й знаходити спільну мову з молодшими учасниками.
Цей STEM-урок став чудовим прикладом гармонійної взаємодії між різними рівнями освіти – коли старші студенти допомагають молодшим робити відкриття, а школярі надихають студентів своїм допитливим поглядом на світ.

Математичний березень у Політехніці триває! Запрошуємо всіх на наступні заходи, де ми продовжимо досліджувати захоплюючий світ математики, науки та творчості. Не пропустіть можливість стати частиною нашої математичної спільноти та розширити свої горизонти разом з Національним університетом «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»!
Нагадаємо, у Полтавській політехніці відзначили Міжнародний день математики та День числа Пі.


Медіацентр
Національного університету
"Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка"