До участі у вебінарі долучилися педагоги області - викладачі математики Полтавського міського багатопрофільного ліцею №1 імені І.П. Котляревського, Полтавського професійного ліцею, Фахового медико-фармацевтичного коледжу Української медичної стоматологічної академії та Білицької ЗОШ І-ІІ ступенів № 4 ім. Ф.І. Марченка.
Серед ключових питань – створення сприятливих умов для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання з математики в умовах дистанційного навчання, опанування професійних кейсів з розв’язання практичних багаторівневих завдань, рівень математичної компетентностей випускників загальноосвітніх закладів та шляхи їх підвищення.
«Проблема якісної математичної підготовки не нова, а в умовах дистанційного навчання набула особливого значення. Вона турбує всіх: батьків, дітей, вчителів, викладачів, Міністерство освіти і науки України, суспільство. Єдність у ставленні до проблем низької математичної грамотності підтверджує і той факт, що наступний навчальний рік оголошено роком математики», – прокоментувала кандидат фізико-математичних наук, доцент, завідувачка кафедри вищої та прикладної математики Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Наталія Ічанська.
У своїй доповіді «Шляхи розвитку математичної освіти та підвищення учнівської математичної грамотності» спікерка проаналізувала регіональні показники учасників ЗНО минулих років за рейтинговою шкалою, порівнявши статистичні та аналітичні дані досліджень результатів проходження зовнішнього незалежного оцінювання.
Аналіз результатів ЗНО з математики відповідає результатам міжнародного дослідження якості освіти PISA, підкреслюючи важливість якісної математичної освіти та необхідність знаходження шляхів підвищення математичної грамотності. Успішна підготовка до ЗНО – це, передусім, глибше ознайомлення з ключовими математичними ідеями, встановлення зв’язків між окремими вивченими темами, використання принципу тематичної послідовності у навчальних планах, розв’язування прикладних задач, складні математичні теми, тренувальні тести, інноваційні методи й інструменти навчання.
«Однозначно, левову частку акцентів потрібно розставити на тих дітях, що люблять математику і вивчають її. Вагомим внеском в розвиток математичної грамотності є робота Малої академії наук України, до якої залучаються близько 300 тисяч обдарованих школярів з усієї України.
У Національному університеті імені Юрія Кондратюка науково-дослідницькій роботі з учнівською молоддю приділяється особлива увага. Хоча, через ряд об’єктивних причин, кількість учнів в математичних секціях, на жаль, меншає», – говорить Наталія Ічанська.
У своїй презентації авторка навела корисні посилання на відеоматеріали YouTube-каналу, сайтів з науково-методичним забезпеченням та сторінок з підготовчими тестами ЗНО з математики, навчальні математичні Інтернет- ресурси, актуальні в умовах дистанційної освіти. Учасники дискусії поділилися практичним досвідом використання онлайн-сервісів під підготовки до ЗНО з математики в умовах пандемії.
Ще один лайфхак – чек-лист підготовки до ЗНО з математики та шляхи його використання презентувала старший викладач кафедри вищої та прикладної математики університету Клавдія Соловчук. У доповіді розкриті переваги роботи з чек-листом при довгостроковій підготовці до ЗНО протягом всього навчального року та можливість альтернативного використання чек-листа при інтенсивній короткостроковій підготовці або при моніторингу стану готовності класу до ЗНО. Всі учасники заходу отримали посилання, за яким можна завантажити приклад такого чек-листа.
Фінальною частиною вебінару став майстер-клас по розв’язуванню задач з комбінаторики та теорії ймовірностей від кандидата фізико-математичних наук, доцента кафедри вищої та прикладної математики Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Інни Рассохи. Кожен бажаючий міг відчути себе у ролі учня та попрактикуватися у розв’язані спеціально підібраних оригінальних задач.
Тему майстер-класу було обрано не випадково, адже ці розділи порівняно нещодавно включено в шкільну програму. Серед труднощів варто відзначити: відносно малу кількість академічних годин на їхнє вивчення, специфічний характер навчального матеріалу, вимушений дистанційний формат навчання. «На нашому майстер-класі ми намагались продемонструвати, як в умовах дефіциту часу, безпосереднього спілкування з учнем, а іноді й низької загальної математичної грамотності на достатньо високому методичному рівні викласти новий матеріал та досягти необхідного рівня знань.
Методичні лайфхаки для вчителів: чітке структурування теоретичного матеріалу, його візуалізація за допомогою схем, таблиць тощо, широке використання порівняльного аналізу, ілюстрація теоретичних фактів типовими задачами, складання опорного конспекту, закріплення набутих знань і навичок в процесі розв'язування вправ та задач», – розповіла Інна Рассоха.
По завершенню роботи учасники вебінару поділилися своїми враженнями та планами подальшої співпраці, адже проведення заходів для професійного зростання надзвичайно актуально.
«Дякуємо всім присутнім за теплі відгуки та позитивні емоції. До зустрічі на наступних заходах!», – подякувала Наталія Ічанська. Учасники отримали сертифікати, що засвідчують проходження науково-методичного вебінару.
Кафедра вищої та прикладної математики Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» проводитиме подібні наукові вебінари, надаючи методичну допомогу для вчителів міста та області.
Медіа-центр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»