Навчальний курс 014МОК10 Педагогічна практика в закладах загальної середньої освіти

Освітній рівень

Другий (магістерський)

Програма навчання

Обов’язкова

Галузь знань

01 Освіта/Педагогіка

Спеціальність

014 Середня освіта

Предметна спеціальність

014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська))

Освітня програма

Англійська мова та зарубіжна література в закладах освіти

Обсяг дисципліни

6 кредитів (180 академічних годин)
Види аудиторних занять

лекції (не передбачено), практичні заняття (не передбачено)

Форма контролю

диференційований залік

Метою педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти є підготовка студентів спеціальності 014 Середня освіта до професійної діяльності вчителя англійської мови та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти, розвиток комплексних фахово-педагогічних умінь; оволодіння сучасними методами, формами навчально-виховної роботи; виховання інтересу до професії, вивчення та використання новаторського педагогічного досвіду, розробка доступного і цікавого навчального матеріалу для учнів відповідної вікової категорії; застосовування методів і прийомів залежно від рівня розумових здібностей учнів, характеру матеріалу та особливостей особистості; керування самостійною роботою школярів, їхньою самоосвітою, правильне визначення мети і завдання мовної та літературної освіти на кожному уроці; формування кругозору учнів засобами англійської мови та художнього слова.

Завдання практики націлені на формування в здобувачів  здатності розв’язувати складні задачі або проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій та/або проведення педагогічних досліджень і характеризується невизначеністю умов, а також загальних і спеціальних компетентностей:

ЗК 1. Здатність застосовувати знання предметної області та кращі практики в професійній діяльності.

ЗК 2. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології у професійній діяльності.

ЗК 3. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків,  мотивування інших до досягнення спільної мети.

ЗК 4. Здатність діяти соціально відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина.

ЗК 5. Здатність до міжособистої взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня з огляду на виявлення емпатії та на етичні міркування (мотиви).

Спеціальними компетентностями є:

СК 1. Здатність забезпечувати навчання іноземної мови, формувати в здобувачів освіти них ключові іншомовні компетентності, що відповідають їхньому освітньому рівню та освітнім потребам.

СК 2. Здатність комбінувати традиційні та інноваційні методи, технології і засоби навчання іноземної мови та зарубіжної літератури; добирати та використовувати ефективні навчальні матеріали; розробляти навчально-методичне забезпечення освітнього процесу з іноземної мови та літератури у закладах освіти, розробляти та оновлювати програми навчальної дисципліни.

СК 3. Здатність забезпечувати суб’єкт-суб’єктну взаємодію в освітньому процесі, функціонування безпечного та інклюзивного освітнього середовища, використовувати здоров’язбережувальні технології в освітньому процесі.

СК 4. Здатність прогнозувати результати освітнього процесу та створювати оптимальне навчальне середовище, що сприяє досягненню освітніх цілей.

СК 5. Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти, здійснювати індивідуальний супровід їх.

СК 6. Здатність проєктувати форми та методи контролю якості освіти, здійснювати оцінювання та моніторинг результатів навчання здобувачів освіти на засадах компетентнісного підходу, обирати та розробляти ефективні види контрольно-вимірювальних матеріалів, надавати рекомендації щодо покращення результатів навчання.

СК 8. Здатність володіти всіма складниками комунікативної компетентності й використовувати їх у процесі професійної і міжособистісної комунікації у сферах усного і писемного мовлення.

СК 10. Здатність використовувати в професійній діяльності для організації успішної комунікації системні знання історії та теорії літератури, еволюції напрямів, жанрів і стилів, а також знання про основних представників вітчизняної та зарубіжної літератури, художні явища, тенденції розвитку літературного процесу, формувати в здобувачів освіти моральні та ціннісні орієнтації, усвідомлення особистих відчуттів, почуттів та емоцій.

СК 11. Здатність використовувати досягнення сучасної вітчизняної, зарубіжної педагогічної та психологічної науки для організації професійно-практичної, науково-дослідницької діяльності, самоосвіти та професійного розвитку.

Програмними результатами проходження педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти є:

ПР 1. Володіти комунікативними стратегіями з іноземних мов у професійному міжкультурному спілкуванні та практичній педагогічній діяльності з використанням сучасних мовних засобів.

ПР 3. Розуміти загальні властивості літератури як мистецтва слова та її роль у міжкультурній взаємодії, вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.

ПР 7. Добирати традиційні й інноваційні форми, методи та засоби навчання, інформаційно-комунікаційні технології відповідно до мети і завдань навчального заняття, вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти; розміщувати та використовувати матеріали  з урахуванням їхньої доцільності, функційності, естетичної привабливості, індивідуальних потреб учасників освітнього процесу, уміти розробляти й оновлювати навчальні програми.

ПР 8. Володіти основами ефективного планування й організації освітнього процесу, створення безпечного й комфортного освітнього середовища з огляду на індивідуально-психологічні особливості здобувачів освіти, а також їхні особливі освітні потреби.

ПР 9. Оцінювати результати навчання здобувачів освіти і здійснювати їх моніторинг, формувати ціннісні ставлення здобувачів освіти у процесі їхнього навчання, виховання та розвитку, дотримуватися академічної доброчесності під час оцінювання здобуття освіти та забезпечувати дотримання здобувачами освіти академічної доброчесності.

ПР 10. Організовувати діалог та полілог з учасниками освітнього процесу, застосовувати методики усвідомленого та емпатичного слухання, розкривати потенціал учасників освітнього процесу, підтримувати і стимулювати дискусію та самостійну думку здобувачів освіти, їхній творчий пошук.

ПР 11. Управляти навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують стратегічних підходів, інтегрувати інновації у власну педагогічну практику, адаптувати їх до різних умов освітнього процесу та типів закладів освіти.

ПР 13. Проєктувати, аналізувати та коригувати власну педагогічну діяльність.

ПР 14. Використовувати гуманістичний потенціал іноземної мови і культури для формування духовного світу громадян України, забезпечувати організацію діалогу мов і культур на заняттях з іноземної мови і зарубіжної літератури, формувати навички етичної та соціально відповідальної

Практика ґрунтується на знаннях, отриманих студентами під час вивчення таких дисциплін, як: «Педагогіка і психологія в закладах освіти та освітній менеджмент», «Методика викладання іноземної мови в закладах освіти», «Методика викладання зарубіжної літератури в закладах освіти».

Тема 1.       Участь у настановчій конференції у ЗВО за участі керівника, викладачів з кафедри загального мовознавства та іноземних мов.

Тема 2.       Знайомство здобувачів вищої освіти зі специфікою діяльності закладу  загальної середньої освіти (школою, ліцеєм, гімназією, НВК); системою освітнього процесу в ньому.

Тема 3.       Знайомство з керівниками від бази практики, обговорення з ними завдань  та системи навчально-виховної роботи в класі. Знайомство з учнями класів, до яких вони прикріплені для проходження практики.

Тема 4.       Складання індивідуального плану роботи з практики; узгодження та затвердження календарного графіку проходження практики керівниками практики.

Тема 5.       Вивчення документації (Статуту ЗЗСО, Правил внутрішнього розпорядку, розкладу, планів навчальної та виховної роботи, документації вчителя англійської мови та зарубіжної літератури, журналів, іншої документації). Вивчення вимог до ведення та зберігання шкільної документації.

Тема 6.       Ознайомлення з науково-методичною літературою з питань використання інноваційних технологій у навчанні іноземної мови та зарубіжної  літератури.

Тема 7.       Вивчення системи планування роботи вчителя англійської мови та зарубіжної літератури на рік, семестр (чверть) та окреме заняття.

Тема 8.       Вивчення досвіду роботи вчителів англійської мови та зарубіжної літератури бази практики.

Тема 9.       Відвідування уроків англійської мови та зарубіжної літератури, які проводять вчителі- керівники від бази практики, та аналіз уроків-спостережень.

Тема 10.     Виготовлення дидактичних матеріалів до уроків з англійської мови та зарубіжної літератури.

Тема 11.     Планування та підготовка до проведення пробних уроків з англійської мови (не менше 6-ти) та зарубіжної літератури (не  менше 4-х).

Тема 12.     Проведення пробних уроків з англійської мови (не менше 6-ти), та зарубіжної літератури (не  менше 4-х).

Тема 13.     Планування та підготовка до проведення залікових уроків з англійської мови та зарубіжної літератури.

Тема 14.     Проведення 2 залікових уроків (з англійської мови та із зарубіжної літератури)

Тема 15.     Планування та підготовка до проведення позаурочного навчально-виховного заходу з англійської мови чи зарубіжної  літератури.

Тема 16.     Проведення позаурочного навчально-виховного заходу.

Тема 17.     Оформлення звітної документації з практики.

Тема 18.     Участь у підсумковій конференції. Публічний захист звіту з практики

Координатор РПНД