Навчальний курс 0291М3 Сучасна наукометрія і публікаційна активність

Мета навчальної дисципліни – здобуття теоретичних знань про методологію наукометрії як галузі наукознавства; формування практичних навичок роботи з бібліометричними базами даних, навичок щодо розв’язування комплексних проблем в галузі професійної та дослідницько-інноваційної діяльності з інформаційної, бібліотечної та архівної справи: створення бібліометричного моніторингу публікаційної активності вчених і колективів для експертного оцінювання результативності їхньої наукової діяльності.

1 курс, 2 семестр, Залік

Передумови для навчання

Попередньо опановані дисципліни: «Методологія та організація науково-дослідної діяльності», «Інформаційно-аналітичні технології в архівній, бібліотечній та музейній галузі», «Джерелознавство», «Ділова іноземна мова».


Тема 1. Вступ. Визначення наукометрії. Наукометрія та її завдання.

Тема 2. Наукометричні системи.

Тема 3. Наукометричні показники.

Тема 4. Національні та міжнародні наукометричні бази даних.

Тема 5. Міжнародний реєстр учених ORCID.

Тема 6. Наукова публікаційна активність як важливий критерій оцінювання ефективності наукової роботи.

Тема 7. Особливості реєстрації в наукових та наукометричних базах.

Тема 8. Класифікація наукових праць.

Тема 9. Базові вимоги до наукових публікацій.

Тема 10. Шляхи профілактики негативного досвіду публікаційної активності.

Нормативні документи

  1. Закон України «Про вищу освіту». URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
  2. Деякі питання державної атестації наукових установ: Наказ Міністерства освіти і науки України від 17.09.2018 р. № 1008.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1504-18.
  3. Етичний кодекс вченого: Постанова загальних зборів НАН України від 15.04.2009 р.№ 2. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09.
  4. Рекомендації щодо запобігання академічному плагіату та його виявлення в наукових роботах: Лист Міністерства освіти і науки України № 1/11-8681 від 15.08.2018 року. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/616/61647/1-11-8681.pdf.
  5. Наукові фахові видання. МОН України. URL: https://mon.gov.ua/ua/nauka/nauka/atestaciya-kadriv-vishoyi-kvalifikaciyi/naukovi-fahovi-vidannya.
  6. Кодекс академічної доброчесності та корпоративної культури Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка».URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/page/akadem-dobrochesnist/kodeks-adkk-pntu-2016.pdf
  7. Положення про комісію з питань етики та академічної доброчесності Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка». URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/page/akadem-dobrochesnist/polozhennia-komisii-etiki-dobrochesnosti.pdf

Базова

  1. Бібліометрика української науки : інформаційно-аналітична система. Бібліотечний вісник, 2014. № 4. С. 8-12.
  2. Джим Анна. Сучасна IT-інфраструктура електронного журналу, який претендує на включення в Scopus та Web of Science. Наука та метрика. 2021. № 6. URL: https://nim.media/articles/suchasna-it-infrastruktura-elektronnogo-zhurnalu-yaky-pretenduye-na-vklyuchennya-v-scopus-ta-web-of-science.
  3. Жабін О. І. Технологічні трансформації в бібліотеці: від бібліографування до наукометрії. Наукові праці НБУВ. Київ, 2015. C. 346–360.
  4. Журкович Тетяна. Як досягти високого рівня цитування наукової роботи. Наука та метрика. 2021. № 6. URL: https://nim.media/articles/yak-dosyagti-visokogo-rivnya-tsituvannya-naukovoyi-roboti
  5. Коляда С.О., Оборський Г.О.. Наукометричні бази: характеристика, можливості і завдання. URL: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/2141/1/003-012.pdf
  6. Копанєва Є. Національні індекси наукового цитування. Бібліотечний вісник, 2012. № 4. С. 29-35.
  7. Мириглод О.І., Р. Кенна, Ю.В. Головач, Б. Берш. Про вимірювання наукової ефективності. Вісник Національної академії наук України, 2013. № 10. С. 76-85.
  8. Рідей Н.М. Путівник у прикладну наукометрію : навч. посіб. Херсон : Олді-плюс, 2014. 344 с.
  9. Симоненко Т. В. Бібліометричні системи Scopus i Google Scholar: сфери використання. Бібліотечний вісник, 2012. № 2. С. 10-13.

Допоміжна

  1. Бруй О. Відкритий доступ до наукової інформації: університетські відкриті архіви. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/99
  2. Гранчак Т. Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського як науково-інформаційний центр організації управління знаннями. Бібліотечний вісник. 2018. № 2. С. 3-10.
  3. Гриценко Т. Б., Гриценко С. П., Іщенко Т. Д., Мельничук Т. Ф., Чуприк Н. В. Анохіна Л. П. Етика ділового спілкування: навч. посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 344 с.
  4. Копанєва В. О. Наукова комунікація: від відкритого доступу до відкритої науки. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія, 2017. № 2. С. 35–45.
  5. Назаровець С., Борисова Т. Відкритий доступ до наукових цитувань: практич. посіб. Київ: ДНТБ України, 2019. 33 с.
  6. Приймак В. Управління знаннями: підручник.Київ: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2019. 240с.

Інформаційні ресурси

  1. Робоча програма «Сучасна наукометрія і публікаційна активність» для студентів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справ / Уклад. Чередник Л.А Полтава, 2021. 20 с. (Електронна версія в електронній бібліотеці Університету).
  2. Гранчак Т. Ю. Академічна стаття: процес творення чи мистецтво процесу: [презентація до виступу на 7-й Міжнародній науково-практичній конференції «Наукова комунікація в цифрову епоху», що відбулася 28-29 березня 2019 р.]. URL: https://cutt.ly/7gOyZtU
  3. Сацик В. Сучасні стандарти академічного письма для молодих дослідників: передові практики європейських університетів та видавництв [презентація].URL: https://cutt.ly/2gOyRlK
  4. Наука та метрика.URL: https://ua.publ.science/uk/science-and-metrics.

Вивчення навчальної дисципліни потребує роботи з науковою та довідковою літературою. інформаційними джерелами, підготовки до лекцій і практичних занять, виконання усіх завдань згідно з навчальним планом.

Підготовка до практичних занять передбачає: ознайомлення з питаннями, які виносяться на заняття з відповідної теми; вивчення лекційного матеріалу. Рішення практичних завдань повинно демонструвати ознаки самостійності виконання здобувачем такої роботи, відсутність ознак повторюваності та плагіату.

Присутність здобувачів вищої освіти на практичних і лекційних заняттях є обов’язковою, важливою також є їх участь в обговоренні всіх питань теми. Пропущені заняття мають бути відпрацьовані. Здобувач вищої освіти повинен дотримуватися навчальної етики, поважно ставитися до учасників процесу навчання, дотримуватися дисципліни й часових (строкових) параметрів навчального процесу.

Координатор Syllabus