Метою викладання навчальної дисципліни «Історія інженерної діяльності» є формування у студентів чіткого та цілісного уявлення про специфічний вид діяльності – інженерну працю, її передісторію, основні етапи розвитку, співвідношення наукової і технічної діяльності, створення інженерного типу мислення
Перший рік. Весна – 3 кредитів. Залік.
Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:
- 131БОК1 Історія України та української культури;
- 131БОК2 Філософія
Перелік дисциплін, для яких курс є передумовою:
- 131БОК33 Практика (навчально-ознайомча)
Тема 1. Технічна діяльність від найдавніших часів до промислової революції ХVIII-ХІХ століть.
1.Початок інженерної діяльності людини. Технічна діяльність в епоху палеоліта, мезоліта, а також в стародавньому Єгипті і Вавілоні
2.Науково-технічні знання античноі культури. Розвиток технічних знань в стародавніх Греції і Римі.
3.Інженерна діяльність в середні віки і епоху Відродження. Життя та діяльність Леонардо да Вінчі, Галілео Галілея та ін.
Тема 2. . Промислова революція ХVIII-ХІХ століть.
1. Інженерна діяльність в період промислової революції (з кінця VII до початку XIX століття).
2. Життя та діяльність Ньютона, Ломоносова та ін.
3. Виникнення технічної освіти в XVIII-XIX століттях. Історія науково-дослідних лабораторій та інститутів.
Тема 3. Інженерна діяльність від промислової до науково-технічної революції ХХ століття.
1.Загальна характеристика розвитку науки наприкінці XIX – початку XX століття. Диференціалізація та інтеграція наук. Створення наукових шкіл та центрів.
2.Розвиток фізичних та хімічних наук в кінці XIX – початку ХХ століть. Праці Максвелла, Планка, Кюрі, Бора, Ейнштейна, Рентгена, Менделеева, Вернадського, Дарвіна та ін.
3.Розвиток техніки в кінці ХІХ – початку ХХ століть. Досягнення в галузях енергетики, металургії та ін. Поява електро- і радіотехніки.
Тема 4. Інженерна діяльність в епоху науково-технічної революції.
1.Науково-технічна революція ХХ століття.
2.Новітні досягнення в різноманітних галузях інженерної діяльності.
Тема 5. Закони побудови і розвитку техніки. Методи інженерної творчості.
1.Закон прогресивної еволюції техніки.
2.Закон відповідності між функцією та структурою.
3.Закон стадійного розвитку техніки. Використання інших законів техніки.
Тема 6. Соціально-психологічний склад творчого інженера. Майбутнє інженерної професії
1. Мотивація інженерної творчості.
2.Ділові якості інженера.
3.Бюрократичні перепони на шляху інженерної творчості.
4.Джерела нераціонального використання творчих можливостей інженера
Практичне заняття № 1. Інженерна діяльність від промислової до науково-технічної революції ХХ століття
Практичне заняття № 2. Інженерна діяльність в епоху науково-технічної революції.
Практичне заняття № 3 Закони побудови і розвитку техніки. Методи інженерної творчості.
Практичне заняття № 4. Соціально-психологічний склад творчого інженера. Майбутнє інже-нерної професії
Базова
- Онищенко О. Г. Історія інженерної діяльності: Навч. посібник. – Полтава: ПолтДТУ, 2000. – 207 с.
- Холодов А. М. История науки и техники автомобильно-дорожного транспорта: Учебн. пособие. – Харків: ХДАДТУ, 1996. – 123 с.
- Андреев Л. В. Этюды об инженерном творчестве. – Дніпропетровськ: Промінь, 1989. – 222 с.
- Історія інженерної діяльності: Навчальний посібник/ С.В.Подлєсний, Ю.О.Єрфорт, В.М.Іскрицький. –Краматорськ, 2004. –127с
- Боголюбов О.М. Нариси з історії механіки. – К.: Наук. думка, 1974. – 192 с.
- Історія інженерної діяльності. Курс лекцій для студентів усіх спеціальностей денного та заочного форм навчання – В.В. Морозов, В.І. Ніколаєнко – Харків: НТУ “ХПІ”, 2007. – 336 с.
- Исследования по истории физики и механики /Отв. ред. А.Т.Григорян. М.: Наука, 1989. – 186 с.
- Кузнецов Б.Г. Галилей. – Изд.: Наука, 1964. – 326 с.
- Чус А.В., Данченко В.Н. Основы технического творчества. – К.: ВШ, 1983. – 184 с.
- Сборник задач по курсу "Теория развития технических систем" / А.А. Евтушенко, В.Г. Неня, С.В. Сапожников, И.Б. Твердохлеб. – Сумы: Изд-во СумГУ, 1995. – 107 с.