Навчальний курс 131БОК10 Історія інженерної діяльності

Метою викладання навчальної дисципліни «Історія інженерної діяльності» є формування у студентів чіткого та цілісного уявлення про специфічний вид діяльності – інженерну працю, її передісторію, основні етапи розвитку, співвідношення наукової і технічної діяльності, створення інженерного типу мислення

Перший рік. Весна – 3 кредитів. Залік.

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • 131БОК1 Історія України та української культури;
  • 131БОК2 Філософія

Перелік дисциплін, для яких курс є передумовою:

  • 131БОК33 Практика (навчально-ознайомча)

Тема 1. Технічна діяльність від найдавніших часів до промислової революції ХVIII-ХІХ століть.

1.Початок інженерної діяльності людини. Технічна діяльність в епоху палеоліта, мезоліта, а також в стародавньому Єгипті і Вавілоні

2.Науково-технічні знання античноі культури. Розвиток технічних знань в стародавніх Греції і Римі.

3.Інженерна діяльність в середні віки і епоху Відродження. Життя та діяльність Леонардо да Вінчі, Галілео Галілея та ін.

Тема 2. . Промислова революція ХVIII-ХІХ століть.

1. Інженерна діяльність в період промислової революції (з кінця VII до початку XIX століття).

2. Життя та діяльність Ньютона, Ломоносова та ін.

3. Виникнення технічної освіти в XVIII-XIX століттях. Історія науково-дослідних лабораторій та інститутів.

Тема 3. Інженерна діяльність від промислової до науково-технічної революції ХХ століття.

1.Загальна характеристика розвитку науки наприкінці XIX – початку XX століття. Диференціалізація та інтеграція наук. Створення наукових шкіл та центрів.

2.Розвиток фізичних та хімічних наук в кінці XIX – початку ХХ століть. Праці Максвелла, Планка, Кюрі, Бора, Ейнштейна, Рентгена, Менделеева, Вернадського, Дарвіна та ін.

3.Розвиток техніки в кінці ХІХ – початку ХХ століть. Досягнення в галузях енергетики, металургії та ін. Поява електро- і радіотехніки.

Тема 4. Інженерна діяльність в епоху науково-технічної революції.

1.Науково-технічна революція ХХ століття.

2.Новітні досягнення в різноманітних галузях інженерної діяльності.

Тема 5. Закони побудови і розвитку техніки. Методи інженерної творчості.

1.Закон прогресивної еволюції техніки.

2.Закон відповідності між функцією та структурою.

3.Закон стадійного розвитку техніки. Використання інших законів техніки.

Тема 6. Соціально-психологічний склад творчого інженера. Майбутнє інженерної професії

1. Мотивація інженерної творчості.

2.Ділові якості інженера.

3.Бюрократичні перепони на шляху інженерної творчості.

4.Джерела нераціонального використання творчих можливостей інженера

Практичне заняття № 1. Інженерна діяльність від промислової до науково-технічної революції ХХ століття

Практичне заняття № 2. Інженерна діяльність в епоху науково-технічної революції.

Практичне заняття № 3 Закони побудови і розвитку техніки. Методи інженерної творчості.

Практичне заняття № 4. Соціально-психологічний склад творчого інженера. Майбутнє інже-нерної професії

Базова

  1. Онищенко О. Г. Історія інженерної діяльності: Навч. посібник. – Полтава: ПолтДТУ, 2000. – 207 с.
  2. Холодов А. М. История науки и техники автомобильно-дорожного транспорта: Учебн. пособие. – Харків: ХДАДТУ, 1996. – 123 с.
  3. Андреев Л. В. Этюды об инженерном творчестве. – Дніпропетровськ: Промінь, 1989. – 222 с.
  4. Історія інженерної діяльності: Навчальний посібник/ С.В.Подлєсний, Ю.О.Єрфорт, В.М.Іскрицький. –Краматорськ, 2004. –127с
  5. Боголюбов О.М. Нариси з історії механіки. – К.: Наук. думка, 1974. – 192 с.
  6. Історія інженерної діяльності. Курс лекцій для студентів усіх спеціальностей денного та заочного форм навчання – В.В. Морозов, В.І. Ніколаєнко – Харків: НТУ “ХПІ”, 2007. – 336 с.
  7. Исследования по истории физики и механики /Отв. ред. А.Т.Григорян. М.: Наука, 1989. – 186 с.
  8. Кузнецов Б.Г. Галилей. – Изд.: Наука, 1964. – 326 с.
  9. Чус А.В., Данченко В.Н. Основы технического творчества. – К.: ВШ, 1983. – 184 с.
  10. Сборник задач по курсу "Теория развития технических систем" / А.А. Евтушенко, В.Г. Неня, С.В. Сапожников, И.Б. Твердохлеб. – Сумы: Изд-во СумГУ, 1995. – 107 с.

Координатор Syllabus