Навчальний курс 131БОК14 Психологія

Предмет, завдання та галузі психології. Психологія як наука про закономірності функціонування психіки. Етапи становлення психології як науки. Предмет і завдання психології. Місце психології в системі наук. Методи психології. Історія розвитку психологічної науки. Етапи історичного розвитку психології. Формування засад наукової психології. Напрями психології у XX ст.

Психологія у системі наукового пізнання. Психологія серед інших наук. Методологічні принципи психології. Методи психологічного дослідження. Основні проблеми психології. Мозок і психіка. Психічний розвиток на рівні організму та індивіда. Буття і свідомість. Людина і світ.

Природа і сутність психіки. Нервова система людини та її структура. Властивості та функції нервової системи. Проблема локалізації психічних функцій. Поняття про умовний та безумовний рефлекс. Характеристика рефлекторної діяльності головного мозку. Теорія функціональних систем організму.

Відчуття та сприймання як механізми психічного відображення. Фізіологічна природа відчуттів. Види та загальні закономірності відчуттів. Властивості сприймання. Сприймання як психічний процес. Закономірності сприймання.

Увага та пам'ять та їх розвиток. Увага та її види. Властивості уваги та основні чинники їх активізації. Пам’ять як фундаментальний пізнавальний процес. Види та властивості пам’яті. Прийоми запам’ятовування матеріалу.

Уява, уявлення та їх зв'язок з іншими пізнавальними процесами. Природа уяви. Феноменологія уяви. Процес уяви.

Мислення як процес опосередкованого пізнання світу. Мислення як процес опосередкованого пізнання світу. Види мислення та їх характеристика. Структура процесу мислення.

Емоційно-вольова сфера особистості. Поняття про почуття та емоції. Класифікація емоцій та почуттів. Роль емоцій у регуляції поведінки особистості. Класифікація емоцій та почуттів. Вищі почуття людини та засоби їх розвитку. Емоції та ефективність діяльності людини. Природа та функції волі. Поняття про волю та її функції. Природа вольової дії. Прості та складні вольові дії та їх структура. Виховання волі. Принципи самовиховання волі.

Темперамент та характер. Природа темпераменту. Властивості темпераменту. Класифікація типів темпераменту. Врахування типів темпераменту при здійсненні індивідуального підходу до учнів у навчально-виховному процесі. Природа і сутність характеру. Виховання характеру.

Задатки та здібності. Структура здібностей. Розвиток і застосування здібностей. Загальні і спеціальні здібності. Творча обдарованість особистості та шляхи її розвитку.

Спрямованість особистості. Світогляд, переконання і ідеали особистості їх роль у становленні особистості.

Перший рік, весна, 3 кредити залік

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • Філософія

Курс є передумовою для вивчення дисциплін циклу загальної та професійної підготовки.


Тема 1. Предмет, завдання та галузі психології. Психологія як наука про закономірності функціонування психіки. Етапи становлення психології як науки. Предмет і завдання психології. Місце психології в системі наук. Методи психології. Історія розвитку психологічної науки. Етапи історичного розвитку психології. Формування засад наукової психології. Напрями психології у XX ст.

Тема 2. Психологія у системі наукового пізнання. Психологія серед інших наук. Методологічні принципи психології. Методи психологічного дослідження. Основні проблеми психології. Мозок і психіка. Психічний розвиток на рівні організму та індивіда. Буття і свідомість. Людина і світ.

Тема 3. Природа і сутність психіки. Нервова система людини та її структура. Властивості та функції нервової системи. Проблема локалізації психічних функцій. Поняття про умовний та безумовний рефлекс. Характеристика рефлекторної діяльності головного мозку. Теорія функціональних систем організму.

Тема 4. Відчуття та сприймання як механізми психічного відображення. Фізіологічна природа відчуттів. Види та загальні закономірності відчуттів. Властивості сприймання. Сприймання як психічний процес. Закономірності сприймання.

Тема 5. Увага та пам'ять та їх розвиток. Увага та її види. Властивості уваги та основні чинники їх активізації. Пам’ять як фундаментальний пізнавальний процес. Види та властивості пам’яті. Прийоми запам’ятовування матеріалу.

Тема 6. Уява, уявлення та їх зв'язок з іншими пізнавальними процесами. Природа уяви. Феноменологія уяви. Процес уяви.

Тема 7. Мислення як процес опосередкованого пізнання світу. Мислення як процес опосередкованого пізнання світу. Види мислення та їх характеристика. Структура процесу мислення.

Тема 8. Емоційно-вольова сфера особистості. Поняття про почуття та емоції. Класифікація емоцій та почуттів. Роль емоцій у регуляції поведінки особистості. Класифікація емоцій та почуттів. Вищі почуття людини та засоби їх розвитку. Емоції та ефективність діяльності людини. Природа та функції волі. Поняття про волю та її функції. Природа вольової дії. Прості та складні вольові дії та їх структура. Виховання волі. Принципи самовиховання волі.

Тема 9. Темперамент та характер. Природа темпераменту. Властивості темпераменту. Класифікація типів темпераменту. Врахування типів темпераменту при здійсненні індивідуального підходу до учнів у навчально-виховному процесі. Природа і сутність характеру. Виховання характеру.

Тема 10. Задатки та здібності. Структура здібностей. Розвиток і застосування здібностей. Загальні і спеціальні здібності. Творча обдарованість особистості та шляхи її розвитку.

Тема 11. Спрямованість особистості. Світогляд, переконання і ідеали особистості їх роль у становленні особистості.

Практичне заняття Тема 1. Предмет, завдання та галузі психології.

Практичне заняття Тема 2. Психологія у системі наукового пізнання

Практичне заняття Тема 3. Природа і сутність психіки.

Практичне заняття Тема 4. Відчуття та сприймання як механізми психічного відображення.

Практичне заняття Тема 5. Увага та пам'ять та їх розвиток.

Практичне заняття Тема 6. Уява, уявлення та їх зв'язок з іншими пізнавальними процесами

Практичне заняття Тема 7. Мислення як процес опосередкованого пізнання світу

Практичне заняття Тема 8. Емоційно-вольова сфера особистості.

Практичне заняття Тема 9. Темперамент та характер.

Практичне заняття Тема 10. Задатки та здібності.

Практичне заняття Тема 11. Спрямованість особистості.

Базова

  1. Загальна психологія. Підручник / За заг. ред. С. Д. Максименка. 3-те вид., переробл. і доп. К. : Центр учбової літератури, 2008. 272 с.
  2. М’ясоїд П. А. Загальна психологія. Навч. посіб. 3-тє вид., випр. К.: Вища. шк., 2004. 487 с.
  3. Психологія: Підручник /Ю. Л. Трофімов, В. В. Рибалка, П. А. Гончарук та ін.; за ред. Ю. Л. Трофімова. 6-те вид., стереотип. К. : Либідь, 2008. 560 c.

Допоміжна

  1. Варій М. Й. Загальна психологія: [підр.для студ. вищ. навч. закл.] [3- тє вид.]. К.: Центр учбової літератури, 2009. 1007 с.
  2. Загальна психологія: [підручник для студ. вищ. навч. закладів] / [О. В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук ін.]; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. К.: Ка-равела, 2011. 464 с.
  3. Павелків Р. В. Загальна психологія: підручник. К.: Кондор, 2012. 576с.
  4. Практикум із загальної психології / За ред. Т. І. Пашукової. К. : Т-во «Знання», КОО, 2000. 204 с.
  5. Психологія / За ред. Г.С. Костюка. К., 1968.570 с.

Координатор Syllabus