Навчальний курс 184БВБ1.1 Психологія

Нервова система людини та її структура. Властивості та функції нервової системи. Проблема локалізації психічних функцій. Поняття про умовний та безумовний рефлекс. Характеристика рефлекторної діяльності головного мозку. Теорія функціональних систем організму. Фізіологічна природа відчуттів. Види та загальні закономірності відчуттів. Властивості сприймання. Сприймання як психічний процес. Закономірності сприймання.

Увага та її види. Властивості уваги та основні чинники їх активізації. Пам’ять як фундаментальний пізнавальний процес. Види та властивості пам’яті. Прийоми запам’ятовування матеріалу. Структура мисленевого процесу. Мислення як процес опосередкованого пізнання світу. Види мислення та їх характеристика. Природа уяви. Феноменологія уяви. Процес уяви. Поняття про почуття та емоції. Класифікація емоцій та почуттів. Роль емоцій у регуляції поведінки особистості. Класифікація емоцій та почуттів. Вищі почуття людини та засоби їх розвитку. Емоції та ефективність діяльності людини. Поняття про волю та її функції. Природа вольової дії. Прості та складні вольові дії та їх структура. Виховання волі. Принципи самовиховання волі. Природа темпераменту. Властивості темпераменту. Класифікація типів темпераменту. Врахування типів темпераменту при здійсненні індивідуального підходу до учнів у начально-виховному процесі. Природа і сутність характеру. Виховання характеру. Структура здібностей. Розвиток і застосування здібностей. Загальні і спеціальні здібності. Творча обдарованість особистості та шляхи її розвитку. Світогляд, переконання і ідеали особистості їх роль у становленні особистості. Структура спрямованості.

Другий рік, осінь – 3 кредити (1 – 3) Диференційований залік

Перелік дисциплін, які є передумовою вивчення курсу:

  • 184БОК3 Історія української культури
  • 184БОК5 Філософія

Тема 1. Природа і сутність психіки. Нервова система людини та її структура. Властивості та функції нервової системи. Проблема локалізації психічних функцій. Поняття про умовний та безумовний рефлекс. Характеристика рефлекторної діяльності головного мозку. Теорія функціональних систем організму.

Тема 2. Відчуття та сприймання як механізми психічного відображення. Фізіологічна природа відчуттів. Види та загальні закономірності відчуттів. Властивості сприймання. Сприймання як психічний процес. Закономірності сприймання.

Тема 3. Увага та пам'ять та їх розвиток. Увага та її види. Властивості уваги та основні чинники їх активізації. Пам’ять як фундаментальний пізнавальний процес. Види та властивості пам’яті. Прийоми запам’ятовування матеріалу.

Тема 4. Мислення, уява та уявлення як процес опосередкованого пізнання світу. Структура мисленевого процесу. Мислення як процес опосередкованого пізнання світу. Види мислення та їх характеристика. Природа уяви. Феноменологія уяви. Процес уяви.

Тема 5. Емоційно-вольова сфера особистості. Поняття про почуття та емоції. Класифікація емоцій та почуттів. Роль емоцій у регуляції поведінки особистості. Вищі почуття людини та засоби їх розвитку. Емоції та ефективність діяльності людини. Поняття про волю та її функції. Природа вольової дії. Прості та складні вольові дії та їх структура. Виховання волі. Принципи самовиховання волі.

Тема 6. Темперамент та характер. Природа темпераменту. Властивості темпераменту. Класифікація типів темпераменту. Врахування типів темпераменту при здійсненні індивідуального підходу до учнів у начально-виховному процесі. Природа і сутність характеру. Виховання характеру.

Тема 7. Задатки та здібності. Структура здібностей. Розвиток і застосування здібностей. Загальні і спеціальні здібності. Творча обдарованість особистості та шляхи її розвитку.

Тема 8. Спрямованість особистості. Світогляд, переконання і ідеали особистості їх роль у становленні особистості. Структура спрямованості.

Практичне заняття №1. Мозок і психіка: характеристика співвідношення.

Практичне заняття №2. Властивості та закономірності відчуття та сприймання.

Практичне заняття №3. Властивості уваги та основні чинники їх активізації. Прийоми запам’ятовування матеріалу.

Практичне заняття №4. Мислення, уява та уявлення як процес опосередкованого пізнання світу.

Практичне заняття №5. Емоції та почуття людини. Виховання вольових якостей особистості.

Практичне заняття №6. Врахування темпераменту та характеру в начально-виховному процесі.

Практичне заняття №7. Загальні і спеціальні здібності. Розвиток здібностей.

Базова

  1. Загальна психологія. Підручник / За заг. ред. С. Д. Максименка. – 3-те вид., переро-бл. і доп. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 272 с.
  2. М’ясоїд П. А. Загальна психологія / Петро М’ясоїд – Навч. посіб. – 3-тє вид., випр. – К.: Вища. шк., 2004. – 487 с.
  3. Психологія / За ред. Г.С. Костюка. – К., 1968. – 570 с.

Допоміжна

  1. Айсмонтас Б. Б. Общая психология: Схемы / Б.Б.Айсмонтас – М: Изд-во ВЛАДОС-ПРЕСС, 2003.– 288 с.
  2. Практикум із загальної психології / За ред. Т. І. Пашукової. – К. : Т-во «Знання», КОО, 2000. – 204 с.
  3. Психологія: Підручник /Ю. Л. Трофімов, В. В. Рибалка, П. А. Гончарук та ін.; за ред. Ю. Л. Трофімова. – 6-те вид., стереотип. – К. : Либідь, 2008. – 560 c.

Координатор Syllabus