Навчальний курс 191 ОК 7 Актуальні проблеми дизайну архітектурного середовища

Освітній рівень Другий (магістерський)
Програма навчання Обов’язкова
Галузь знань 19 Архітектура та будівництво
Спеціальність 191 Архітектура та містобудування
Освітня програма Дизайн архітектурного середовища
Обсяг дисципліни 3 кредити (90 академічних годин)
Види аудиторних занять лекції (20 академічних годин), семінарські та практичні заняття (12 академічних годин)
Форма контролю Диференційований залік

Вивчення дисципліни сприяє формуванню у студентів середовищного мислення, уявлень про значення середовищних об’єктів, концепцій та стильових напрямів світових архітектурно-дизайнерських шкіл; в ознайомленні студентів із назрілими проблемами дизайну архітектурного середовища та світовим досвідом їх вирішення. Дисципліна сприяє формування таких програмних компетентностей:

  • Інтегральної: здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування.
  • Загальних компетентностей:

ЗК 01: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК 02: Здатність спілкуватися державною мовою як існо, так і письмово.

ЗК 05: Прагнення до збереження навколишнього  середовища.

ЗК 06: Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).

ЗК 07: Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

  • Спеціальних (фахових, предметних)    компетентностей:

СК 01: здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі архітектури та містобудування у широких або мультидисциплінарних контекстах.

СК 02: Здатність розв’язувати проблеми архітектури та   містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.

СК 03: Здатність аналізувати, розробляти та впроваджувати архітектурно-містобудівні рішення з урахуванням соціально-демографічних, національно-етнічних, природно-кліматичних, інженерно-технічних чинників та санітарно-гігієнічних, безпекових, енергозберігаючих, екологічних, техніко-економічних вимог.

СК 06: Здатність аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід, збирати, накопичувати і використовувати інформацію, необхідну для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру у сфері архітектури та містобудування.

СК 10: Здатність генерувати нові ідеї та розробляти інноваційні рішення у сфері архітектури та містобудування.

СК 11: Здатність критично осмислювати проблеми  архітектури та містобудування.

СК 12: Здатність планувати і виконувати, як персонально, так і в команді,  наукові та прикладні дослідження у сфері дизайну архітектурного середовища, дотримуючись кодексу професійної етики.

СК 14: знання та розуміння особливостей використання сучасних будівельних матеріалів і технологій при прийнятті концептуальних, експериментальних прогностичних проєктних рішень щодо удосконалення предметно-просторового середовища,  оздоблення екстер’єру та інтер’єру будівлі/споруди та елементів предметного наповнення міського простору.

        Результати навчання з дисципліни «Актуальні проблеми дизайну архітектурного середовища» визначені освітньо-професійною програмою «Дизайн архітектурного середовища» 2024 року, зокрема здобувачі повинні:

  • РН 02: мати спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності у сфері  архітектури та містобудування з метою розвитку нових знань та процедур.
  • РН 03: здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних       об’єктів і територій.
  • РН 05: знати, розуміти та оцінювати характеристики сучасних будівельних матеріалів, виробів і технологій, враховувати їх особливості при розробці інноваційних проєктних рішень будівель і споруд, в проєктах благоустрою міських і ландшафтних територій, при реконструкції та реставрації пам’яток архітектури і містобудування.
  • РН 08: організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при  розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів; зрозуміло доносити власні висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців.
  • РН 09: застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень.
  • РН 11. приймати ефективні рішення у сфері архітектури та містобудування, розробляти і порівнювати альтернативи, враховувати обмеження, оцінювати можливі побічні наслідки та ризики.
  • РН12. знати і застосовувати у практичній діяльності законодавство і нормативну базу щодо проведення досліджень та розробки архітектурно- містобудівних проєктів.
  • РН 15: аналізувати міжнародний та вітчизняний досвід щодо проєктування об’єктів архітектури та містобудування.
  • РН 16: планувати і виконувати, як персонально, так і в команді,  наукові та прикладні дослідження у сфері дизайну архітектурного середовища, дотримуючись кодексу професійної етики.

Тема 1. Вступ. Типологія форм міського середовища. Дослідження міського простору: історичний огляд і перспективи аналізу.

Тема 2. Засоби формування образу міського середовища. Проєктування відкритих просторів різного типу.

Тема 3. Композиційні основи архітектурного формування міського середовища. Прийоми співпідлеглості архітектурних компонентів у міському просторі.

Тема 4. Проблеми візуальної ідентифікації та бренд міста. Айдентика міста. Світові здобутки у цій царині.

Тема 5. Основні методи  підвищення привабливості міського середовища.

Тема 6. Врахування потреб різних груп населення при проєктуванні архітектурного середовища (маломобільних, слабкозорих). Універсальний дизайн міських просторів.

Тема 7. Екологічні проблеми міського середовища. Архітектурно-дизайнерські методи їх вирішення. «Мертві зони» міста.

Тема 8. Функціональні особливості міських просторів. Транспортні проблеми міста.

Тема 9. Проблеми безпеки міських просторів. Архітектурно-ландшафтні засоби підвищення безпеки міського середовища.

Тема 10. Дизайн історичних просторів міста: проблеми та перспективи. Основні тенденції гуманізації простору в дизайні архітектурного середовища.

Координатор Syllabus