Освітній рівень | Перший (бакалавр) |
Програма навчання | Обов’язкова |
Галузь знань | 19 Архітектура та будівництво |
Спеціальність | 191 Архітектура та містобудування |
Освітня програма | Архітектура та містобудування |
Обсяг дисципліни | 8 кредити (240 академічних годин) |
Види аудиторних занять | лекції (78 академічних годин), практичні (семінарські) заняття (6 академічних годин) |
Форма контролю | Екзамен |
Навчальна дисципліна має на меті надання здобувачам вищої освіти знань про розвиток світового мистецтва в хронологічному і регіональному контекстах, сприяння розвитку аналітичного мислення, розвиток у студентів світоглядних основ для аналізу і розуміння світового мистецтва. Формування у студентів розуміння методів, прийомів, образно-композиційних засобів виразності, що використовувались при створенні пам’яток світової та української архітектури.
Завдання дисципліни: навчитися аналізувати надбання світового мистецтва та пам’ятки зарубіжної та української архітектури; вміння проводити хронологію розвитку мистецтва та архітектури з визначенням певних композиційно-стильових особливостей.
Очікується, що результати навчання студентів будуть відповідними вимогам освітньо-професійної програми. Згідно з якими студенти повинні:
знати:
- динаміку формування видів та жанрів образотворчого та декоративного мистецтва;
- основні риси історичних мистецьких стилів та особливості художньої мови видатних художників;
- основні форми та методи дослідження творів мистецтва.
- основні тенденції розвитку і характерні риси архітектури, найважливіші пам'ятки зодчества і творчості найвизначніших архітекторів різних епох і стильових напрямків;
- основні стадії формування світової історії і її архітектури;
- типи будинків і споруд, які утворились на кожному історичному етапі;
- конструктивно-тектонічні особливості пам’яток архітектури;
- композиційні і художньо-образні прояви архітектури;
- стильові характеристики архітектури і їх специфічні особливості і тенденції розвитку архітектури;
- найважливіші пам’ятки архітектури на кожному етапі формування;
- творчість видатних майстрів архітектури, їх внесок в загальний процес розвитку архітектури.
- соціально-економічні та технічні передумови формування архітектури України;
- типологічні особливості архітектури України від періоду Київської Русі-України до ХХ століття включно та їх формування в залежності від природно-кліматичних, матеріально-технічних, соціально-економічних та політико-ідеологічних чинників формоутворення;
- закономірності становлення, розквіту та занепаду стилів в Україні у період Х – ХХ століття;
- регіональні особливості розвитку архітектури у період Х – ХХ століття;
- композиційні особливості різних типів споруд в конкретних історичних умовах;
- найвидатніші пам’ятки архітектури України;
- творчість видатних архітекторів, їх споруди та особливості їх творчого почерку.
вміти:
- аналізувати мистецькі твори з позицій видової та жанрової структури;
- виявляти характерні видові особливості та ознаки стилю в конкретних мистецьких творах.
- розрізняти стильові особливості архітектури, розкривати їх архітектурно-художній образ у контексті епохи;
- вміти малювати схеми найвідоміших пам’яток архітектури, їх плани, фасади, розрізи;
- характеризувати особливості кожного стилю і наводити приклади;
- визначати поетапно весь процес розвитку світової архітектури.
- відносити твори архітектури до відповідного стилю, епохи;
- визначати авторство пам’яток архітектури, якщо вони висвітлені в історичній літературі;
- визначати регіональну приналежність того чи іншого об’єкту;
- аналізувати стильові, композиційні та художні характеристики архітектурних об’єктів у відповідності до чинників та передумов їх формування;
- використовувати набуті знання у процесі архітектурного проектування сучасних об’єктів в історичному архітектурному середовищі;
- застосовувати отримані знання при складанні проектів реконструкції та реставрації історичних пам’яток архітектури;
- розробляти реферати різного характеру (узагальнюючого, історичного) та оформлювати історико-теоретичним ілюстрованим матеріалом, адекватним змісту роботи.
Навчальна дисципліна складається з трьох модулів:
Модуль 1 «Історія мистецтва»
(лекції 14 - годин, практичні (семінарські) – 6 годин):
Тема 1. Вступ. Мистецтво як одна з форм суспільної свідомості.
Тема 2. Мистецтво стародавнього Сходу.
Тема 3. Античне мистецтво та мистецтво Візантії.
Тема 4. Мистецтво європейського Середньовіччя та Відродження.
Тема 5. Мистецтво бароко, рококо в Європі.
Тема 6. Мистецтво Західної Європи 19 ст.
Тема 7. Мистецтво кінця ХІХ – початку ХХІ століття.
Семінарське заняття 1. Мистецтво стародавнього Сходу.
Семінарське заняття 2. Античне мистецтво та мистецтво Візантії.
Семінарське заняття 3. Мистецтво європейського Середньовіччя та Відродження.
Модуль 2. «Історія зарубіжної архітектури»
Змістовий модуль 2. Історія зарубіжної архітектури до XX століття:
Тема 1. Вступ. Архітектура первісного суспільства і Давнього Єгипту та Месопотамії.
Тема 2. Архітектура Егейського світу і Давньої Греції.
Тема 3. Архітектура Древнього Риму (період Республіки і Імперії).
Тема 4. Візантійська архітектура. Романська архітектура.
Тема 5. Готика.
Тема 6. Відродження (Раннє, Високе, Пізнє).
Тема 7. Бароко.
Тема 8. Архітектура Франції ХVІ – ХІХ ст.ст. Класицизм.
Змістовий модуль 3. Історія сучасної зарубіжної архітектури (ІІ пол. ХІХ – ХХІ ст.)
Тема 9. Передісторія розвитку сучасної архітектури. Стилізаторство та еклектика. Зародження раціоналізму.
Тема 10. Архітектура модерну.
Тема 11. Архітектура США та Європи 20 -30 рр.
Тема 12. Функціоналізм в архітектурі та його лідери.
Тема 13. Архітектура Англії, Голландії, Скандинавських країн і Фінляндії. Тема 14. Архітектура 2-ої пол. ХХ століття.
Тема 15. Пошук національної самобутності в архітектурі капіталістичних країн.
Тема 16. Архітектура кінця ХХ – початку ХХІ ст.