Навчальний курс А43ММ1 Література історичної пам’яті

Освітній рівень

Другий (магістерський)

Програма навчання

Вибіркова

Галузь знань

А Освіта

Спеціальність

А4  Середня освіта (за предметними спеціальностями)

Предметна спеціальність

А4.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська))

Освітня програма

Англійська мова та зарубіжна література в закладах освіти

Обсяг дисципліни

4 кредити (120 академічних годин)
Види аудиторних занять

лекції (не передбачено), семінарські заняття (40 годин)

Форма контролю

2 – диференційований залік

Вивчення дисципліни «Література історичної пам’яті» спрямоване на формування у здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти цілісного наукового бачення літератури як простору збереження, трансляції та осмислення колективної пам’яті про ключові історичні події та травматичні досвіди людства; виховати здатність до рефлексії над історичними травмами та відповідальності за їхнє осмислення в науковому, культурному й суспільному контекстах; розвиток здатності до системного критичного осмислення художніх текстів у культурному контексті, а також вироблення особистісних і професійних компетентностей, необхідних для проведення високоякісних наукових досліджень у галузі гуманітарних студій.

Завдання дисципліни націлені на формування в здобувачів таких загальних і спеціальних компетентностей:

–        ознайомити здобувачів освіти з основними теоретичними положеннями сучасної зарубіжної і вітчизняної думки в царині літератури історичної пам’яті; 

– навчити здійснювати поглиблений аналіз-інтерпретацію художніх творів у міждисциплінарному полі (історіографія, культурологія, психологія травми, memory studies);

– сприяти осмисленню феномена письменника-свідка і його ролі у формуванні морально-етичного дискурсу сучасності;

– формувати критичну позицію щодо механізмів замовчування, забуття й маніпуляції пам’яттю в літературних і культурних практиках.

– Здатність розв’язувати складні задачі або проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій та/або проведення педагогічних досліджень і характеризується невизначеністю умов.

– Здатність до міжособистої взаємодії, роботи в команді, спілкування з представника-ми інших професійних груп різного рівня з огляду на виявлення емпатії та на етичні мірку-вання (мотиви).

Програмними результатами вивчення дисципліни «Література історичної пам’яті» є:

– Розуміти загальні властивості літератури як мистецтва слова та її роль у міжкультурній взаємодії, вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.

- Досліджувати та пояснювати зміст і значення літературних текстів, як українських, так і зарубіжних, виявляючи їхні унікальні риси та роль у розвитку літератури.

- Володіти основами дослідницької та методологічної культури, керуватися принципами академічної доброчесності під час навчання, викладання та провадження наукової /творчої діяльності.

– Організовувати діалог та полілог з учасниками освітнього процесу, застосовувати методики усвідомленого та емпатичного слухання, розкривати потенціал учасників освітнього процесу, підтримувати і стимулювати дискусію та самостійну думку здобувачів освіти, їхній творчий пошук.

Оволодіння знаннями, навичками й уміннями з навчальної дисципліни «Література історичної пам’яті» базується на вивченні таких дисциплін, як: «Теорія літератури та компаративістика», «Методика викладання зарубіжної літератури в закладах освіти», з якими встановлено міждисциплінарні зв’язки на засадах інтеграції та науковості.

Тема 1. Літературна анатомія Першої світової: від універсального жаху до екзистенційного випробування.

Тема  2. Література Другої світової війни: травма, пам'ять і екзистенція.

Тема 3. Екзистенційні рефлексії: осмислення Другої світової війни у сучасному літературному дискурсі.

Тема 4. На межі пам'яті: Голокост і Голодомор у художньому дискурсі.

Тема 5. Кримськотатарська література як література пам’яті та боротьби.

Тема 6. Екзистенціальний горизонт російсько-української війни: художня герменевтика буттєвого досвіду в новітній українській літературі.

Координатор РПНД