Навчальний курс А4МОК10 Педагогічна практика в закладах фахової передвищої освіти

Освітній рівень

Другий (магістерський)

Програма навчання

Обов’язкова

Галузь знань

А Освіта

Спеціальність

А4  Середня освіта (за предметними спеціальностями)

Предметна спеціальність

А4.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська))

Освітня програма

Англійська мова та зарубіжна література в закладах освіти

Обсяг дисципліни

6 кредитів (180 академічних годин)
Види аудиторних занять

немає

Форма контролю

диференційований залік

Проходження педагогічної практики в закладах фахової передвищої освіти передбачає комплексне формування інтегрованої професійної педагогічної компетентності у сфері організації освітнього процесу з іноземної мови, іноземної мови за професійним спрямуванням та зарубіжної літератури; удосконалення методичних і дидактичних умінь та навичок організації освітнього процесу; розвиток здатності до аналітичного оцінювання навчальних ситуацій й самостійного прийняття педагогічно обґрунтованих рішень; набуття досвіду практичного застосування теоретичних знань у навчально-виховній діяльності у закладах фахової передвищої освіти, що забезпечує високий рівень готовності здобувачів освіти другого рівня вищої освіти до професійної діяльності

Завдання практики: удосконалення та практична верифікація професійних знань здобувачів у сфері психолого-педагогічних, соціально-гуманітарних та фахових компетентностей, інтегруючи їх у практичну діяльність закладів фахової передвищої освіти; розвиток здатність застосовувати теоретичні й методичні підходи для ефективного розв’язання педагогічних і дидактичних завдань у різних освітніх контекстах; формування у майбутніх викладачів англійської мови та зарубіжної літератури методичної автономності, рефлексивної здатності і професійно значущих особистісних якостей, що забезпечують ефективну освітню діяльність; оволодіння сучасними дидактичними та педагогічними технологіями, інтерактивними формами навчання та інформаційно-комунікаційними засобами організації освітнього процесу у закладах фахової передвищої освіти; розвиток уміння проєктування, моделювання та реалізації навчально-виховних заходів з англійської мови та зарубіжної літератури, використовуючи інноваційні методи й прийоми активного навчання; сприяння формуванню дослідницької компетентності та творчого підходу до педагогічної практики, з-поміж яких здатність адаптувати освітні методики до специфіки студентської аудиторії; удосконалення навичок самостійної професійної рефлексії, самооцінки та планування індивідуальної програми безперервного професійного розвитку; формування професійної мотивації та інтересу до педагогічної діяльності, стимулювання прагнення до інноваційної, науково-методичної та освітньої самопідготовки; набуття здобувачами освіти інтегральної, загальних та спеціальних компетентностей:

ІК: Здатність розв’язувати складні проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій та проведення педагогічних досліджень і характеризується невизначеністю умов.

ЗК1. Здатність застосовувати знання предметної області та кращі практики в професійній діяльності.

ЗК2. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології у професійній діяльності.

ЗК3. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування інших до досягнення спільної мети.

ЗК4. Здатність діяти соціально відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина.

ЗК5. Здатність до міжособистої взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня з огляду на виявлення емпатії та на етичні міркування (мотиви).

СК1. Здатність забезпечувати навчання іноземної мови, формувати в здобувачів освіти ключові іншомовні компетентності, що відповідають їхньому освітньому рівню та освітнім потребам.

СК2. Здатність комбінувати традиційні та інноваційні методи, технології і засоби навчання іноземної мови та зарубіжної літератури; добирати та використовувати ефективні навчальні матеріали; розробляти навчально-методичне забезпечення освітнього процесу з іноземної мови та літератури у закладах освіти, розробляти та оновлювати програми навчальної дисципліни.

СК3. Здатність забезпечувати суб’єкт-суб’єктну взаємодію в освітньому процесі, функціонування безпечного та інклюзивного освітнього середовища, використовувати здоров’язбережувальні технології в освітньому процесі, ураховувати психоемоційний стан здобувачів освіти.

СК4. Здатність прогнозувати результати освітнього процесу та створювати оптимальне навчальне середовище, що сприяє досягненню освітніх цілей.

СК5. Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти, здійснювати індивідуальний супровід їх.

СК6. Здатність проєктувати форми та методи контролю якості освіти, здійснювати оцінювання та моніторинг результатів навчання здобувачів освіти на засадах компетентнісного підходу, обирати та розробляти ефективні види контрольно-вимірювальних матеріалів, надавати рекомендації щодо покращення результатів навчання.

СК8. Здатність володіти всіма складниками комунікативної компетентності й використовувати їх у процесі професійної і міжособистісної комунікації у сферах усного і писемного мовлення.

СК10. Здатність використовувати в професійній діяльності для організації успішної комунікації системні знання історії та теорії літератури, еволюції напрямів, жанрів і стилів, а також знання про основних представників вітчизняної та зарубіжної літератури, художні явища, тенденції розвитку літературного процесу, формувати в здобувачів освіти моральні та ціннісні орієнтації, усвідомлення особистих відчуттів, почуттів та емоцій.

СК11. Здатність використовувати досягнення сучасної вітчизняної, зарубіжної педагогічної та психологічної науки для організації професійно-практичної, науково-дослідницької діяльності, самоосвіти та професійного розвитку.

Програмними результатами  є:

ПР1. Володіти комунікативними стратегіями з іноземних мов у професійному міжкультурному спілкуванні та практичній педагогічній діяльності з використанням сучасних мовних засобів.

ПР3. Розуміти загальні властивості літератури як мистецтва слова та її роль у міжкультурній взаємодії, вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.

ПР7. Добирати традиційні й інноваційні форми, методи та засоби навчання, інформаційно-комунікаційні технології відповідно до мети і завдань навчального заняття, вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти; розміщувати та використовувати матеріали з урахуванням їхньої доцільності, функційності, естетичної привабливості, індивідуальних потреб учасників освітнього процесу, уміти розробляти й оновлювати навчальні програми.

ПР8. Володіти основами ефективного планування й організації освітнього процесу, створення безпечного й комфортного освітнього середовища з огляду на індивідуально-психологічні особливості здобувачів освіти, а також їхні особливі освітні потреби, психоемоційний стан.

ПР9. Оцінювати результати навчання здобувачів освіти і здійснювати їх моніторинг, формувати ціннісні ставлення здобувачів освіти у процесі їхнього навчання, виховання та розвитку, дотримуватися академічної доброчесності під час оцінювання здобуття освіти та забезпечувати дотримання здобувачами освіти академічної доброчесності.

ПР10. Організовувати діалог та полілог з учасниками освітнього процесу, застосовувати методики усвідомленого та емпатичного слухання, розкривати потенціал учасників освітнього процесу, підтримувати і стимулювати дискусію та самостійну думку здобувачів освіти, їхній творчий пошук.

ПР11. Управляти навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують стратегічних підходів, інтегрувати інновації у власну педагогічну практику, адаптувати їх до різних умов освітнього процесу та типів закладів освіти.

ПР13. Проєктувати, аналізувати та коригувати власну педагогічну діяльність.

ПР14. Використовувати гуманістичний потенціал іноземної мови і культури для формування духовного світу громадян України, забезпечувати організацію діалогу мов і культур на заняттях з іноземної мови і зарубіжної літератури, формувати навички етичної та соціально відповідальної поведінки.

ПР15. Уміти модифікувати, адаптувати, комбінувати, розробляти й ефективно використовувати цифрові ресурси та засоби у процесі викладання філологічних дисциплін у різних закладах освіти.

Передумовами для проходження педагогічної практики в закладах фахової передвищої освіти є вивчення дисциплін: «Методика викладання іноземних мов в закладах освіти», «Методика викладання зарубіжної літератури в закладах освіти», «Цифрові технології в освіті та академічна доброчесність», а також проходження педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти.

Тема 1. Знайомство здобувачів вищої освіти зі специфікою діяльності закладу фахової передвищої освіти та особливостями  організації освітнього процесу в ньому.

Тема 2. Знайомство з керівниками від бази практики, обговорення з ними завдань та системи навчально-виховної роботи в групах.

Тема 3. Вивчення груп студентів.

Тема 4. Вивчення документації закладу фахової передвищої освіти, особливостей роботи циклових комісій.

Тема 5. Вивчення системи планування роботи викладачів іноземної мови, іноземної мови за професійним спрямуванням та зарубіжної літератури.

Тема 6. Вивчення педагогічного досвіду роботи викладачів іноземної мови, іноземної мови за професійним спрямуванням та зарубіжної літератури бази практики.

Тема 7. Ознайомлення з науково-методичною літературою з питань використання інноваційних технологій у навчанні іноземної мови, іноземної мови за професійним спрямуванням та зарубіжної літератури.

Тема 8. Підготовка конспектів-уроків та дидактичних матеріалів до занять.

Тема 9. Проведення занять з англійської мови, англійської мови за професійним спрямуванням та зарубіжної літератури.

Тема 10. Планування,підготовка та проведення навчально-виховного заходу з англійської мови, англійської мови за професійним спрямуванням та зарубіжної літератури (за вибором).

Координатор РПНД