Навчальний курс А4МОК11 Науково-педагогічна практика в закладах вищої освіти

Освітній рівень

Другий (магістерський)

Програма навчання

Обов’язкова

Галузь знань

А Освіта

Спеціальність

А4  Середня освіта (за предметними спеціальностями)

Предметна спеціальність

А4.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська))

Спеціалізація

А4.021 Англійська мова та зарубіжна література

Освітня програма

Англійська мова та зарубіжна література в закладах освіти

Обсяг дисципліни

6 кредити (180 академічних годин)
Види аудиторних занять

не передбачено

Форма контролю

3 – диференційований залік

Проходження  науково-педагогічної практики в закладах вищої освіти спрямоване на підготовку здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності А4 «Середня освіта» до професійної діяльності викладачів мовознавчих та літературознавчих дисицплін в закладах вищої освіти; оволодіння сучасними методами, принципами та засобами реалізації викладацької діяльності; формування у магістрантів, на базі попередньо здобутих теоретичних психолого-педагогічних і фахових знань, професійних навичок і вмінь самостійно вирішувати типові й проблемні професійні завдання в умовах реального навчально-виховного процесу у вищій школі; виховання потреби до постійного професійного розвитку й самовдосконалення; розвиток творчого потенціалу та практичних дослідницьких умінь, необхідних для подальшої професійної діяльності викладача закладу вищої освіти.

Завдання практики націлені на формування в здобувачів  ІК, що полягає у  здатності розв’язувати складні задачі або проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій та/або проведення педагогічних досліджень і характеризується невизначеністю умов, а також загальних і спеціальних компетентностей:

ЗК 2. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології у професійній діяльності.

ЗК 3. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків,  мотивування інших до досягнення спільної мети.

ЗК 4. Здатність діяти соціально відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина.

ЗК 5. Здатність до міжособистої взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня з огляду на виявлення емпатії та на етичні міркування (мотиви).

ЗК 8. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.

СК 1. Здатність забезпечувати навчання іноземної мови, формувати в здобувачів освіти ключові іншомовні компетентності, що відповідають їхньому освітньому рівню та освітнім потребам.

СК 2. Здатність комбінувати традиційні та інноваційні методи, технології і засоби навчання іноземної мови та зарубіжної літератури; добирати та використовувати ефективні навчальні матеріали; розробляти навчально-методичне забезпечення освітнього процесу з іноземної мови та літератури у закладах освіти, розробляти та оновлювати програми навчальної дисципліни.

СК 3. Здатність забезпечувати суб’єкт-суб’єктну взаємодію в освітньому процесі, функціонування безпечного та інклюзивного освітнього середовища, використовувати здоров’язбережувальні технології в освітньому процесі, ураховувати психоемоційний стан здобувачів освіти.

СК 5. Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти, здійснювати індивідуальний супровід їх.

СК 6. Здатність проєктувати форми та методи контролю якості освіти, здійснювати оцінювання та моніторинг результатів навчання здобувачів освіти на засадах компетентнісного підходу, обирати та розробляти ефективні види контрольно-вимірювальних матеріалів, надавати рекомендації щодо покращення результатів навчання.

СК 8. Здатність володіти всіма складниками комунікативної компетентності й використовувати їх у процесі професійної і міжособистісної комунікації у сферах усного і писемного мовлення.

СК 10. Здатність використовувати в професійній діяльності для організації успішної комунікації системні знання історії та теорії літератури, еволюції напрямів, жанрів і стилів, а також знання про основних представників вітчизняної та зарубіжної літератури, художні явища, тенденції розвитку літературного процесу, формувати в здобувачів освіти моральні та ціннісні орієнтації, усвідомлення особистих відчуттів, почуттів та емоцій.

СК 11. Здатність використовувати досягнення сучасної вітчизняної, зарубіжної педагогічної та психологічної науки для організації професійно-практичної, науково-дослідницької діяльності, самоосвіти та професійного розвитку.

СК 13. Здатність адаптувати цифровий контент до потреб здобувачів освіти, розробляти особисто або спільно з іншими особами нові електронні освітні ресурси та впорядковувати їх.

Програмними результатами проходження науково-педагогічної практики в закладах вищої освіти є:

ПР 1. Володіти комунікативними стратегіями з іноземних мов у професійному міжкультурному спілкуванні та практичній педагогічній діяльності з використанням сучасних мовних засобів.

ПР 3. Розуміти загальні властивості літератури як мистецтва слова та її роль у міжкультурній взаємодії, вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.

ПР 6. Володіти основами дослідницької та методологічної культури, керуватися принципами академічної доброчесності під час навчання, викладання та провадження наукової / творчої діяльності.

ПР 7. Добирати традиційні й інноваційні форми, методи та засоби навчання, інформаційно-комунікаційні технології відповідно до мети і завдань навчального заняття, вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти; розміщувати та використовувати матеріали  з урахуванням їхньої доцільності, функційності, естетичної привабливості, індивідуальних потреб учасників освітнього процесу, уміти розробляти й оновлювати навчальні програми.

ПР 8. Володіти основами ефективного планування й організації освітнього процесу, створення безпечного й комфортного освітнього середовища з огляду на індивідуально-психологічні особливості здобувачів освіти, їхні особливі освітні потреби, психоемоційний стан.

ПР 9. Оцінювати результати навчання здобувачів освіти і здійснювати їх моніторинг, формувати ціннісні ставлення здобувачів освіти у процесі їхнього навчання, виховання та розвитку, дотримуватися академічної доброчесності під час оцінювання здобуття освіти та забезпечувати дотримання здобувачами освіти академічної доброчесності.

ПР 10. Організовувати діалог та полілог з учасниками освітнього процесу, застосовувати методики усвідомленого та емпатичного слухання, розкривати потенціал учасників освітнього процесу, підтримувати і стимулювати дискусію та самостійну думку здобувачів освіти, їхній творчий пошук.

ПР 11. Управляти навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують стратегічних підходів, інтегрувати інновації у власну педагогічну практику, адаптувати їх до різних умов освітнього процесу та типів закладів освіти.

ПР 13. Проєктувати, аналізувати та коригувати власну педагогічну діяльність.

ПР 14. Використовувати гуманістичний потенціал іноземної мови і культури для формування духовного світу громадян України, забезпечувати організацію діалогу мов і культур на заняттях з іноземної мови і зарубіжної літератури, формувати навички етичної та соціально відповідальної поведінки.

ПР 15. Уміти модифікувати, адаптувати, комбінувати, розробляти й ефективно використовувати цифрові ресурси та засоби у процесі викладання філологічних дисциплін у різних закладах освіти.

Практика ґрунтується на знаннях, навичках та вміннях, отриманих здобувачами під час вивчення таких дисциплін, як «Методика викладання іноземної мови в закладах освіти» та «Методика викладання зарубіжної літератури в закладах освіти», «Цифрові технології в освіті та академічна доброчесність», а також проходження педагогічної практики в закладах фахової передвищої освіти на 2-му році навчання.

Тема 1. Участь у настановній конференції, ознайомлення з програмою практики.

Тема 2. Знайомство здобувачів вищої освіти зі специфікою діяльності кафедри в закладі  вищої освіти.

Тема 3. Знайомство з керівниками від бази практики, обговорення з ними специфіки організації та реалізації освітнього процесу в вищій школі, вивчення їхнього досвіду викладацької роботи.

Тема 4. Складання індивідуального плану роботи з науково-педагогічної практики в закладах вищої освіти;           узгодження та затвердження календарного графіку проходження практики керівниками практики.

Тема 5. Вивчення документації.

Тема 6.  Вивчення системи планування роботи викладача англійської мови, зарубіжної літератури та інших мовознавчих і літературознавчих дисциплін на рік, семестр та окреме заняття.

Тема 7. Відвідування лекційних занять з мовознавчих і літературознавчих дисциплін, практичних занять з мовознавчих і літературознавчих дисциплін, практичних занять із практичного курсу англійської мови та / чи практичної граматики для здобувачів філологічних спеціальностей, практичних занять з іноземної мови (англійська) для здобувачів немовних спеціальностей, практичних занять з іноземної мови за професійним спрямуванням (англійська) для здобувачів немовних спеціальностей та аналіз занять спостережень.

Тема 8. Планування, розробка матеріалів, проведення експериментального дослідження, аналіз та інтерпретація одержаних результатів.

Тема 9. Підготовка та проведення фрагменту лекції з мовознавчих дисциплін.

Тема 10. Підготовка та проведення практичних занять з мовознавчих дисциплін.

Тема 11. Підготовка та проведення фрагменту лекції з літературознавчих дисциплін.

Тема 12. Підготовка та проведення практичних занять з літературознавчих дисциплін.

Тема 13. Підготовка та проведення практичних занять з іноземної мови (англійська) для здобувачів немовних спеціальностей.

Тема 14. Підготовка та проведення практичних занять з іноземної мови за професійним спрямуванням (англійська) для здобувачів немовних спеціальностей.

Тема 15. Підготовка та проведення практичних занять із практичного курсу англійської мови та / чи практичної граматики для здобувачів філологічних спеціальностей.

Тема 16. Підготовка та проведення залікового заняття із практичного курсу англійської мови та / чи практичної граматики для здобувачів філологічних спеціальностей.

Тема 17. Підготовка та проведення залікового заняття з іноземної мови за професійним спрямуванням (англійська) для здобувачів немовних спеціальностей.

Тема 18.  Підготовка та проведення залікового заняття із зарубіжної літератури.

Тема 19. Підготовка та проведення позааудиторного навчально-виховного заходу зі здобувачами освіти.

Тема 20. Оформлення звітної документації. Участь у звітній конференції. Захист практики.

Координатор РПНД