Освітній рівень |
Другий (магістерський) |
Програма навчання |
Обов’язкова |
Галузь знань |
А Освіта |
Спеціальність |
А4 Середня освіта (за предметними спеціальностями) |
Предметна спеціальність |
А4.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)) |
Освітня програма |
Англійська мова та зарубіжна література в закладах освіти |
Обсяг дисципліни |
3 кредити (90 академічних годин) |
Види аудиторних занять |
лекції (14 академічних годин) практичні заняття (38 академічних години) |
Форма контролю |
екзамен |
Вивчення дисципліни «Теорія літератури та компаративістика» спрямоване на формування у здобувачів системних знань про літературний процес і літературно-художній твір як основну його одиницю; вироблення навиків сучасного аналізу літературного твору як явища мистецтва; вивчення основних літературознавчих шкіл ХІХ-ХХІ ст., розуміння основних закономірностей літературного процесу; ознайомлення з основними поняттями порівняльних студій; дати уявлення про світовий літературний процес у єдності універсального і неповторного; навчити здійснювати порівняльний аналіз літератур, окремих письменників та художніх текстів.
Завдання дисципліни націлені на формування в здобувачів ІК, що полягає у здатності розв’язувати складні задачі або проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій та/або проведення педагогічних досліджень і характеризується невизначеністю умов, а також загальних і спеціальних компетентностей:
ЗК 6 Здатність поважати та цінувати власну національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; репрезентувати національну культурну ідентичність, творчо самовиражатися.
ЗК 7 Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, володіння навичками критичного мислення у процесі пошуку, оброблення та аналізу інформації.
ЗК 8 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
СК 7 Здатність планувати та організовувати наукове дослідження, творчий проєкт, обґрунтовувати, узагальнювати, оформляти згідно із сучасними вимогами та презентувати їхні результати, послуговуючись відповідним методологічним інструментарієм, та дотримуватися вимог академічної доброчесності.
СК 10 Здатність використовувати в професійній діяльності для організації успішної комунікації системні знання історії та теорії літератури, еволюції напрямів, жанрів і стилів, а також знання про основних представників вітчизняної та зарубіжної літератури, художні явища, тенденції розвитку літературного процесу, формувати в здобувачів освіти моральні та ціннісні орієнтації, усвідомлення особистих відчуттів, почуттів та емоцій.
Програмними результатами вивчення дисципліни «Теорія літератури та компаративістика» є:
ПР 3 Розуміти загальні властивості літератури як мистецтва слова та її роль у міжкультурній взаємодії, вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПР 4 Досліджувати та пояснювати зміст і значення літературних текстів, як українських, так і зарубіжних, виявляючи їхні унікальні риси та роль у розвитку літератури.
ПР 5 Використовувати наукову, довідкову, методичну літературу рідною та іноземною мовами, сучасні методи обробки інформації для здійснення педагогічних досліджень в галузі професійної діяльності, критично оцінювати достовірність, надійність інформаційних джерел.
Оволодіння знаннями про теорію літератури та компаративістику ґрунтується на дисциплінах, що формують основу підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня.
Тема 1. Теорія літератури як галузь літературознавства.
Тема 2. Розвиток теоретико-естетичної думки від античності до сьогодення.
Тема 3. Проблеми літературної генології.
Тема 4. Художній твір як єдність змісту і форми.
Тема 5. Порівняльне літературознавство в системі наукових дисциплін про літературу.
Тема 6. Порівняльно-історичний та типологічні підходи до зіставного вивчення національних літератур.
Тема 7. Концепція інтертекстуальності в літературній компаративістиці.