Освітній рівень |
Другий (магістерський) |
Програма навчання |
Обов’язкова |
Галузь знань |
А Освіта |
Спеціальність |
А4 Середня освіта (за предметними спеціальностями) |
Предметна спеціальність |
А4.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)) |
Освітня програма |
Англійська мова та зарубіжна література в закладах освіти |
Обсяг дисципліни |
3 кредити (90 академічних годин) |
Види аудиторних занять |
лекції (16 академічних годин), практичні заняття (14 академічних години) |
Форма контролю |
екзамен |
Вивчення дисципліни «Методика викладання зарубіжної літератури в закладах освіти» має на меті сформувати систему знань про закономірності викладання зарубіжної літератури у різних закладах освіти як навчальної дисципліни та про дослідження і пошук найефективніших шляхів, методів та прийомів їх практичного втілення, а також формувати інтегральну, загальні та спеціальні компетентності.
Завдання дисципліни полягають у формуванні у здобувачів ІК, що полягає у здатності розв’язувати складні задачі або проблеми в галузі освіти, що передбачає здійснення інновацій та/або проведення педагогічних досліджень і характеризується невизначеністю умов.
Завдання дисципліни також полягає у формуванні загальних та спеціальних компетентностей:
ЗК 1 Здатність застосовувати знання предметної області та кращі практики в професійній діяльності.
ЗК 2 Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології у професійній діяльності.
СК 2 Здатність комбінувати традиційні та інноваційні методи, технології і засоби навчання іноземної мови та зарубіжної літератури; добирати та використовувати ефективні навчальні матеріали; розробляти навчально-методичне забезпечення освітнього процесу з іноземної мови та літератури у закладах освіти, розробляти та оновлювати програми навчальної дисципліни.
СК 3 Здатність забезпечувати суб’єкт-суб’єктну взаємодію в освітньому процесі, функціонування безпечного та інклюзивного освітнього середовища, використовувати здоров’язбережувальні технології в освітньому процесі, ураховувати психоемоційний стан здобувачів освіти.
СК 4 Здатність прогнозувати результати освітнього процесу та створювати оптимальне навчальне середовище, що сприяє досягненню освітніх цілей.
СК 5 Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти, здійснювати індивідуальний супровід їх.
СК 6 Здатність проєктувати форми та методи контролю якості освіти, здійснювати оцінювання та моніторинг результатів навчання здобувачів освіти на засадах компетентнісного підходу, обирати та розробляти ефективні види контрольно-вимірювальних матеріалів, надавати рекомендації щодо покращення результатів навчання.
СК 12 Здатність до проєктування, критичного аналізу, діагностики й корекції власної педагогічної діяльності.
СК 13 Здатність адаптувати цифровий контент до потреб здобувачів освіти, розробляти особисто або спільно з іншими особами нові електронні освітні ресурси та впорядковувати їх.
Програмними результатами вивчення дисципліни «Методика викладання зарубіжної літератури в закладах освіти» є:
ПР 3 Розуміти загальні властивості літератури як мистецтва слова та її роль у міжкультурній взаємодії, вміти застосовувати ці знання у професійній діяльності.
ПР 7 Добирати традиційні й інноваційні форми, методи та засоби навчання, інформаційно-комунікаційні технології відповідно до мети і завдань навчального заняття, вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти; розміщувати та використовувати матеріали з урахуванням їхньої доцільності, функційності, естетичної привабливості, індивідуальних потреб учасників освітнього процесу, уміти розробляти й оновлювати навчальні програми.
ПР 8 Володіти основами ефективного планування й організації освітнього процесу, створення безпечного й комфортного освітнього середовища з огляду на індивідуально-психологічні особливості здобувачів освіти, їхні особливі освітні потреби, психоемоційний стан.
ПР 9 Оцінювати результати навчання здобувачів освіти і здійснювати їх моніторинг, формувати ціннісні ставлення здобувачів освіти у процесі їхнього навчання, виховання та розвитку, дотримуватися академічної доброчесності під час оцінювання здобуття освіти та забезпечувати дотримання здобувачами освіти академічної доброчесності.
ПР 10 Організовувати діалог та полілог з учасниками освітнього процесу, застосовувати методики усвідомленого та емпатичного слухання, розкривати потенціал учасників освітнього процесу, підтримувати і стимулювати дискусію та самостійну думку здобувачів освіти, їхній творчий пошук.
ПР 11 Управляти навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують стратегічних підходів, інтегрувати інновації у власну педагогічну практику, адаптувати їх до різних умов освітнього процесу та типів закладів освіти.
ПР 14 Використовувати гуманістичний потенціал іноземної мови і культури для формування духовного світу громадян України, забезпечувати організацію діалогу мов і культур на заняттях з іноземної мови і зарубіжної літератури, формувати навички етичної та соціально відповідальної поведінки.
ПР 15 Уміти модифікувати, адаптувати, комбінувати, розробляти й ефективно використовувати цифрові ресурси та засоби у процесі викладання філологічних дисциплін у різних закладах освіти.
Передумовою вивчення навчального курсу є дисципліни, що формують основу підготовки здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня.
Тема 1. Основні етапи становлення літературної освіти в Україні.
Тема 2. Змістове наповнення зарубіжної літератури як шкільного та вузівського предмета.
Тема 3. Методи, форми та засоби вивчення літератури у закладах освіти.
Тема 4. Урахування психоемоційного стану здобувачів освіти у процесі викладання зарубіжної літератури: шляхи формування емоційної чутливості та безпечного освітнього середовища
Тема 5. Планування та організація занять зарубіжної літератури у закладах освіти.
Тема 6. Методика вивчення твору літератури у різних закладах освіти.
Тема 7. Інформаційно-комунікаційні технології в процесі навчання літератури.
Тема 8. Сучасне заняття із зарубіжної літератури в контексті цифрової епохи.