Навчальний курс 014БОК27 Виробнича (педагогічна) практика

Освітній рівень

Перший (бакалаврський)

Програма навчання

Обов’язкова

Галузь знань

01 Освіта/Педагогіка

Спеціальність

014 Середня освіта

Предметна спеціальність

014.02 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська))

Освітня програма

Середня освіта (Англійська мова і друга іноземна мова)

Обсяг дисципліни

9 кредитів (270 академічних годин)

Види аудиторних занять

- немає

Форма контролю

 Диференційований залік

Метою виробничої (педагогічної) практики є здійснення підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта до професійної діяльності вчителя іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти; оволодіння здобувачами освіти сучасними методами, принципами та засобами навчання іноземних мов та зарубіжної літератури, формування у них на базі психолого-педагогічних і фахових знань професійних умінь та навичок для здійснення навчально-виховного процесу з іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти, а також самостійно вирішувати типові професійні завдання, застосовувати знання та вміння для вирішення проблемних педагогічних завдань в галузі навчання іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти, а також формування інтегральної, загальних і спеціальних компетентностей:

ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі викладання іноземних мов та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов і передбачають застосування теоретичних знань і практичних умінь з наук предметної спеціальності та дотичних до них.

ЗК 1. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово, здійснювати ефективну комунікацію українською й іноземними мовами в межах професійної діяльності.

ЗК 2. Здатність до абстрактного мислення, пошуку, опрацювання, аналізу й синтезу інформації та використання інноваційних технологій, сучасних методів й інструментальних засобів в освітньому процесі.

ЗК 3. Здатність до конструктивної міжособистісної взаємодії й ефективної роботи в команді, готовність генерувати нові ідеї й брати на себе відповідальність за ухвалені рішення в непередбачуваних умовах виконання професійної діяльності.

ЗК 4. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру й історію, багатоманітність й мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національно-культурної ідентичності.

ЗК 5. Здатність рефлексувати й обʼєктивно оцінювати професійну діяльність, визначати актуальні потреби, автономно навчатися й оволодівати сучасними знаннями, забезпечуючи безперервний професійний розвиток.

ЗК 6. Здатність розв’язувати складні непередбачувані задачі й проблеми в професійній діяльності шляхом застосування отриманих знань, навичок і вмінь.

ЗК 7. Здатність підтримувати особисте психічне й фізичне здоров’я, контролювати власні емоційні стани, використовувати різні види й форми рухової активності та вести здоровий спосіб життя, створювати комфортне й безпечне освітнє середовище.

ЗК 8. Здатність діяти на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права й обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку.

ЗК 9. Знання та розуміння предметної області й специфіки професійної діяльності та сучасних тенденцій їх розвитку.

ЗК 10. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.

Спеціальними компетентностями є:

СК 1. Здатність моделювати зміст навчання й позакласної виховної роботи, формувати іншомовні комунікативні й предметну читацьку компетентності учнів, зокрема на засадах інтегрованого навчання.

СК 2. Здатність аналізувати, прогнозувати, коригувати й оцінювати навчальну діяльність учнів з огляду на їхні індивідуальні й вікові особливості та потреби шляхом застосування сучасних методів і технологій.

СК 3. Здатність добирати, використовувати наявні та, за потреби, створювати власні, зокрема цифрові, засоби навчання й контролю.

СК 4. Здатність до субʼєкт-субʼєктної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу назасадах партнерства, формувати колектив учнів.

СК 5. Здатність забезпечувати умови для ефективного функціонування інклюзивного освітнього середовища.

СК 6. Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі з метою його оптимізації та вдосконалення, презентувати власні доробки в галузі освіти й педагогіки, методики навчання іноземних мов та зарубіжної літератури.

СК 7. Володіння англійською мовою та другою іноземною мовою (німецькою/польською) на рівні, достатньому для здійснення професійної діяльності на засадах плюрилінгвальності й плюрикультурності.

СК 8. Здатність чітко й виразно висловлювати свою думку іноземними мовами в усному та письмовому вигляді відповідно до прагматичного наміру й комунікативної ситуації, використовуючи на практиці фонетичні, лексичні, граматичні, стилістичні, дискурсивні знання, реалізуючи ефективні стратегії, а також здійснювати медіацію в професійному контексті.

СК 9. Здатність орієнтуватися в світовому літературному процесі, історії та культурній спадщині країн, мова яких вивчається, формувати національну свідомість і культуру учнів, їхні моральні й ціннісні орієнтації.

Програмними результатами  є:

ПР1. Знати історію та сучасні тенденції розвитку світової педагогіки, психології, філології та методики навчання іноземних мов і зарубіжної літератури.

ПР2. Розуміти та враховувати особливості людини як суб’єкта психічної діяльності, джерела її активності, закономірності психічного розвитку, основні вікові новоутворення, умови, що забезпечують особистісне зростання в процесі педагогічної діяльності.

ПР4. Уміти ефективно працювати з інформацією: критично аналізувати, інтерпретувати, впорядковувати, класифікувати й систематизувати її на засадах академічної доброчесності.

ПР5. Володіти знаннями про мову загалом в синхронічному та діахронічному аспектах, уміти виокремлювати галузі філології, окреслювати коло їхніх основних проблем.

ПР6. Уміти застосовувати філологічні знання для розв’язання професійних завдань, зокрема для формування іншомовної комунікативної та міжкультурної компетентностей в здобувачів освіти.

ПР7. Уміти проявляти ініціативу, генерувати нові ідеї для розв’язання складних спеціалізованих завдань і проблем у професійній діяльності та нести відповідальність за прийняті рішення у непередбачуваних ситуаціях.

ПР 8. Бути здатним усвідомлювати здоров’я як цінність, володіти знаннями та вміннями з охорони здоров’я й безпеки життєдіяльності. Уміти надавати домедичну допомогу учасникам освітнього процесу.

ПР9. Реалізовувати ефективні комунікативні стратегії з учасниками освітнього процесу із дотриманням етичних норм, принципів толерантності, співробітництва й взаємоповаги для розв’язання завдань професійної діяльності та забезпечувати посередницькі функції.

ПР10. Вільно володіти українською та іноземними мовами в усній і письмовій формах, у різних жанрово-стильових дискурсах і регістрах спілкування для вирішення комунікативних завдань у непередбачуваних ситуаціях.

ПР11. Бути здатним проєктувати педагогічний процес, програми розвитку суб’єктів освітнього процесу, зокрема в умовах інклюзивної освіти, планувати хід заняття з іноземної мови та зарубіжної літератури.

ПР12. Організовувати навчальні заняття різних типів, застосовувати різні види й форми навчально-пізнавальної діяльності учнів, відбирати, правильно й логічно презентувати навчальний матеріал; використовувати технології, методи і засоби, зокрема для реалізації інтегрованого навчання.

ПР13. Розуміти сутність соціального життя та структури суспільства, основних етапів розвитку і становлення української державності, передумов особистої свободи, моральних обов’язків особистості. Реалізовувати свої права й обов’язки, утверджувати цінності громадянського суспільства у професійній діяльності.

ПР14. Уміти здійснювати професійну та особистісну рефлексію; прогнозувати, контролювати й аналізувати результати навчання здобувачів освіти; використовувати методи та прийоми розвитку в учнів здатності до само- й взаємоконтролю.

ПР15. Уміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології та створювати цифрові освітні ресурси для вирішення спеціалізованих завдань і практичних проблем.

ПР16. Знати сучасні дидактичні й методичні засади навчання іноземних мов і зарубіжної літератури та вміти застосовувати їх в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти.

ПР17. Бути здатним систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію та брати участь в діяльності професійних об’єднань педагогів.

ПР18. Знати історію зарубіжної літератури, вміти аналізувати й інтерпретувати твори художньої літератури, визначати їхню специфіку і місце в літературному процесі.

Передумовами для проходження виробничої (педагогічної) практики є вивчення дисциплін: Педагогіка», «Загальна психологія», «Безпека людини», «Практика усного і писемного мовлення (англійська)», «Практика усного та писемного мовлення (друга іноземна мова)», «Методика навчання іноземних мов та культур», «Лінгвокраїнознавство з компонентом англійська література», «Лінгвокраїнознавство з компонентом література другої іноземної мови», «Методика викладання літератури», «Інформаційні технології в навчанні іноземних мов» проходження методичної практики на 3-му курсі

Тема 1. Участь у настановчій конференції у ЗВО за участі керівника, викладачів з кафедри загального мовознавства та іноземних мов.

Тема 2. Знайомство здобувачів вищої освіти зі специфікою діяльності закладу загальної середньої освіти (школою, ліцеєм, гімназією, НВК); системою освітнього процесу в ньому.

Тема 3. Знайомство з керівниками від бази практики, обговорення з ними завдань та системи навчально-виховної роботи в класі. Знайомство з учнями класів, до яких вони прикріплені для проходження практики.

Тема 4. Складання індивідуального плану роботи з практики;узгодження та затвердження календарного графіку проходження практики з керівниками практики.

Тема 5. Вивчення документації (Статуту ЗЗСО, Правил внутрішнього розпорядку, розкладу, планів навчальної та виховної роботи, документації вчителя іноземної мови (англійської, німецької / польської) та зарубіжної літератури, журналів, іншої документації). Вивчення вимог до ведення та зберігання шкільної документації.

Тема 6. Ознайомлення з науково-методичною літературою з питань 30 використання інноваційних технологій у навчанні іноземних мов та зарубіжної літератури.

Тема 7. Вивчення системи планування роботи вчителя іноземної мови 30 (англійської, німецької/ польської) та зарубіжної літератури на рік, семестр (чверть) та окреме заняття.

Тема 8. Вивчення досвіду роботи вчителів іноземної мови та зарубіжної літератури бази практики.

Тема 9. Відвідування уроків іноземної мови (англійської - не менше 8-ти, німецької / польської - не менше 6-ти) та уроків зарубіжної літератури (не менше 4-х), які проводять вчителі-керівники від бази практики, та аналіз уроків-спостережень.

Тема 10. Виготовлення дидактичних матеріалів до уроків з іноземної мови (англійської, німецької/ польської) та зарубіжної літератури.

Тема 11. Планування та підготовка до проведення пробних уроків з іноземної 48 мови (англійської мови – не менше 8-ми, німецької / польської мови – не менше 4-х) та зарубіжної літератури (не менше 4-х).

Тема 12. Проведення пробних уроків з іноземної мови (англійської мови – не 16 менше 8-ми, німецької / польської мови – не менше 4-х) та зарубіжної літератури (не менше 4-х).

Тема 13. Планування та підготовка до проведення залікових уроків з іноземної мови (англійської, німецької/ польської) та зарубіжної літератури.

Тема 14. Проведення залікових уроків.

Тема 15. Планування та підготовка до проведення позаурочного навчально-виховного заходу з іноземної мови (англійської, німецької/ польської) та зарубіжної літератури.

Тема 16. Проведення позаурочного навчально-виховного заходу.

Тема 17.  Оформлення звіту з практики. Участь у підсумкові конференції.

Координатор Робоча програма