Освітній рівень | Перший (бакалаврський) |
Програма навчання | Обов’язкова |
Галузь знань | 02 Культура і мистецтво |
Спеціальність | 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа |
Освітня програма | Інформаційна аналітика і PR-діяльність |
Обсяг дисципліни | 3 кредити (90 академічних годин) |
Види аудиторних занять | лекції (18 академічних годин), практичні заняття (18 академічних годин) |
Форма контролю | екзамен |
Вивчення дисципліни «Бібліотекознавство» спрямоване на формування у майбутнього фахівця розуміння феномену бібліотеки як соціокультурного явища, засвоєння особливостей структури бібліотекознавства й бібліотеки як важливого й багатофункціонального інституту, традиційного й інноваційного функціоналу сучасних бібліотечних закладів, а також навичок володіння традиційними та новітніми бібліотечними технологіями.
Завдання дисципліни спрямовані на формування у студентів загальних і фахових компетентностей:
ЗК 1 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 2 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 3 Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності.
ЗК 6 Навички використання інформаційних та комунікативних технологій.
ЗК 7 Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК 8 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконаних робіт.
ЗК 11 Здатність реалізувати свої права та обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свободи людини і громадянина в Україні.
ЗК 12 Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні наукові цінності й досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця в загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми активності для активного відпочинку й ведення здорового способу життя.
ФК 1 Здатність забезпечувати відбір, аналіз, оцінку, систематизацію, моніторинг, організацію, зберігання, розповсюдження й надання в користування інформації та знань у будь-яких форматах.
ФК 2 Здатність використовувати методи систематизації, пошуку, збереження, класифікації інформації для різних типів контенту та носіїв.
ФК 3 Здатність використовувати сучасні прикладні комп’ютерні технології та програмне забезпечення, мережеві й мобільні технології для вирішення професійних завдань.
ФК 4 Здатність аналізувати закономірності розвитку документно-інформ аційних потоків та масивів як штучно створеної підсистеми соціальних комунікацій.
ФК 7 Здатність впроваджувати інноваційні технології виробництва інформаційних продуктів і послуг, підвищення якості інформаційного обслуговування користувачів інформаційних, бібліотечних та архівних установ.
ФК 10 Здатність адмініструвати соціальні мережі, електронні бібліотеки та архіви.
ФК 11 Здатність використовувати автоматизовані інформаційно-пошукові системи, організовувати електронні бібліотеки та архіви.
ФК 12. Здатність створювати, наповнювати та забезпечувати функціонування вебсайтів та вебспільнот у мережі Інтеренет.
ФК 14 Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності, постійного підвищення рівня інформаційної культури.
ФК 15 Здатність опановувати та застосовувати технології системного аналізу інформаційної діяльності.
ФК 16 Здатність презентувати та оприлюднювати результати теоретико-прикладних досліджень у сфері інформаційно-аналітичної та виставкової діяльності.
Програмними результатами вивчення дисципліни «Бібліотекознавство» є:
РН 1 Знати й розуміти наукові засади організації, модернізації та впровадження новітніх технологій в інформаційній, бібліотечній та архівній діяльності.
РН 2 Впроваджувати та використовувати комунікаційні технології у соціальних системах, мультимедійне забезпечення інформаційної діяльності, технології веб-дизайну та веб-маркетингу.
РН 4 Застосовувати у професійній діяльності технології інформаційного менеджменту, створення і підтримки функціонування електронних бібліотек та архівів, методологію вивчення та задоволення культурних та інформаційних потреб користувачів.
РН 5 Узагальнювати, аналізувати і синтезувати інформацію в діяльності, пов’язаній із її пошуком, накопиченням, зберіганням та використанням.
РН 6 Знати, розуміти та застосовувати в практичній діяльності законодавчі та галузеві нормативні документи.
РН 7 Забезпечувати ефективність функціонування документно-комунікаційних систем.
РН 9 Оцінювати можливості застосування новітніх інформаційно-комп’ютерних та комунікаційних технологій для вдосконалення практик виробництва інформаційних продуктів і послуг.
РН 11 Здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання професійних завдань.
РН 12 Застосовувати сучасні методики і технології автоматизованого опрацювання інформації, формування та використання електронних інформаційних ресурсів та сервісів.
РН 15 Використовувати різноманітні комунікативні технології для ефективного спілкування на професійному, науковому та соціальному рівнях на засадах толерантності, діалогу і співробітництва.
РН 17 Бути відповідальним, забезпечувати ефективну співпрацю в команді.
РН 18 Навчатися з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
РН 19 Дотримуватися і реалізовувати основні засади охорони праці та безпеки життєдіяльності.
РН 21 Передбачати реакцію аудиторії на інформаційний продукт чи на інформаційні акції, зважаючи на положення й методи соціально комунікаційних наук.
РН 22 Генерувати інформаційний контент за заданою темою з використанням доступних і обов’язкових джерел інформації із застосуванням методів інформаційно-аналітичної діяльності.
Попередньо опановані дисципліни: шкільні дисципліни «Всесвітня історія», «Зарубіжна література», «Українська література», «Історія України».
Тема 1. Історія становлення бібліотекознавства як науки. Характеристика соціально-історичних умов виникнення і формування сфери бібліотечної діяльності.
Тема 2. Сутність та структура сучасного бібліотекознавства. Статус бібліотекознавства в системі наук. Методологія сучасного бібліотекознавства.
Тема 3. Виникнення та розвиток бібліотеки, її істотні функції. Типологія бібліотек та системна організація їх діяльності.
Тема 4. Менеджмент у бібліотечн-інформаційній сфері.
Тема 5. Інтелектуальна свобода та бібліотечно-інформаційна політика держави.
Тема 6. Оцифрування бібліотечних фондів. Цифрові та електронні бібліотеки.
Тема 7. Організація бібліотечного обслуговування.
Тема 8. Сучасні засоби автоматизації бібліотечного та інформаційного обслуговування.
Тема 9. Міжнародне співробітництво у бібліотечній сфері.