Освітній рівень | Перший (бакалавр) |
Програма навчання | Вибіркова |
Галузь знань | 19 Будівництво і архітектура |
Спеціальність | 191 Архітектура та містобудування |
Освітня програма | Архітектура та містобудування |
Обсяг дисципліни | 3 кредити (90 академічних годин) |
Види аудиторних занять | лекції (20 академічних годин), практичні заняття (12 академічних годин) |
Форма контролю | Диференційований залік |
Навчальна дисципліна відноситься до вибіркових навчальних дисциплін циклу професійної підготовки і має на меті ознайомлення студентів з теоретичними основами містобудівної композиції, проектування і прогнозування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів із застосуванням інноваційних підходів, міжнародного і вітчизняного досвіду. Вивчення дисципліни дозволить освоїти необхідні теоретичні основи та практичні навички, які сприяли б вмінню вирішувати задачі формування виразного, композиційно-цілісного міського середовища.
Вивчення навчальної дисципліни спрямоване на формування таких Загальних фахових компетентностей, як Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. Прагнення до збереження навколишнього середовища. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
Вивчення навчальної дисципліни спрямоване на формування таких фахових предметних компетентностей як Здатність розв’язувати проблеми архітектури та містобудування у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії. Здатність розробляти і реалізовувати проекти у сфері архітектури та містобудування. Здатність розробляти завдання на архітектурно- містобудівне проектування, організовувати процес проектування з використанням даних щодо натурних обстежень, обмірних робіт, містобудівного розрахунку об’єкту проектування. Здатність критично осмислювати проблеми архітектури та містобудування.
Навчальна дисципліна складається з двох змістовних модулів:
Змістовий модуль 1. ТЕОРІЯ ТВОРЧОСТІ
Змістовний модуль 1. КОМПОЗИЦІЙНА СТРУКТУРА АРХІТЕКТУРНО-МІСТОБУДІВНИХ ОБ’ЄКТІВ
Вступ
Тема 1. Предмет вивчення. Структура естетичних знань у містобудуванні. Взаємозв’язок з суміжними науками. Філософські основи естетики містобудування. Підходи до опису краси в філософії і культурі Європи
Тема 2. Місто як естетичне явище. Роль міста в природі та суспільстві. Особливості міста як об’єкта художньої творчості
Практичне заняття №1.
Аспекти художньої творчості
Тема 3. Теорія художньої творчості в містобудуванні. Питання формування містобудівної мови. Особливості та етапи розвитку художньої мови містобудування.
Теорія естетичного сприйняття містобудівного середовища
Тема 4. Основи психології зорового сприйняття міського середовища. Фізіологічні і психологічні основи сприйняття. Перцептивний, апперцептивний та сенсорний аспект сприйняття. Властивості особистості, тезаурус, залежність сприйняття від основних якостей особистості
Практичне заняття № 2.
Тема 5. Процес сприйняття міста. Образ міста (по К. Лінчу). Когнітивна карта міста. Елементи когнітивної карти: шляхи, орієнтири, вузли, райони та межі. Потреба в естетичному сприйнятті міського середовища. Типи «споживачів» міського середовища: мешканці, мігранти, туристи. Здібність до естетичного сприйняття міського середовища
Тема 6. Семіотичні механізми архітектури. Візуально - інформаційна структура міського середовища.
Теоретичні основи містобудівної композиції
Тема 7. Основні поняття. Принципи композиції. Види композиції: площина, об’ємно-просторова, просторова.
Тема 8. Опис композиції міста з точки зору системного підходу: елементи, структура, організація, цілісність, генезис та еволюція. Значимість та характер елементів композиції: домінуючі і фонові елементи; типологія, зонування, районування, морфологія елементів. Функціональна обумовленість композиційного рішення міського середовища. Спадкоємність розвитку композиції міста.
Тема 9. Природна обумовленість композиційного рішення міста. Два принципи взаємодії міста і природної підоснови за Спрейредженом. Методи аналізу природного ландшафту
Тема 10. Композиційна структура містобудівних об’єктів. Елементи містобудівної композиції, як одиниці зорового сприйняття міста: ансамблі, системи ансамблів, вертикальні домінанти, композиційні райони, центри міст, зорові кадри міста. Силуетний аспект композиції міста: силуети і панорами. Просторова композиція міста. Зоровий кадр. Особливості візуального сприйняття міського середовища. Планувальний аспект композиції міста: розпланування та композиційний каркас. Різноманіття планувальної композиції. Принципи формування планувальної композиції. Засоби формування композиції міського середовища. Класифікація засобів та приклади їх використання.
Практичне заняття № 3.
Змістовий модуль 2. ЛАНДШАФТ У МІСТОБУДІВНОМУ ПРОЕКТУВАННІ
Загальні відомості
Тема 11. Формування інтегрованого природньо-архітектурного простору
Тема 12. Елементи міського ландшафту та прийоми їх використання
Методика проектування міських Об’єктів ландшафтної архітектури
Тема 13. Типологія об’єктів ландшафтної архітектури. Нормативна база проектування об’єктів озеленення
Тема 14. Культурні ландшафти.
Методика проектування міських об’єктів ландшафтної архітектури
Тема 15. Процес проектування об’єкта озеленення. Неформальне планування відкритих міських просторів
Практичне заняття № 4
Тема 16. Малі озеленені території міст - загальноміські центри, площі, сади, сквери
Практичне заняття № 5,6
Координатор Павло Васильєв Координатор Лариса Бородич Syllabus