2020-12-03

Як написати успішну роботу з математики: викладачі провели воркшоп з практичними порадами

Університетський тиждень ННІ інформаційних технологій та механотроніки стартував з воркшопу для школярів «Як стати призером конкурсу МАН?», присвяченого 90-річчю університету. Викладачі кафедри вищої та прикладної математики поділилися лайфхаками з написання та презентації науково-дослідницької роботи.

Як написати успішну роботу з математики: викладачі провели воркшоп з практичними порадами

30 листопада науково-педагогічні працівники Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» відкрили Університетський тиждень Навчально-наукового інституту інформаційних технологій та механотроніки, провівши надзвичайно цікавий воркшоп для школярів Полтавського регіону. Наукову подію присвятили відзначенню 90-річного ювілею Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка».

До обговорення етапів наукового дослідження та критеріїв оцінювання науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України з математики долучилося близко 45 учасників – школярів КЗ «Полтавська загальноосвітня школа № 26», Полтавської гімназії №6 та Полтавської гімназії № 14 «Здоров’я», Полтавського наукового ліцею №3, Полтавського міського багатопрофільного ліцею №1 імені І.П. Котляревського та Полтавського обласного наукового ліцею-інтернату ІІ-ІІІ ст. імені А. С. Макаренка Полтавської обласної ради, студентів-першокурсників Полтавської політехніки.

«Наукова тематика конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук України може бути цікавою не лише для школярів, але й вчорашніх випускників – студентів нашого університету. Специфіка учнівських та студентських наукових конкурсів дуже схожа, адже у фіналі учасники презентують власні наукові напрацювання, створені у дружньому тандемі з науковим керівником. Успішній презентації передують місяці напруженої роботи – вибір теми, обґрунтування актульності дослідження, його наукової новизни, збір та систематизація інформації, проведення експерементів.

Серед пріоритетів Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» – розвиток та підтримка обдарованої учнівської молоді, створення сприятливих умов для динамічного розвитку студентської науки. Тому сьогоднішній воркшоп послужить чудовим дороговказом та стане в нагоді школярам, вчителям та викладачам ліцеїв, коледжів», – прокоментувала кандидат фізико-математичних наук, доцент, в.о. кафедри вищої та прикладної математики Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Наталія Ічанська.

За словами науковиці, конкурс МАН покликаний виявляти юні таланти, спрямовувати розвиток їхніх дослідницьких інтересів, допомогти знайти своє покликання, вчить обирати та опрацьовувати наукові джерела, писати тексти у науковому стилі. Робота над темою дає легітимне право читати книги поза шкільною програмою, що гарантує засвоєння важливих знань зі свого майбутнього фаху.

«На жаль, після закінчення школи студенти вкрай рідко мають чітко сформовані навички критичного мислення та уявлення про пошук наукових джерела, здійснення аналізу та порівняння окремих праць та статей.

З власного досвіду можу сказати – колишні МАН-івці краще підготовлені до роботи з літературою, швидко знаходять якісну інформацію, відсіюють зайве та, як наслідок, продуктивніше працюють, витрачаючи менше часу на якісну підготовку до університських занять.

Утім, це залежить також від серйозного ставлення автора до власного дослідження, кількості самостійних зусиль, докладених до його написання. Конкурс-захист МАН України – це, передусім, цінний досвід глибокого занурення у актуальне наукове питання, копіткої, проте цікавої праці, що не має аналогів серед інших активностей у межах шкільної освіти», – додає Наталія Ічанська.

Програма воркшопу містила три змістові блоки – обговорення методичних рекомендацій по проведенню наукового дослідження, аналіз допущених помилок; надання практичних рекомендацій; презентація основних вимог до учнівських робіт та критеріїв оцінювання.

Про основні етапи проведення наукового дослідження з математики розповіла присутнім учасникам кандидат фізико – математичних наук, доцент, в.о. кафедри вищої та прикладної математики Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Наталія Ічанська. Спікерка надала методичні рекомендації по проведенню наукового дослідження та виконувати послідовні дії за певним алгоритмом. «Рекомендую розбити процес написання роботи на етапи, детально проаналізувати кожен. Щиро сподіваюся, що подані на воркшопі рекомендації та аналіз помилок стануть у нагоді не лише математикам.

Під час обговорення в чаті виявилося, що воркшоп відвідали юні фізики, а також гуманітарії, що мене, особисто, дещо здивувало! Школярів надзвичайно цікавило питання вибору теми – одного з найважливіших етапів будь-кого дослідження», – розповіла науковиця та навела приклади «виграшних» тем.

Учениця 9 класу Полтавського міського багатопрофільного ліцею № 1 імені І. П. Котляревського Марія Волошина підготувала цікаву доповідь «Моделювання економічних процесів за допомогою теорії ігор», у якій презентувала своє минулорічне дослідження. На жаль, тоді дівчина набрала лише 65 балів та не увійшла до трійки призерів конкурсу.

Тож третій змістовий блок присвятили аналізу роботи учениці та пошуку відповіді на питання «Де ж авторка втратила бали? Де закралася помилка?». Про основні вимоги до написання учнівських робіт та критерії їхнього оцінювання говорила науковий керівник дев’ятикласниці, кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри вищої та прикладної математики Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Інна Рассоха. Науковиця не тільки проаналізувала недоліки в роботі Марії Волошиної, а й закцентувала учасників на тих моментах в роботі, які мали привернути увагу членів журі та отримати додаткові бали у підсумку.

«Викладачі нашої кафедри постійно й активно співпрацюють з Полтавським територіальним відділенням МАН України – входять до складу журі конкурсу, проводять наукові консультації. Спільні заходи президії Полтавської обласної Малої академії наук, закладів вищої та загальної середньої освіти й позашкільних навчальних закладів для розвитку наукової діяльності учнівської молоді – надзвичайно важливі в умовах сьогодення! Пишаємося тим, що цього року Полтавщина увійшла у ТОП-5 кращих територіальних відділень МАН України!

Маємо надію, що наш воркшоп дав відповідь на питання, пов'язані з проведенням наукового дослідження та презентацією здобутків юних науковців на конкурсі – захисті МАН. Можливо, що надихнули молодь писати наукові роботи й наша розмова стала стартом до нової перемоги!» – підбила підсумки кандидат фізико – математичних наук, доцент, в.о. кафедри вищої та прикладної математики Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Наталія Ічанська.

По завершенню заходу викладачі домовилися про подальшу науково-освітню співпрацю з юними дослідниками – консультування по вибору теми, оформленню дослідження та опрацювання літературних джерел.

Медіа – центр
Національного університету
«Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»