Освітній рівень | Третій (доктор філософії) |
Програма навчання | Обов’язкова |
Галузь знань | 18 Виробництво та технології |
Спеціальність | 185 Нафтогазова інженерія та технології |
Освітня програма | Нафтогазова інженерія та технології |
Обсяг дисципліни | 3 кредити ECTS (90 академічних години) |
Види аудиторних занять | |
Форма контролю | Залік |
Мета навчальної дисципліни
Удосконалення й поглиблення професійної компетентності здобувачів наукового ступеня доктора філософії з питань: педагогічні вміння проведення фахових навчальних занять у сучасних умовах, наукового, навчально-методичного та нормативного забезпечення навчального процесу, формування вмінь і навичок опрацювання наукових та інформаційних джерел при підготовці занять, виховних заходів зі здобувачами у закладах вищої освіти, формування вміння використання різноманітних технологій та методик активного викладання дисциплін технічного спрямування (особливо за спеціальністю 185 «Нафтогазова інженерія та технології»), застосування новітніх науково-технічних досягнень на різних рівнях його вивчення та здійснення виховання здобувачів вищої освіти на різних її рівнях, продовжити ознайомлення з системою викладацької та виховної діяльності закладу вищої освіти.
Об'єктом педагогічної практики є освітній процес підготовки бакалаврів та магістрів спеціальності 185 Нафтогазова інженерія та технології.
Предметом педагогічної практики виступають окремі дисципліни фундаментального або професійного і практичного циклу навчального плану, що відповідає напряму наукового пошуку докторів філософії та узгоджується з темою дисертаційної роботи.
Завдання навчальної дисципліни
- набуття теоретичних знань та практичних умінь і навичок, необхідних для роботи викладачем закладу вищої освіти, зокрема умінь і навичок навчальної, методичної та організаційно-виховної роботи зі студентами;
- освоєння різноманітних методів, прийомів, форм роботи, сучасних технічних засобів навчання тощо.
- поглиблення та закріплення теоретичних знань, отриманих під час навчання за фаховими та педагогічними дисциплінами, їх практичне застосування в навчально-виховній роботі вищої школи;
- розширення та поглиблення професійної підготовки, придбання педагогічних якостей викладача;
- вироблення умінь планування навчальної роботи з урахуванням умов конкретного навчального закладу;
- підготовка та проведення занять різних типів із застосуванням різноманітних форм організації _освітнього процесу, прийомів і методів навчання, спрямованих на активізацію роботи _студентів;
- організація навчальної діяльності студентів на заняттях;
- виконання освітніх, організаційно-виховних і розвиваючих функцій контролю в навчанні;
- правильне використання умінь і навичок для оцінки знань студентів;
- вироблення умінь аналізу і самоаналізу проведеного заняття;
- вивчення практикантами передового педагогічного досвіду, використання отриманих знань для самостійної навчально-виховної роботи зі студентами всіх курсів бакалавріату;
- ознайомлення та практичне застосування методів наукових досліджень з теорії та практики навчання дисциплін для підготовки бакалаврів та магістрів спеціальності 185 Нафтогазова інженерія та технології.
- формування у практикантів стійкого інтересу до обраної професії, їх стимулювання до вивчення спеціальних та педагогічних дисциплін, необхідних для роботи;
- визначення професійної придатності практиканта до роботи викладачем вищої школи.
Базою для проходження практики є профільні кафедри навчально-наукового інституту нафти і газу Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка».
Загальне і безпосереднє організаційне, навчально-методичне та наукове керівництво науково-асистентською практикою здійснює завідувач відповідної кафедри із залученням фахівця педагогічного профілю.
Згідно з вимогами освітньо-наукової програми, здобувачів наукового ступеня доктора філософії мають набути теоретичних знань і практичних умінь та навичок щодо:
– предмету діяльності – відповідної дисципліни фундаментального або професійного і практичного циклу підготовки бакалаврів та магістрів спеціальності 185 Нафтогазова інженерія та технології;
– продукту діяльності – систематизації інформації в межах обраної дисципліни за окремими темами згідно з робочою програмою курсу у вигляді опорних конспектів лекційних занять та методичних розробок для проведення практичних або семінарських занять;
– процедури діяльності – способу передачі інформації студентській аудиторії через проведення лекційних та практичних (або семінарських) занять згідно з графіком освітнього процесу та розробки комплексу навчально-методичного забезпечення відповідної дисципліни, включаючи організацію самостійної роботи студентів.
Передумови для вивчення дисципліни
Педагогічна практика є важливою складовою підготовки докторів філософії як потенційних претендентів на викладацьку посаду в системі вищої освіти. Педагогічна практика базується на таких навчальних дисциплінах, як «Філософія та наукове мислення», «Сучасні освітні технології у вищій школі», «Сучасні інформаційні технології в науковій діяльності».
Програмні результати навчання
Програмні результати наведені в силабусі.
Додаткові компетенції, які здобуваються на педагогічній практиці:
– здійснювати планування і проведення навчальних занять;
– здатність працювати у науковому колективі, розуміючи відповідальність впливу особистих результатів на загальний результат роботи, вміти критично оцінювати ефективність інвестиційних витрат та виконання персональних зобов'язань;
– компетентність в аспектах творчого та новаторського підходу до розв’язання задач, пов’язаних зі створенням нових технологій, матеріалів, обладнання та програмного забезпечення; вміння генерувати ідеї та знаходити шляхи досягнення наукових цілей;
– здатність зрозуміло спілкуватися з технічно підготовленою в галузі нафтогазової інженерії та технологій аудиторією, вміти представляти складну інформацію способом, що викликає зацікавленість слухачів, використовуючи при цьому відповідного рівня технічну лексику та методи спілкування.
– здатність застосовувати сучасні інформаційні технології, бази даних та інші електронні ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення у науковій, навчальній та дослідницькій діяльності;
– здатність дотримуватись етики досліджень, а також правил академічної доброчесності в наукових дослідженнях та науково-педагогічній діяльності.